veel schudden met hoofd wanwege bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekie

veel schudden met hoofd wanwege bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:11

Ik heb er sinds een week een nieuw bijrijdpaardje bij.
een haflingerruin van bijna 6.
Heb er nu twee keer op gereden en beide keren was hij nogal met zijn hoofd aan het schudden tijdens het rijden.
Dan maakt het niet uit of je snel of langzaam rijdt, of met een losse of 'strakke' teugel.

De eigenaresse vertelde me dat hij eerste met een dubbelgebroken trens werd gereden, maar dat ze pas was overgestapt op een ander bit. Ik heb geen flauw idee hoe het heet en kan nergens een foto vinden. Het lijkt op een correctiebit, maar dan is het hoge gedeelte zeg maar gebroken, maar wel op zo'n manier dat het wel het model heeft van een correctiebit.
Ik vroeg aan haar waarom ze dat bit had genomen ipv de dubbelgebroken trens, maar dat wist ze niet goed. Mensen van de manege waar ze eerst stond hadden dat aangeraden. Zelf heeft ze nog niet zoveel verstand van paarden.

Omdat de eigenaresse mij vertelde dat ze het ook vreemd vond dat hij met zn hoofd schudde, krijg ik een beetje het gevoel dat het of aan zn bit zal liggen, of dat hij misschien haken heeft ofzo.

Maar wil eerst even aan jullie vragen of jullie weten wat de werking is van het bit (als jullie weten wat voor een ik bedoel) en of het daaraan zou kunnen liggen dat hij zo met z'n hoofd schud.

Pally

Re: veel schudden met hoofd wanwege bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:24

Ga weer es een keertje rijden met het bit waar hij altijd mee gereden is, als hij dan niet meer met zijn hoofd slaat ligt het dus aab het bit. Maar slaat hij dan nog steeds met zijn hoofd, dan moet je er eens een tandarts na laten kijken, want het kan best zijn dat hij haken op zijn kiezen heeft.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:27

ja dacht ik ook al aan.. kga em morgen weer rijden, dus dan zal ik het eens proberen.
Maar ik zou ook graag weten wat voor bit het is, dan krijg ik misschien ook een beetje een idee waarom ze dat bit geadviseerd hebben.
maar bedankt voor je reactie!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:35

Heb je geen foto of voorbeeld van het bit? het is een beetje moeilijk om je een voorstelling te maken bij jouw beschrijving (vind ik dan Knipoog )

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:36

Past het zadel wel goed? Als die niet helemaal goed past kan het paard ook met zijn hoofd gaan schudden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:38

schud dit paard echt alleen onder het rijden?
of doet hij het in de weide ook?
dan kan het headshaking zijn, zie hiervoor het topic erover in medisch...

verder kan een knellend kopstuk voor erge problemen zorgen of zweten achter de oren..

verder zeker een tandarts laten komen, paard kan last hebben van haken of andere dingen waardoor hij gaat schudden.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:05

Misschien probeert hij het bit tussen de tanden te nemen? Doet hij zijn mond open als hij dat doet? Die van mij doet dat. Hij houdt zijn hoofd wat schuin naar beneden en schudt met open mond tot hij het bit beetheeft. Als hem dat lukt is hij de baas...
Daarom ga ik nu met neusriempje rijden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:09

heeft het bit wel de juiste maat? een manege paard bij ons had ook een te smal bit in en schudde ook altijd met zn kop. Nu hebben we er een breeder bit in gehangen en is het over

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:18

even alle vragen beantwoorden hoor.

Het zadel past hij goed, hij doet het pas sinds een week (dat ik het weet), maar hij wordt nog niet zo lang met dit bit gereden.

Hij schudt alleen maar tijdens het rijden. Daarnet met rijden was het zo iritant (en was ik bang dat hij gewoon pijn had) dat ik af ben gestapt en hem ben gaan longeren. Toen schudde hij af en toe eens, maar dat was omdat hij gewoon zn energie kwijt moest, want daarna was het klaar.
Na het longeren heb ik hem nog even uit gestapt met een los teugeltje, maar toen begon hij weer met schudden.
In de wei en met het verzorgen en optuigen ed schudt hij niet.

Het kopstuk zit gewoon normaal, dus dat kan het ook niet zijn.
Zweten achter de oren kan haast niet in dit geval, want hij deed het al vanaf het begin.

Het bit kan hij niet vastpakken, want hij heeft al een neusriempje aan zijn hoofdstel zitten. en het is me niet echt opgevallen dat hij z'n mond probeert open te doen. Ik zal er morgen voor de zekerheid wel even extra op letten.

Het bit heeft de goede maat, want daar heb ik zelf ook gelijk even naar gekeken, want ik dacht net als jou dat het daar mischien ook aan kon liggen.

Ik zal zo even een foto opzoeken van een correctiebit en een ander bit dat er iets op lijkt, zodat het misschien wat duidelijker is.

Verder bedankt voor de reacties. Morgen komt de eigenaar terug van vakantie, dus ik schrijf het zowieso op en zal er wel bijzetten dat ze misschien eens een paardentandarts moet laten komen voor de zekerheid..

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:42

Afbeelding

Het bit heeft ongeveer dit model. In de bitringen zitten alleen aan beide kanten nog twee gaten waar je een riempje doorheen zou kunnen doen. (bijvoorbeeld teugel)
Verder zit het middelste deel van het bit los zeg maar. Dat kun je ronddraaien, maar het zit niet zoals bij een trens.

Hoop dat mijn bit-uitleg zo iets duidelijker is. Zal morgen anders wel een foto maken, want kan echt nergens een foto van een dergelijk bit vinden.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 08:32

niemand?

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:13

miekie schreef:

Hij schudt alleen maar tijdens het rijden. Daarnet met rijden was het zo iritant (en was ik bang dat hij gewoon pijn had) dat ik af ben gestapt en hem ben gaan longeren. Toen schudde hij af en toe eens, maar dat was omdat hij gewoon zn energie kwijt moest, want daarna was het klaar.
Na het longeren heb ik hem nog even uit gestapt met een los teugeltje, maar toen begon hij weer met schudden.
In de wei en met het verzorgen en optuigen ed schudt hij niet.

Hieruit maak ik op dat als jij longeert met hoofdstel en dus ook bit hij niet schudt met het hoofd, en dan weer wel met rijden aan los teugeltje!
Hieruit maak ik op dat het waarschijnlijk toch iets te maken heeft met een ruiter, of het gewicht van de ruiter aangezien longeren onbelast is en hij dan toch het bit in de mond heeft. Of heb je zonder bit gelongeerd?

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 09:33

Heb hem met bit gelongeerd.
Ik weet het niet of het aan mij ligt. Het gewicht lijkt me sterk, want ik weeg zo'n 68/69 kilo en de pony is een haflinger van 1.50m.
Mijn zit in stap lijkt me ook een beetje sterk, niet dat ik helemaal perfect zit, maar ik ben juist heel erg met mijn zit bezig. heb daar ook wat les voor gehad en die is al een heel eind verbeterd. ik merk daar zelf ook enorm veel verschil van.
De eigenaresse heeft er vorige week ook mee gereden en bij haar deed hij het ook. Zij ook niet erg dik/zwaar ofzo.

Ik bedoel, stel dat het echt aan mijn zit zou liggen (wat natuurlijk zou kunnen), dan zou hij het bij de eigenaresse toch niet moeten doen?
En bij haar deed hij het normaal gezien ook niet.
Zij dacht namelijk dat het er misschien aan lag dat z'n loshangende manen hem iriteerden toen ze met hem reed, want normaal vlecht ze die altijd als ze gaat rijden.
Om deze reden uit te sluiten, heb ik hem gisteren ook gevlochten, maar merkte daardoor geen verschil. Dus dat was het hem ook niet.

Ik snap er maar weinig van hoor.. begin bijna te denken dat hij het doet om onder het werk uit te komen ofzo..
Als je echt zijn aandacht erbij houdt, door het rijden van veel figuren enzovoorts dan is het namelijk wat minder met het schudden.

Jany89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:50

hallo,
ik denk gewoon dat hij het rijden(met een andere,nieuwe ruiter?) moeilijk vindt..misschien geef jij weer net iets anders de hulpen als de ander en dat kan zijn schudden met zijn hoofd veroorzaken omdat hij je gewoon niet snapt? ik weet niet op welk niveau hij rijdt en op welk niveau jij rijd maar misschien speelt dat ook een rol...ik herken dit gedrag namelijk omdat ik nu rijd op een vrij jong paard en als hij iets ontzettend moeilijk vindt dan doet hij dat ook. (met heel soms bokken) het hoeft dus niet aan het bit te liggen maar ik weet de complete situatie niet dus eerlijkgezegd kan ik hier niet goed over oordelen

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:53

Ik denk ook aan Headshaking. Een paard bij mij op stal doet het namelijk ook alleen tijdens het rijden en bijna alleen in het voorjaar/zomer/najaar. Het blijkt dat hij waarschijnlijk last heeft van hooikoorts. Hij krijgt nu homeopatische medicijnen...weet eigenlijk niet of het helpt.
Je zou ook zo'n netje kunnen gebruiken tijdens het rijden, wat over de neusgaten valt. Dit om het inademen van pollen e.d. te voorkomen. Je hebt ze bij bijv. de paardendrogist.
Sterkte ermee

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:23

Ik zat ook te denken aan het 'headshakingsyndroom'
Zoek het even op via google.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:39

ik denk dat jij een mijler bit heb kijk een op http://www.mylerbitsusa.com/ mischien dat hij er tussen zit.
dit zijn bitten die heel erg goed moeten zijn het pressiese weet ik er ook niet van.

fortesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:52

Hey

Mijn pony schudt ook heel erg met haar hoofd, zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren! Ik weet net als jij niet meer waar het aan ligt! Ik ben al overgestapt op een rubber bitje, haar zadel en hoofdstel past goed en de tandarts heeft twee maand geleden de haken af verwijderd!

Mijn pony schudt haar hoofd van boven naar beneden en gaat ook de hele tijd met haar lipjes heen en weer, dit doet ze ook in het weiland ( met haar lippen heen en weer )

Sorry dat ik in dit topic een vraag stel, maar ik ben nieuw dus weet nog niet hoe alles werkt!!

Groetjes marieke

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:02

Ik denk ook dat je een Myler bit hebt.
Heb je al geprobeerd met het andere bit te rijden? Overleg het eens met de eigenaar. En haken zou ook kunnen.
Headshaking zou ook kunnen, maar zou hij het dan ook niet tijdens het longeren moeten doen?

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:20

die myler bitten lijken er inderdaad wel veel op. het zal er wel zo een zijn.
Heb nog niet gereden. tis hier de hele tijd aan het regenen geweest.

Dat het door een adnere rijstijl komt denk ik niet, want de eigenaresse reed er eerst op en toen deed hij het ook al.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:21

miekie schreef:
Heb hem met bit gelongeerd.
Ik weet het niet of het aan mij ligt. Het gewicht lijkt me sterk, want ik weeg zo'n 68/69 kilo en de pony is een haflinger van 1.50m.
Mijn zit in stap lijkt me ook een beetje sterk, niet dat ik helemaal perfect zit, maar ik ben juist heel erg met mijn zit bezig. heb daar ook wat les voor gehad en die is al een heel eind verbeterd. ik merk daar zelf ook enorm veel verschil van.
De eigenaresse heeft er vorige week ook mee gereden en bij haar deed hij het ook. Zij ook niet erg dik/zwaar ofzo.

Ik bedoel, stel dat het echt aan mijn zit zou liggen (wat natuurlijk zou kunnen), dan zou hij het bij de eigenaresse toch niet moeten doen?
En bij haar deed hij het normaal gezien ook niet.
Zij dacht namelijk dat het er misschien aan lag dat z'n loshangende manen hem iriteerden toen ze met hem reed, want normaal vlecht ze die altijd als ze gaat rijden.
Om deze reden uit te sluiten, heb ik hem gisteren ook gevlochten, maar merkte daardoor geen verschil. Dus dat was het hem ook niet.

Ik snap er maar weinig van hoor.. begin bijna te denken dat hij het doet om onder het werk uit te komen ofzo..
Als je echt zijn aandacht erbij houdt, door het rijden van veel figuren enzovoorts dan is het namelijk wat minder met het schudden.

ik bedoelde niet dat jij op zich een probleem was, maar dacht meer aan überhaupt gewicht op zijn rug... Misschien zit hij vast in de rug of rugklachten oid? (ook een mogelijkheid vanwege dat het schudden minder wordt als je figuren rijdt, worden ze losser van)
ja headshaking kan volgens mij ook wel maar daar ben ik niet zo heel erg mee bekend

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 12:46

ik weet het niet.. hij staat nu een maand op een nieuwe plek. dag en nacht op de wei, en wordt een keer of 3 per week gereden.
Eerst stond hij op een manege en werd er veel vaker met hem gereden. bijna elke dag en dan ook een keer of 3 of 4 in de week een les.
Daar heeft hij dit niet gedaan voor zover ik weet, want die eigenaresse vond het zelf ook heel vreemd.
Dus hij heeft veel meer rust dan eerst en er wordt denk ik ook wat minder intensief met hem gereden.

Als hij rugklachten heeft of vast zou zitten in zijn rug, dan had dat daar toch ook al naar voren morgen komen? of kan dat juist naar voren komen als een paard in een periode van meer rust zit?

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:03

hij kan inderdaafd last hebben van het bit.. omdat het ook een ander bit is vertelde je...
Maar het kan ook liggen aan de tanden en kiezen van het paard..
Dat heb ik zelf namelijk ok meegemaakt .. de pony schudde ook met zijn hoofd met het rijden.. maar zij is nu laatst naar de tandarts geweest en heeft en nu geen last meer van en zo ken ik nog ene paardje..
succes Ja

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:08

miekie schreef:
ik weet het niet.. hij staat nu een maand op een nieuwe plek. dag en nacht op de wei, en wordt een keer of 3 per week gereden.
Eerst stond hij op een manege en werd er veel vaker met hem gereden. bijna elke dag en dan ook een keer of 3 of 4 in de week een les.
Daar heeft hij dit niet gedaan voor zover ik weet, want die eigenaresse vond het zelf ook heel vreemd.
Dus hij heeft veel meer rust dan eerst en er wordt denk ik ook wat minder intensief met hem gereden.

Als hij rugklachten heeft of vast zou zitten in zijn rug, dan had dat daar toch ook al naar voren morgen komen? of kan dat juist naar voren komen als een paard in een periode van meer rust zit?

Dat je paard op die manege niet zo met zijn hoofd schudde is toch wel typisch voor 'headshaking' omdat hij daar niet in het zonlicht staat en nu hij wel in de zon (daglicht) staat heeft hij er dus wel last van.
Iemand bij ons in de buurt heeft vorig jaar ook een paard verkocht waarvan ze niet wist dat het paard die ziekte had en de nieuwe eigenaresse heeft dat paard teruggebracht wegens een dit medisch probleem. Ik zou toch eens een DA informeren als ik jouw was.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:22

Spanning verergert vaak het headshaken. Stressfactoren, zoals het 24 uur per dag op stal staan, verhuizing naar een andere stal, het omgooien van het voer en ineens anders trainen kunnen ervoor zorgen dat het paard gaat headshaken.

stond ook op een site waar ook bij stond:
Soms geeft het metaal van het bit problemen. Vooral een bit van kopermengsel kan reageren met andere delen van het hoofdstel, dus is het verstandig om de tanden en kiezen van het paard te controleren. Een slecht passend zadel kan zelfs de oorzaak zijn

ik zal er toch even achteraan gaan wathet zou kunnen zijn want hier worden al een aantal punten genoemt die bij dit paardje van toepassing zouden kunnen zijn

veel suc6!