Diaree, omdat paard nu 24 uur op land staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Diaree, omdat paard nu 24 uur op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:34

afgelopen zaterdag heb ik mijn paard zoals elk jaar naar het land gebracht waar ze lekker 24 uur buiten staat.
Vandaag ging ik rijden en kwam ik erachter dat mijn paard diaree heeft... dit heeft ze erg snel in stress volle situatie's maar toch maak ik me nu meer zorgen Verdrietig
Het lijkt net een koeie vlaaie (hoop dat ik het goed spel Bloos )verder is ze normaal misschien iets rustiger maar dat heeft ze altijd als ze op het land staat.
Moet ik me nou zorgen maken?
Of kan dit gewoon komen omdat ze nu ineens 24uur op het land staat en toch (ondanks het voorgrazen van 1 uur per dag) moet wennen?
En zijn er huis-tuin-en-keuken middeltjes voor paarden tegen diaree?
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet te beroerd om een va te halen maar ik doe het liever niet voor niks Knipoog

Hoop dat jullie me meer info kunnen geven.

Kitty1

Re: Diaree, omdat paard nu 24 uur op land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:55

Ja, jouw paard heeft diarree van het malse voorjaarsgras. Ondanks een uur voorgrazen, is dit teveel van het goede. Je had beter een goed opbouwschema kunnen volgen. Iedere dag een uurtje erbij, dan had je waarschijnlijk geen probleem gehad.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:17

Kitty1 schreef:
Ja, jouw paard heeft diarree van het malse voorjaarsgras. Ondanks een uur voorgrazen, is dit teveel van het goede. Je had beter een goed opbouwschema kunnen volgen. Iedere dag een uurtje erbij, dan had je waarschijnlijk geen probleem gehad.

Ik wilde dolgraag 3 uur of zelfs nog langer voor grazen...
Maar helaas was mijn paard het daarmee niet eens Verdrietig
Na een uurtje wilde ze alleen nog maar terug naar stal, het maakte ook niks uit als er een ander paard bij was ze stopte dan gewoon met grazen.
Dus ik heb echt wel me best gedaan om het zo goed mogelijk te doen.
Ik heb er zelfs nog een topic over gestart, (ook bij vmr) zal kijken of ik een link kan plaatsen Knipoog

Hopelijk doet 't het.
viewtopic.php?f=13&t=402906&hilit=

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:21

Op mijn vorige stal gingen alle pony's van de een op de andere dag het land op. Dan hadden ze ongeveer een weekje last van diarree. Als er genoeg vers drinkwater aanwezig is zou ik me er verder niet zo druk om maken. Gaat vanzelf weer over. Zo niet, of wanneer ze echt een zieke indruk maakt, kan je altijd nog de veearts bellen. Zemelen wil nog wel eens helpen, dit stimuleert de darmen om hun werk goed te doen. Of als het mogelijk is je paard bijv. 's nachts binnenzetten. Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:46

bij ons schep ik al een week lang koeienvlaaien uit de weide weg..
het gras is zowiezo erg nat nu door het regen, en de spijsvertering moet er even aan wennen..

maar nu kreeg ik gisteren te horen dat het juist goed zou zijn dat de poep nu erg nat is...
het zou namelijk zo zijn dat alle afval wat zich opgehoopt heeft gedurende de winter nu veel makkelijker uit de darmen los zou komen...

bij ons zijn d epaarden trouwens niet ziek, dikke benen of wat dan ook
zodra het eerste gras weg is, word de poep ook wel weer normaal.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:54

Ik ben gelukkig weer helemaal gerust... Knipoog

ellepel schreef:
maar nu kreeg ik gisteren te horen dat het juist goed zou zijn dat de poep nu erg nat is...
het zou namelijk zo zijn dat alle afval wat zich opgehoopt heeft gedurende de winter nu veel makkelijker uit de darmen los zou komen...

Dat zou mooi zijn Bloos
Daar ga ik gewoon van uit Haha!
Want ze gedraagt zich niet ziek in tegendeel.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:01

inderdaad niets om ongerust over te zijn als het groene koeievlaaien zijn... Mijn haflinger heeft, na een hele winter op stal, zeker twee weken koeivaaien geproduceerd Vingers aflikken
Ik heb sindsdien een draadje gespannen en elke dag krijgt ze wat bij. En sindsdien geen probleem meer. Terug mooie bollekes Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:07

hihihihi,heeft niks te maken met 'opeens' de wei weer in hoor. mijn tinker staat het gehele jaar buiten op de wei,24 uur dus altijd,en is vorige week naar een ander weiland verhuisd,met 'nieuw jong' gras. en je raad het al...:koeie vlaai!! Koe moeten ze toch even aan wennen.. het gras is nieuw,jong,sappig.. dus diarree..

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:11

ach ik zie het elk jaar weer (je had het achterwerk van mijn paard dit weekend met wedstrijd moeten zien, ik had me gelukkig erop voorbereid Clown ) Maar 24 uur nu opeens vind ik toch wel vrij veel.. die van ons gaan voorlopig 's avonds wel weer naar binnen.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:21

ik maak me er niet druk om
mijn pony staat het hele jaar door 24/7 op dezelfde wei, en elk voorjaar komen de vlaaien weer Vork ondanks dat het gras echt kort blijft!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:53

Kitty1 schreef:

Ik denk ook dat dat het probleem was. Het is niet goed om een paard gelijk 24 uur op gras te zetten. Het lijkt mij beter om dat op te bouwen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:13

Schatjes schreef:
Kitty1 schreef:

Ik denk ook dat dat het probleem was. Het is niet goed om een paard gelijk 24 uur op gras te zetten. Het lijkt mij beter om dat op te bouwen.

Zoals eerder te lezen is heb ik dit ook zeker geprobeerd!!
In het eerste bericht komt dit dan even niet ter spraken Bloos maar in mijn tweede bericht wel.
Ik weet dat het belangrijk is om het op te bouwen maar als je paard niet eet Verward dan eet hij niet... helaas
Sterker nog, ik heb daarover zelfs een topic gestart, de link staat erbij.
Graag alleen reageren als alle berichten zijn gelezen.
Ik hou er niet van om in herhaling te vallen Knipoog