uit de wei... of eigenlijk.. niet dus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_mrie_

uit de wei... of eigenlijk.. niet dus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:26

Bij ons op stal staat een meisje met een pony die dus absoluut niet de wei uit wilt komen, en het ook prachtig vind om hiervan een spelletje te maken. Zij zou er zo 3 uur achter aan kunnen huppelen (doet ze niet, maar het zou makkelijk gaan Knipoog)
Ook met gewoon wat lekkers meenemen wilt het niet lukken en ze gaat er alleen uit als ze als laatste nog in de wei staat.
Ik vroeg me af of er iemand was met handige tips?

Coconuts

Re: uit de wei... of eigenlijk.. niet dus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:32

Tsja.. Ik weet het eigenlijk niet.. Als ik paarden uit de wei moet halen komen ze wel binnen 3 uur Knipoog
Maar wat ik wel weet (van horen zeggen) is dat je het niet op moet geven en het spellentje gewoon mee moet spelen. Ookal duurd het nog zo lang. 3 Uur is idd heel erg lang maar als je het op geeft dan blijft haar paard het proberen omdat hij weet dat ze er als eerste mee stopt. Dan heeft hij dus gewonnen.
Misschien kan ze als ze een dag vrij heeft (in het weekend?) er gewoon even de tijd voor nemen.
Enne, niet opgeven, dan blijft hij het proberen!
Succes Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:35

Niet in de wei zetten? Of een soort 'vanghoekje' maken? Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 10:45

rakkertje13 schreef:
Niet in de wei zetten? Knipoog

Dat zal natuurlijk de beste actie zijn voor haar Clown Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:09

Kijk wat ik nu ga zeggen is MIJN mening en ik weet niet of het klopt maar je moet maar zien wat je ermee doet...

MIJN ervaring is dat paarden die niet uit de wei willen komen niet graag gaan werken of bij je zijn..
Dat kan doordat hij het werk niet leuk vind of doordat hij totaal geen band met de eigenaar heeft...
Ikzelf heb nooit problemen met paarden uit de wei halen zelfs niet als het een wei is met veel lekker gras en een pony die graag eet.
Ik zou dus gewoon lekker wat oefeningen gaan doen en vooral veel aanraak oefeningen losstaand in een bak.
Zodat hij zelf de keus heeft of hij bij je blijft of weggaat.. als hij weggaat zet je hem even aan het ''werk'', laat hem verplicht een rondje lopen.
Na enige tijd heeft je paardje in de gaten dat hij beter bij jou kan zijn en zal zich gaan ontspannen enz. enz.
Als je dit lang volhoud zal het in de wei ook goed moeten gaan, door de band enz. die je met hem heb opgebouwd
Succes! Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:32

Laat het paard JOU vangen ipv dat jij het paard wil vangen!

Veel paarden lopen weg omdat de mens teveel op ze gefocust is.
Ga gewoon rondjes lopen in de wei, ga ergens zitten, bekijk het gras en de omheining, lees desnoods een boek Tong uitsteken
Na een tijdje, soms al binnen 5 minuten, krijgt het paard door dat jij best interessant bent.

En bedenk: als jij het binnen 2 minuten wil doen, dan duurt het 2 uur. Maar trek je er 2 dagen voor uit, dan lukt het vaak al binnen 2 minuten Lachen

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:56

Ik sluit me helemaal bij callippo aan. Wij hebben op stal een tuiger die zich niet laat pakken. Zijn eigenaar liep er laatst zeker een half uur vloekend en tierend achteraan. Vervolgens was die man het goed zat en hij stopt. Paard kijkt geïnteresseerd zijn kant uit. Hij liep (nog steeds vloekend) de paddock uit met paard in zijn kielzog. Het was zo'n melig gezicht. Haha!
De rollen waren ineens omgedraaid. Helaas zag de eigenaar de humor er zelf niet helemaal van in. Knipoog

Succes in ieder geval. Het is een heel vervelend probleem.

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:11

Mijn verzorgpaard deed dit gister ook. Ik ben to4en gewoon met haar 'aan het werk' gegaan, longeren doe ik altijd 'los'. Ze deed alles prima, overgangen, van hand veranderen, enz.. maar elke keer als ik haar naar mij toe liet draaien en wilde dat ze naar mij toe kwam deed ze 3 stappen in de goede richting om vervolgens weer weg te spurten. Ik kreeg haar echt niet te pakken. Dit heb ik nog nooit eerder gehad, terwijl ik haar al een half jaar verzorg en ook gewoon los dingen doe met haar vanaf de grond. Dit ging altijd heel erg goed.

Ik ben blij dat er nu een topic is precies op dit moment Lachen en als ze het morgen weer doet dan ga ik calippo's advies proberen!

Thnx!

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 12:27

Het meisje vanwege wie ik dit topic gestart heb kan ineens haar pony gewoon kan vangen! Clown Maar goed.. Je hebt van die beesten.. Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:08

verplaatst naar vmr

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:25

Hi hi, ik ga het zeker verder volgen (als het nog verdergaat) want mijn vzpony komt wel, is lief, maar de pony die daar ook op stal staat trapt mij het land uit bijna.. dat is wel lastig en ik weet écht niet meer hoe ik een band met haar moet opbouwen..

mjnavarro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:29

ik zie geen fotos Verdrietig

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 18:39

foto's?.. De pony, Linda, (die nu heeft bedacht dat ze toch maar wel gevangen wil worden dus Knipoog ) Viel haar bazin normaal ook altijd aan, dit jaar deed ze dat ook niet meer, en nu laat ze zich zelfs dus gewoon vangen Clown

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:12

kijk vaak komt het wel goed als je maar niet je paard met eten uit de wei gaat halen want daar krijg je echt een vervelend paard van.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 19:19

mijn bijrdijpony krijgt ook (bijna) altijd wat lekkers als hij uit de wei komt.. word hij alleen maar liever van Knipoog

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:47

wat misschien ook helpt als je paard steeds wegrent is hem gaan laten rennen en zodra hij dan stil staat weer laten rennen en als hij naar je toe komt wegjagen zodat hij gaat inzien dat jij bepaald wat en wanneer iets gebeurd en niet hij. hij wilde zo graag (weg)rennen dus zal hij dat doen ook maar wel tot jij zegt dat het genoeg is en niet hij

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 20:25

Paulatjuh schreef:
Kijk wat ik nu ga zeggen is MIJN mening en ik weet niet of het klopt maar je moet maar zien wat je ermee doet...

MIJN ervaring is dat paarden die niet uit de wei willen komen niet graag gaan werken of bij je zijn..
Dat kan doordat hij het werk niet leuk vind of doordat hij totaal geen band met de eigenaar heeft...
Ikzelf heb nooit problemen met paarden uit de wei halen zelfs niet als het een wei is met veel lekker gras en een pony die graag eet.
Ik zou dus gewoon lekker wat oefeningen gaan doen en vooral veel aanraak oefeningen losstaand in een bak.
Zodat hij zelf de keus heeft of hij bij je blijft of weggaat.. als hij weggaat zet je hem even aan het ''werk'', laat hem verplicht een rondje lopen.
Na enige tijd heeft je paardje in de gaten dat hij beter bij jou kan zijn en zal zich gaan ontspannen enz. enz.
Als je dit lang volhoud zal het in de wei ook goed moeten gaan, door de band enz. die je met hem heb opgebouwd
Succes! Lachen

zo denk ik er ook over!!! Knipoog

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:49

Paulatjuh schreef:

Succes! Lachen

hier ben ik het helemaal mee eens