Voorbenen paard onder de massa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Voorbenen paard onder de massa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:54

Zaterdag ben ik met een vriendin naar een paard wezen kijken, die zij waarschijnlijk wilde gaan kopen met de intentie voor de dressuursport.

Toen we daar aankwamen, eerste reactie: leuk paard!
We hebben het dier even bekeken (Zover dat mogelijk was) en toen viel mij eigenlijk pas op dat het paard met zijn voorbenen, naar mijn mening, wat naar achteren stond, gewoon meer onder de massa als wat mij bij andere paarden opvalt. Ook had het dier een hele brede borstkas, wat wel heel stoer stond overigens! Knipoog

Wat denken jullie, geschikt voor de dressuursport? Graag met uitleg (kan ik de info weer doorspelen).

Groetjes

Liselot

Re: Voorbenen paard onder de massa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:22

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:38

Ah, dank je Lissy!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:51

Onderstandigheid (zo heet dat Haha! ) wordt gezien als een bouwfout.
Persoonlijk zou dit voor mij een reden zijn om het paard te laten staan. Mocht je er toch mee verder gaan, laat er dan heel erg goed naar kijken door een zeer goede dierenarts.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:01

Ikke: waarom zou je dit paard laten staan? Op de site die Lissy mij net doorgaf stond er niks aan opmerking bij (zoals bijvoorbeeld wel bij bokbenigheid -> slijtage).

Het is gewoon een vraag hoor, ben gewoon nieuwsgierig en dit viel mij (als leek) bij dat paard gewoon op!

Groetjes

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:03

Ligt aan de prijs/kwaliteit!

Als je een duur paard koopt, kan je eerder zeggen dat het paard dan echt geen risico's mag hebben. Hoe duurder hoe beter het paard moet zijn, naar mijn mening.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:06

Stond het dier niet toevallig iets ongelukkig of stond ze steeds op die manier.

Op foto 1 staat deze merrie ook duidelijk onderstandig, maar op foto 2 staat ze een stuk normaler.

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:31

siko schreef:
Ikke: waarom zou je dit paard laten staan? Op de site die Lissy mij net doorgaf stond er niks aan opmerking bij (zoals bijvoorbeeld wel bij bokbenigheid -> slijtage).

Het is gewoon een vraag hoor, ben gewoon nieuwsgierig en dit viel mij (als leek) bij dat paard gewoon op!

Groetjes

Spieren zijn ook onderhevig aan "slijtage" alleen is dat niet zo meetbaar als bij botten. De voorbenen (lees: schouders) worden meer belast en de pezen op de benen kunnen onder grotere belasting staan, ligt eraan hoe het paard precies staat.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 11:41

Horselover23: Inderdaad zoals het paard op de eerste foto staat, zo stond dit paardje ook. Niet echt opgelet eigenlijk of dit steeds zo was, maar met rijden e.d. niks van gemerkt.

We hebben wel foto's gemaakt van de beenstand, zal eens kijken of ik ze hierop krijg.