Zadel kopen voor een ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Zadel kopen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:14

Nouja, indirect voor een ander....

Hon heeft een Kadet VZH zadel van ca 7 jaar oud. Het past prima, maar ik moet zeggen dat ie oud wordt. De zweetbladen worden kaal, de singelstoten zijn uitgelubbert, Krasje hier, krabbel daar, dat soort dingen.... Het is gewoon geen net zadel meer.
Nu zit ik dus te denken om te gaan sparen voor een nieuw zadel. En dan wel de pony barefoot.
Hon wordt ca 4x in de week gereden door kinderen, en dat is wat me tegen houdt. Ik rij er zelf niet op, dus voor mijn eigen kont hoeft het niet.
Ook is een barefoot niet goedkoop, en tja, kinderen zijn nu eenmaal niet altijd even netjes en secuur...
Maar Hon's rug wil ook wat natuurlijk.
Wat zouden jullie doen?

Nikitaatje

Re: Zadel kopen voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:21

tjah...ik zou dan kiezen voor een goedkoop maar toch goedpassend zadeltje bijv van de zadelmarkt (www.zadelmarkt.nl) en als je paard een gevoelige rug heeft dan meschien een lamsvel pad eronder.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:24

Ik heb ook een Shetlander gehad waar ik zelf niet op reed, en ik heb altijd gezorgd voor een goed en net zadel. Inderdaad met name voor de pony. Ik zou het dus gewoon doen, hoewel een Barefoot misschien wel erg duur is, misschien is een simpel veelzijdigheidszadel slimmer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 21:39

Nikitaatje schreef:
tjah...ik zou dan kiezen voor een goedkoop maar toch goedpassend zadeltje bijv van de zadelmarkt (www.zadelmarkt.nl)

Een goedpassend zadel van zadelmarkt? best knap Haha!

Maar goed, off topic

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:50

ik zou het niet doen .
warom? je zegt dat het zadel goed past, maar er iets minder mooi uitziet. rijden die kinderen er veel concoursen of shows mee?
zo niet, lekker zo laten.
zonde van je geld, want het zadel past immers goed Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 22:14

minder mooi is niet het enige, het heeft zijn beste tijd gewoon gehad en zal in de loop van tijd alleen maar slechter worden. Aangezien ík wil dat ze gereden wordt (nouja, eigenlijk wil Hon het, want ze vind het gewoon leuk Haha!) zal er toch in de toekomst een ander zadel moeten komen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:18

Op Marktplaats hebben ze vaak ook nog goede tweedehands zadels die er nog supergoed uit zien.
Als je dan echt vindt dat dit zadel zijn beste tijd gehad heeft dan kun je beter voor zoiets gaan. Het kost je veel minder geld en de kids kunnen er gewoon mee ravotten.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 06:46

Waarom zoek je dan niet een goedkopere Wintec, die zijn echt voor kinderen. Schoonmaken met een sopje en zo licht dat ze het gemakkelijk kunnen dragen. 2e hands heb je ze al voor 150 euro en ze kunnen voor ieder beest op maat gemaakt worden door de verwisselbare boom.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:42

Is het niet mogelijk om tweedehands een leuk zadel (bijv. idd Wintec) op de kop te tikken? Het hoeft toch niet op stel en sprong, of begrijp ik dat verkeerd?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:12

Ik ben helemaal blij met m'n Wintecjes Lachen.

Mijn Barefoot is ook super, begrijp me niet verkeerd. Maar ik zou in dit geval voor een niet te duur engels zadeltje gaan(zo als een Wintecje).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:13

wintec heeft hele leuke kleine zadeltjes. je kunt er ook over denken om nieuwe singelstoten aan het huidige zadel te zetten zodat hij nog een paar jaar mee kan.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:17

Ik zou zelf de barefoot veel te kostbaar vinden als je er zelf niet meer op rijd Bloos.
Ik zou ook voor een leuk 2dehandsje gaan Lachen

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:56

Ik dnek ook dat het voor de kids wat fijner is om met een wat minder kostbaar zadeltje te rijden, het is ook niet leuk als ze té bang zijn om het kapot te maken. Tjsah zolang het goed past en nog prima rijdt zou ik zeggen lekker laten liggen, maar als je graag ene nieuw zadeltje wilt, zou ik voor een net tweedehandsje gaan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:28

Als je een goed passend zadeltje kunt vinden voor niet al te veel geld, dan zou ik daar voor gaan.
De pasvorm is toch het belangrijkste en als dat goed is, dan zou ik proberen om er zo min mogelijk geld aan te besteden.
Voor jezelf, maar ook voor de kids.
Zo hoeven ze ook niet constant bezig te zijn met "ai, als ik maar niets kapot maak" Knipoog
Als ik het goed begrijp is je huidige zadel eigenlijk zo'n beetje 'op'?
Dan zul je er waarschijnlijk ook weinig tot niets meer voor krijgen.
Misschien een idee om het zadel (als het nog goed past?) helemaal af te rijden en daarna over te gaan op een ander zadel?
Of desnoods alvast een zadel aanschaffen voor als het andere het echt begeeft en het nieuwe voorlopig in de kast laten liggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:33

Als het zadel nog past, zou ik er wat geld tegenaan gooien om het te laten repareren. Kaal en knabbels geven niet, als het maar heel is, en veilig. Dus beugelriemen in orde, singelstoten eventueel vervangen. Dat is de gewone slijtage van een zadel. Maar op het moment dat je het weer moet laten opvullen denk ik dat je dan toch aan een ander zadel moet.

Ik zou geen nieuw zadel aanschaffen en nieuw in de kast laten liggen. Kans dat het uiteindelijk nooit op het paard komt te liggen is zeer zeker aanwezig. En een goede tweedehands hoeft ook niet zo snel meer opgevuld te worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:35

Als het toch nog geen haast heeft kan je ook een 'zoekopdracht' aan een ruitersportzaak of zadelmaker geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:00

OK dan! Hier zouden meer pony-eigenaren aan moeten denken!
Hartstikke goed dat een eigenaar zich hier mee bezig houdt, terwijl het niet om de eigen billen gaat. Belang van het paardje maar ook van de ruitertjes voorop! Toppie!

Ik zou dit zadeltje lekker helemaal af laten rijden, en daarna bv een eigen merk-zadeltje van Divoza aan (laten?) meten.
Overigens vind ik vaal en met wat butsen ook niet zo'n probleem. Zolang het goed op de rug ligt (pasvorm en kussens) en veilig is, is het voor de kids ook veel relaxter dan een prachtig zadel!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:20

Cassidy schreef:
Ik zou geen nieuw zadel aanschaffen en nieuw in de kast laten liggen. Kans dat het uiteindelijk nooit op het paard komt te liggen is zeer zeker aanwezig

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in.
Ik was er min of meer vanuit gegaan dat het zadeltje echt op het punt stond om het te begeven, maar als de nood niet zo hoog is dan zou ik het ook gewoon even aankijken.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:56

Ik heb ook een passend zadeltje gekocht (of nee, dit is het derde zadeltje dat ik gekocht heb, de eerste twee pasten niet) voor de shetlander waar bij ons opgereden wordt (en dat shettie is nieteens van mezelf, dus eigenlijk ben ik nog veel erger Clown ).

En als ik zie hoeveel plezier ze (zowel pony als ruitertje) eraan hebben dan zou ik gewoon lekker een nieuw zadeltje voor 'mijn' pony kopen als deze 'af' is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:59

Een nieuw zadel inrijden kan weleens erg pijnlijk zijn voor de ruiter.

Give me a second-hand anytime!

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:02

kun je niet eerst met een zadelmaker overleggen of dit zadeltje nog te redden is? ik denk dat dat goedkoper is en dan weet je wel zeker dat het zadeltje goed past het heeft er immers altijd op gelegen.

suc6 carla

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 14:06

het is niet zo dat het zowat uit elkaar valt Haha! Maarja, het is gewoon een 7 jaar oude kadet, wel altijd goed onderhouden, maar geen kieffer kwaliteit ofzo.
De kussens zijn wel erg plat, maar het ligt goed op haar, schuift niet, geen plekken, geen irritatie, pony niet irritant, niks. Opvullen durf ik eigenlijk niet goed aan, omdat ik bang ben dat het dan niet meer past. Ik wil zowiezo wel een "echt" zadel, dus niet zo'n pinockio ding ofzo. Gewoon een echt VZH zadeltje.
En, eerlijk bekennen, ik vind het gewoon ontzettend stoer, zo'n uk met een barefoot. Maar om daat nu een hoop geld aan uit te geven is ook weer wat, en een 2e hands markt is er niet echt voor barefoot's.

Het het zadeltje 7 jaar geleden voor 350 gulden nieuw gekocht, dus wil er eigenlijk niet veel geld in steken om te laten repareren.

Zal eens kijken wat die wintecjes in prijs doen. Is daar wel 14/15 inch in?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:10

Ik zou ook voor een Wintecje of een Thorowgood gaan, relatief goedkoop, licht en zit lekker imo.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:33

Hallo vreemde Nagelbijten / Gniffelen

Voor honey pie is een barefoot het beste! (ach en misschien ga je erzelf dan ook weer stiekem op rijden Lachen
Het is even sparen, want er zijn weinig shetty maten in de omloop, maar dan heb we wat perfects!

Voor Kosha en Bento wil ik ook een barefoot gaan kopen (waarschijnlijk een barefoot en een pinokkio)

Groetjes,
Annebe

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:39

Nog even een berichtje....

Waarom geen pinokkio, dit is namelijk ook een vorm van boomloos rijden (de mini kussentjes die er in zitten zijn ook nog verstelbaar).
Aangezien er toch alleen maar kinderen op rijden (weet niet hoe oud ze zijn) maar de maat 12 is geschikt tot een jaar of 10/11.

En ze zijn lekker goedkoop, zeker als je een tweedehandsje hebt (-/+
50,-)

Groetjes
Annebe