maat van zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soepkipjah

maat van zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:30

Ik krijg (hoogstwaarschijnlijk) binnenkort een Arabier van 1.57m en nu ben ik een beetje aan het rondkijken, voornamelijk voor een zadel en hoofdstel. Ik was namelijk één van de velen die tot voor kort dacht dat de inch-maat te maken heeft met de grootte van je paard. Dit is dus eigenlijk helemaal niet zo, omdat het eigenlijk met je eigen lengte/gewicht/zit te maken heeft.. Ik ben zelf een (dun) meisje van 16 jaar en 50 kilo. Wat voor zadel moet ik erop leggen? En wat voor maat hoofdstel? (small-cob-full?)

Groetjes, Diane

manonutjuh

Re: maat van zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:42

hoofdstel denk cob en zadel 16.5 of 17, moet je gewoon ff pasen bij een zaak in de buurt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:36

Voor het hoofdstel denk ik een maat cob, maar dat blijft altijd moeilijk te zeggen.

Voor het zadel gewoon een zadelmaker langs laten komen. Zeker aangezien je er zelf veel te weinig verstand van hebt. De zadelmaker houdt rekening met de maat van je paard en de maat van je zitvlak Ja

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:49

Hoofdstel denk ik cob
Zadel 17 inch denk ik, omdat je kont toch nog wel gaat goeien toch ? Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:01

WAARSCHIJNLIJK hoofdstel maat Cob en zitting maat 17 inch.

Maar kan natuurlijk anders zijn , net wat je uiteindelijke keuze wordt qua merk en type , of de Arab een groot of klein hoofd heeft... Lachen

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:01

Ik denk het hoofdstel maat full. We hebben zelf een iets kleiner arabje en die past Cob nog maar net. Het zadel zou ik gewoon laten passen dan kun je gelijk kijken hoeveel inch je het beste vind zitten. Ik denk dat 17inch wel goed is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:18

verkijk je idd niet op de grootte van het hoofd, ik denk ook dat je wel een full moet hebben. ik vind bij arabieren een mooi smal gesneden hoofdstel altijd het mooist.
qua zadels zijn arabieren niet de makkelijkste, mensen denken vaak dat ze een smalle boom moeten hebben omdat ze zo iel zijn, maar kijk maar eens naar de schouderpartij.
voor jouw kont heb je waarschijnlijk een 17" zadel nodig. maar je kunt gewoon een zadelpasser laten komen; zeggen wat voor soort zadel je zoekt, wat voor paard je hebt en in welke prijsklasse.

soepkipjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 12:37

Hmm, ik geloof dat passen toch de beste oplossing is Tong uitsteken en iemand erbij halen die er verstand van heeft is denk ik ook geen slecht plan, aangezien ik zelf maar weinig verstand heb van zadels en kamerbreedte etc.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:58

Lijkt me een goed plan Ja .

En mocht het allemaal doorgaan, veel plezier met je paardje.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:20

Voor het zadel moet je iemand laten komen die jou en je paard beoordeeld samen met het zadel. Toen ik mijn zadel (2ehands) kocht heb ik dat ook gedaan.
16= kinder
17=tienermaat
18= volwassenen

Je zult dus een 16 of 17 nodig hebben, waarschijnlijk 17. Ik heb een kieffer zadel en daar heb je dus nog 3 andere maten in: 1, 2 of 3. Mijn pony heeft maat 1 oftewel small. En dat is een halfbloedarabiertje! Hoofdstel zal wel COB moeten worden. Veel succes!

soepkipjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:59

Als het goed is gaat het allemaal door en ben ik over enkele weken de trotse eigenaar van een Arabier, maar als het zover is zal ik dat zeker even laten weten! Haha!

Over het zadel.. Ik hoef niet echt een merkzadel ofzoiets. Zolang hij maar goed en lekker zit en lang meegaat vind ik het allang goed. Ik zie dat de meeste een 17 inch aanraden en dus ben ik benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Bedankt!