piste/paddock maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

piste/paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:49

wij willen een soor paddock maken voor deze winter
voor de stallen is het nogal modderig, het is ook het laagstgelegen pnt van de weide.
omdat er toch geen gras opgroeit, willen we hier houtmul gaan storten, zodat we voor volgende winter een redelijk droge paddock hebben, waar we ook kunnen longeren (volgend jaar 2 jonge paarden om zadelmak te maken, en om nu eerst een kwartier langs de weg te gaan lopen met een jong,schrikkerig paard, en een jong,lomp boerenpaard dat over je heen walst is nu ook niet alles)
ook zou dit ideaal zijn als we eens minder tijd hebben.

Maatr hoe moeten we dat maken?
volstaat het om de aarde wat aan te stampen, af te zetten en een camion of 2 houtmul te storten?
of moet de modder er eerst afgegraven worden, moet er iets anders mee gebeuren?
dus vooral als paddock,longeerpiste, en heel soms eens rijpiste.
zolang die relatief droog blijft tijdens de natte maanden is het goed.

Duhelo

Re: piste/paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:49

*schop*

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:04

bedoel je met houtmul van dat bomen die door de versnipperaar zijn gegaan?
die houtsnippers gooiden wij vroeger ook altijd op de modder voor in de wei bij het hek om het in de winter wat droog te houden.
het bleef dan altijd even droog, maar aan het eind van de winter waren alle houtsnippers in de modder verdwenen!! terwijl we toch altijd een flinke laag deden, ik denk 30 cm bovenop de modder.
dus als houtmul houtsnippers zijn, houdt er dan rekening mee dat je regelmatig nieuwe zal moeten storten!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:32

ja, het zijn houtsnippers,
dat ze aan het eind van de winter bijna weg zijn is geen zon groot probleem, tegen dan wordt het wat droger.
daarbij wordt de meeste modder eerst weggegraven denk ik.
is die "piste" dan longeerbaar?
en welke zijn de beste, de fijnere,of de grovere?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:06

Het moeilijke van een longeerbak is dat je altijd op een bepaald gedeelte loopt. Dat wordt dus extra hard aangetrapt.

Houtmul is ongeschikt om te gebruiken in een bak. Ten eerste als je de goedkope soort gebruikt gaat dit rotten en vormt na een paar jaar een hele dikke koek waar het regenwater niet meer door komt.
Koop je de dure soort (Achterberg bodem) dan heb je sowieso ook een betere ondergrond nodig.

Ik raad aan om de bodem te laten ploegen (rul maken) en grof puin te storten (mag dat nog in België ?? ). Dit bedek je met een laag goed waterdoorlatend ruw zand. Hierover heen leg je worteldoek. Hiermee houd je het puin 'beneden' en de laag 'open'. Over dit doek doe je een laag van 2 soorten zand: grof tegelzand en fijn (plak)zand. Het verschil is dat het ene vierkante korrels heeft en het ander ronde. Hierdoor kan het zand niet gaan 'dichtslaan' en blijft goed waterdoorlatend.

Je moet wel zorgen dat de zijkanten van de paddock goed dicht zijn en stevig genoeg om het zand tegen te houden. Vergis je niet in de krachten die zand heeft Lachen

Het kost het nodige aan tijd en geld, maar dan heb je er ook jaren plezier van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 21:23

van de houtmul: veel gelongeerd zal er niet in worden, enkel om de 2 paarden zadelmak te maken, en als het echt niet anders kan.
daarbij ben ikzelf al een miepert, dus voor en na het longeren wordt de longeerhoefslag gelijk gemaakt met een hark Haha!

van dat grof puin zou ik het niet weten, maar dat valt na te vragen.
hoe dik moeten de lagen zijn?
en hoeveel is de ongevere kostprijs van deze piste?
het zou iets van 15*20 zijn (waarschijnlijk iets kleiner, maar voor het gemak)
zijn deze maten eigenlijk groot genoeg om gewoon in te rijden ook?
kan het dan geen kwaad voor de bodem als hij ook gebruikt wordt voor paddock.
(daarom dacht ik aan houtmul, kan geen kwaad als ze erin graven, het belangrijkste is eigenlijk dat ze geen 30 cm meer in de modder wegzakken.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:35

dutske schreef:
en welke zijn de beste, de fijnere,of de grovere?

de fijne verdwijnen sneller in de grond, maar de grovere lopen iets ongemakkelijker (vond ik)

Ik denk dat het longeerbaar blijft als je het steeds weer vlak maakt, als je dat niet doet dan krijg je denk een ingetrapte modder circel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:41

Aan prijzen kan ik je niet helpen, daar zit teveel verschil in per Provincie/Land.

15x15 is de minimum maat 20x20 is heel mooi, mergens daar tussen in is voldoende om te longeren en een beetje te rijden.

dus voor en na het longeren wordt de longeerhoefslag gelijk gemaakt
Citaat:
met een hark
Voor een kleine
volte is het niet slecht als de zijkanten wat omhoog staan, hierdoor hebben de paarden een betere grip en een gelijkere afzet voor hun hoeven.

Laag puin 20 cm (gaat zich mengen met de aarde)
Laag ruwzand 10 cm
worteldoek
Laag gemengd zand 30 cm

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:03

oke, bedankt voro de info Lachen
met dat we de maten weten kunnen we infor matie opvragen over de prijzen ed.
bedankt Lachen