ruggegraatvrijheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

ruggegraatvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:45

Wat is er nu zo belangrijk aan de ruggegraatvrijheid?
meer bepaald bij boomloze zadels.
ik snap wel bij zadels met een boom, dat de ruggegraat moet vrij liggen, om drukkingen te voorkomen, maar waarom ook bij boomloos?
als je zonder zadel rijdt houd je de ruggegraat toch ook niet vrij, en je paard krijgt toch ook geen drukplekken?

ikzelf heb een barefoot, en de pad zou durven verschuiven, en dan is die vrijheid uiteraard "weg",dus daarom mijn vraag.

josien

Re: ruggegraatvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 19:59

Het gaat niet enkel over de druk op de ruggegraad, maar ook over de vrijheid van bewegen. Zonder zadel is ook niet goed om dat altijd te doen omdat je de bewegingen van de ruggewervels beperkt wat weer kan leiden tot rug problemen.

Naar mijn mening help die speciale pad niks daar als er druk op het zadel komt door jouw het zakt en dus op de ruggengraad komt. Ben ook niet weg van boomloos ook vanwege de druk verdeling die er dus niet is met een boomloos zadel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:22

Verhaal van Josien klopt inderdaad...

Je wilt niet weten waarmee je zelf je rug mee overal mee gebruikt. En daar kom je ook niet achter, tot je last van je rug krijgt Knipoog Bij een paard precies hetzelfde, maar als je met een zadel de beweging belemmerd, krijgt hij klachten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:45

Die speciale pad heeft ruimte boven de ruggengraat (soort gootje) en dus inlages aan de zijkant. Waarom zou dat de ruggengraat niet vrijhouden? Mijn zitbeenknobbels (die van jou denk ik ook Knipoog ) zitten ook aan de zijkant van de ruggengraat.
Waarom zou je met een boomloos zadel de beweging belemmeren? Het geeft helemaal mee, en laat de schouders goed vrij, en met de juiste pad ook de ruggengraat.
De rede waarom de ruggengraat vrij moet liggen is idd om de beweging niet te belemmeren, maar ook om de druk wat meer te verdelen. Wat natuurlijk niet zo optimaal verdeelt als een zadel met boom, maar toch meer als zonder pad.
Als een paard rugproblemen zou krijgen van zonder zadel rijden, waarom reden de Native Amerikans (ik vind indianen zo'n misplaatste uitdrukking) dan altijd zonder zadel, en konden ze er ook nog buffels mee doden? Dan moet je paard toch aardig wendbaar zijn en geen stijve/pijnlijke rug hebben.
Het zadel met boom is pas uitgevonden op het moment dat er harnassen en zware dingen mee moesten, waarvoor werd haast overal (primitief) boomloos gereden.'
En dan is het nog de vraag in hoeverre een zadel met boom de bewegingen vrij laat. Vaak liggen ze te ver op de schouders bijvoorbeeld. Die buigen ook niet mee met de beweging van het paard...
Ik ken mensen die al jaren hun ijslanders zonder zadel reden. Nooit problemen gehad. Die hebben toch een boomloos aangeschaft omdat je meer grip als het paard soms er vandoor vliegt. Bij ijslanders is juist dat ruggebruik zo belangrijk. Dan hadden die er toch ook last van moeten hebben?
Als je pad verschuift is er volgens mij iets van niet goed gaat. Of je hebt een heel rond paard (dan zou je er een antislippad onder kunnen leggen las ik op boomloosrijden Haha! ) of je zadel ligt niet op de goede plek. Of je hebt een paard met een wel hele moeilijk rug, kan ook nog.
Maar verschuift het echt of ben je er alleen maar bang voor?

Ow, nog iets. Als zo'n pad niet zou helpen voor ruggegraat vrijheid, vind ik het wel appert dat na een lange rit het paard wel bezweet is op de plek waar je zit, maar niet ook op de ruugegraat, die is nagenoeg droog. Voor mij een teken dat ie hem toch echt wel vrijlaat.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:49

@ Allegra: ik ga HELEMAAL met jouw verhaal mee!

@ dutske: ik zag dat je een barefoot hebt? heb je dan de site niet doorgelezen? daar staat alle info die je nodig hebt ivm. de ruggegraat vrijheid,enz. http://www.boomloosrijden.nl/ kijk hier maar eens. En ik moet wel heel erg lachen om je onderschrift(check de mijne,hihihihi), ik denk dat ik dat hoefijzerloos ook maar aan mijn onderschrift ga toevoeggen,die was ik nog vergeten! Pling
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 02-05-05 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:05

Ook ik ga helemaal met Allegra mee. Ik heb ook een boomloos zadel (barefoot) met speciale pad, en het bevalt mij en Orlanda super! (ik heb trouwens de speciale pad wel eens weggelaten (hij zat in de was...) maar daar was Orlanda toch minder van gecharmeerd. Ze liep minder 'los' en haar ruggegraad was toen ook bezweet, en dat is anders nooit)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:35

ja, ik heb de site doorgelezen, en ook het topic in de huiskamer (nouja, de eerste en de laatste pagina's, dik 200 pagina's zijn wel heel veel!!!)

mijn grandeurpard schuift niet veel, en ook niet altijd, het is beetje te zien hoe het zadel ligt.
de ene dag kan ik opstijgen zonder schuiven, de dag erna hengt het zadel onder haar buik.
meestal blijft de pad liggen, maar gister bv merkte ik dat hij 5 cm naar rechtsgezakt was, en het gootje lag net naast de ruggegraad.
ook toen ik eens reed met een dun dekje onder men grandeur ging het rijden zelf ook niet goed, maar dat kon ook een slechte dag zijn dat ze had.

ik heb trouwens een belg, dus redelijk weinig schoft, de ruggegraat ligt in een gootje, en ze is erg breed.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:07

ik heb een tinker,ook weinig schoft,lekker rond! Ik heb bijna nooit last met opstijgen of zakken. soms als ik niet goed heb aangesingeld zakt het wel eens...
Afbeelding

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 08:10

ik heb een softsaddle , het boomloze alternatief voor brede bolle schoft arme paardjes
blijft heerlijk zitten is ook vrij beweegbaar
miss is dat een ideetje voor je

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:30

een nieuw zadel is geen echte optie, met dat de barefoot pas een paar maandjes oud is.
het schuiven blijft beperkt hoor,dat is geen groot probleem, ik vroeg me gewoon af waarom die vrijheid zo belangrijk is.

tinkerloos: mooi paard zeg!
lange manen, kun je die makkelijk klitvrij houden?
welke maat singel heb je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:56

De meeste mensen die boomloos rijden hebben een paard wat moeilijk onder een 'normaal' zadel te passen is (dus breed). De meeste van dit soort paarden hebben haast geen schoft en hun ruggegraat ligt ingebed onder de spieren c.q. vet van hun rug.

In dat geval hoef je niet bang te zijn dat je de ruggegraat belast als je met een dekje zonder ruggegraatvrijheid zou gaan rijden. Bij mijn oudere merrie waar de ruggegraat duidelijk zichtbaar is zou dit behoorlijk pijnlijk zijn voor haar en voor mij. Reden genoeg om dus een stevig dek met inlages te namen.

Verder heeft ruggegraatvrijheid te maken met de koeling. Het is voor de zenuwen in de ruggegraat niet goed als die te warm worden. Iets wat zou kunnen gebeuren als er geen ruimte zou zijn. Dit kun je vergelijken met bepaalde peesbeschermers waarvoor gewaarschuwd wordt.
Nu zal dat in Nederland wel iets meevallen met de temperaturen die we hier hebben alsook met het harde werken wat paarden hier doen Clown . Maar je kunt maar beter vermijden dat het zou kunnen gebeuren.

Dat een boomloos zadel op een paard zonder schoft met opstijgen sneller schuift mag duidelijk zijn. Dat zou een zadel met boom nl ook doen. Eea kan betekenen dat je de manier van opstijgen moet aanpassen en verder kun je dmv een neopreen dekje of een singel dit ook zoveel mogelijk voorkomen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:59

reken maar dat zo'n Grandeur pad (of een wolpad van Torsion) helpt bij het vrijhouden van de ruggegraat!

ik heb eerst 2 jaar een Barefoot gehad met Grandeur en nu sinds kort een Toriosn met wolpad.

Citaat:
Als je pad verschuift is er volgens mij iets van niet goed gaat. Of je hebt een heel rond paard (dan zou je er een antislippad onder kunnen leggen las ik op boomloosrijden ) of je zadel ligt niet op de goede plek. Of je hebt een paard met een wel hele moeilijk rug, kan ook nog.
Maar verschuift het echt of ben je er alleen maar bang voor?

Ik moet er per ritje soms wel 10 x af als ik pech heb, mijn paard is panisch voor trekkers en dergelijk gespuis en zonder anti schuifmatje kom ik er met mijn bijna 100 kilo echt niet op hoor zonder met zadel en al onder het paard te belanden.
Ik ben er niet alleen bang voor, het gebeurt ook echt, ik heb het van de week even gedemonstreerd vlak voor de stal (hoefde ik niet zo ver te lopen)
De keren dat ik naar huis heb moeten lopen omdat ik er gewoonweg niet meer op kon komen, zijn ontelbaar, maar gelukkig verleden tijd sinds ik het anti schuifmatje ontdekt heb!

Voor mensen die zich afvragen wat ik met zoveel overgewicht op een paardenrug doe: ik heb het paard bij mijn postuur uitgezocht, ik heb een zware koudbloed die niet eens voelt dat ik erop zit Clown

overigens heeft mijn paard een zo diep verzonken ruggegraat (geen fout getraind paard, hoort bij het ras) dat ik ook zonder zadel of met een gewoon sjabrak onder een boomloos zadel met een dorge ruggegraat eindig na het rijden

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:26

@ dutske: dank je wel! de manen groeien vanzelf,doe ik niks bijzonders mee,en ik borstel ze zo'n 4 keer per week met een HARDE borstel!! andere mensen verklaren me voor gek,maar ik doe het nu al vanaf dat ik haar heb(zo'n 5 jaar)en het groeit nog steeds! je vroeg welke maat singel ik heb:dat is die van 75 centimeter. en over de ruggegraat: daar heeft Sugarmiss al een prachtig antwoord op gegeven! Pling

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:39

Ik werk behoorlijk nauw met een zeer goede osteopaat. Hij heeft veel paarden die boomloos gereden zijn met rug problemen en vaak dan ook meer.

Je zitbeen knobbels zitten inderdaad naast de ruggegraad, maar kijk is wat een beweging de rug maakt. Als jij loopt beweegt je ruggegraad als je een beetje soepel bent ook van links naar rechts. Dit doet het paard ook en die word belemmerd omdat er geen boom in zit die de druk over de hele rug op de juiste punten ruim naast de ruggegraad brengt.

Ik heb de pads gezien zo en op het paard en ook nog met iemand er op. Ik heb er ook speciaal op gelet en gevoeld of het zo is als ze zeggen dat de rugge graad vrij blijft. Nee, zeker niet. Ja er is iets minder druk dan naast de ruggegraad, maar het is er zeker.

Soms is het heel erg moeilijk een zadel te vinden voor een moeilijke rug. Dan kan ik je het zeker niet kwalijk nemen dat je een boomloos zadel neemt, maar kijk dan goed welke. Er is namelijk nog niet heel lang in de omloop een boomloos zadel die in engelse, western, spaans en portugese uitvoering is. Dit zadel heeft zo dikke kussens dat de ruggegraad heel mooi vrij blijft en het is daarbij nog geheel verstelbaar. Dus verstelbaar in inc en beugel plek en de kussens.

www.trekkingsaddle-webshop.com

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:37

Grappig , juist behoorlijk wat mensen kopen een boomloos zadel in overleg / op aanraden van hun paarden-fysiotherapeut of osteopaat of zoiets dergelijks.

Regelmatig ook moet een testzadel per sé in een bepaalde week naar iemand toe omdat er dan weer een afspraak staat met de behandelaar en die er dan dus eens heel goed naar kan kijken hoe het werkt voor die combinatie.

Ook kun je zelf uidelijk voelen dat de ruggegraat toch echt wel vrij ligt : als het goed is kun je gewoon een takje ofzo van voor naar achteren onder het zadel (over de ruggegraat) heen trekken zonder moeite.

Zou de ruiter op de ruggegraat zitten dan kan dat niet Knipoog

Je voelt het zelf ook duidelijk of de ruggegraat vrij blijft.
Met mijn Equitex-Torsion-pad bijvoorbeeld voel ik duidelijk dat de kussentjes te dun inzakken als ik erop ga zitten , en voel ik de ruggegraat onder me bewegen.

Gewoon met de Standaard Grandeur voel ik dat niet , ik zit comfortabel en Rena loopt comfortabel. Die inlages zijn gewoon goed , houden de ruggegraat vrij.

Heeft je paard nu een echt hoog liggende en spitse ruggegraat dan heb je dikkere inlages nodig om het gootje te waarborgen.

Een boomzadel blijft zonder moderne meet-apparatuur "op hoop van zegen" dat hij inderdaad goed alle rondingen van de rug volgt...
dat is gewoon het grote nadeel ervan.

De drukverdeling is mooi MITS hij nergens drukt of geen contact maakt.... maar hoeveel mensen kunnen dat nou met 100 % zekerheid zeggen ?

Het blijft dus voor jezelf de voor- en nadelen afwegen.

Ik vind een zadel met boom te fout-gevoelig , en zie en hoor veel mensen voor wiens paard een boomloos zadel een waar geschenk is omdat het diertje eindelijk weer lekker loopt , veel losser , gelukkiger en ontspanner , of juist eindelijk eens vrolijk voorwaarts , eindelijk geen rugpijn na lange ritten...enz.

Je kunt in theorie nog zoveel beredeneren maar de praktijk is erg overtuigend Ja

En mensen die niet tevreden zijn hebben hun mondje tegenwoordig aardig klaar hoor , dus die komen heus wel verhaal halen bij de verkoper van dat zadel , problemen krijg ik echt wel te horen als die er zijn Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:42

yep,en over de barefoot niks dan lof!!! Knipoog mijn paardje loopt ruimer,vrijer,met meer plezier,en ze is voorwaartser... dus.. do I need to say more... Pling

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:45

Ik werd op dit topic gewezen door een (aanstaande) Torsion eigenaar. Ze vond dat Pmarena iets zinnigs had geschreven en vroeg zich af of ik hier ook nog iets zinnigs aan had toe te voegen.

Wel.....ehhhhhh....eigenlijk hebben jullie - Pmarena, Sugarmiss, Smurf, Allegra, angela88 (ben ik nog iemand vergeten?) - alles al gezegd. OK dan! Bij paarden met een gootje in de rug komt de pad er eigenlijk niet heel erg op aan, tenzij je een ton weegt (een ton is 1000kg! Knipoog )

De ruggengraatvrijheid in de boomloze pads dient OOK om die te kunnen koelen. Je zitbeenknobbels zitten INDERDAAD naast de ruggengraat. Die vrijheid dient om het paard een lengtebuiging te kunnen laten maken, dit is dan van belang bij een lang boomzadel, bij boomLOOS beweegt immers alles mee Pling En je zit maar op een relatief klein stukje dat toevallig nooit meebuigt....

Wij hebben OOK mensen doorverwezen gekregen door paarden fysio's, dierenartsen en ostheopaten. Natuurlijk zijn er altijd paarden (en mensen) bij wie het niet werkt. Daarvoor is dan ook de testweek.

Paarden die geen rugbespiering hebben zouden niet, of slechts kort, bereden moeten worden tot die bespiering (weer) enigszins aanwezig is.
Of je paard in staat is je te dragen hangt niet uitsluitend van een zadel af...maar OOK VAN DE RUITER. Die dient zijn verantwoordelijkheid te nemen t.o.v. het paard. Ter vergelijking: je laat ook een peuter niet een zak cement van 25kg naar de bouwplaats dragen...de kitspuit gaat wèl.

Voor velen van ons werkt boomloos perfect...onze paarden lopen vrijer en hebben geen rugklachten (meer) Om kapotgereden paarden weer te laten genezen zullen inderdaad enige aanpassingen in pad en/of zadel nodig zijn EN een aanpassing in het trainingsschema. Om paard te rijden zijn er 3 dingen nodig: een paard (dûh) een ruiter en VERSTAND. En laat ik het gevoel niet vergeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:48

josien schreef:
Als jij loopt beweegt je ruggegraad als je een beetje soepel bent ook van links naar rechts.
Dit doet het paard ook en die word belemmerd omdat er geen boom in zit
die de druk over de hele rug op de juiste punten ruim naast de ruggegraad brengt.

Hoe kan iets wat niet star is (boom) iets belemeren in zijn beweging. Juist doordat het niet star is beweegt alles aan het zadel mee met de beweging.

Overigens is die beweging van de ruggegraat bij een paard hooguit een kantelbeweging, niet een 'naar links en rechts' beweging.

Je kunt de rug en de beweging van een mens niet vergelijken met die van een paard. Wij bewegen ons vertikaal (qua rug) en paarden horizontaal.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:41

Sugarmiss schreef:
Hoe kan iets wat niet star is (boom) iets belemeren in zijn beweging. Juist doordat het niet star is beweegt alles aan het zadel mee met de beweging.

Overigens is die beweging van de ruggegraat bij een paard hooguit een kantelbeweging, niet een 'naar links en rechts' beweging.

Je kunt de rug en de beweging van een mens niet vergelijken met die van een paard. Wij bewegen ons vertikaal (qua rug) en paarden horizontaal.

Euuuhhh Als ik achter mijn paard ga staan en hij kijkt naar mij om dan zie ik toch wel degelijk dat zijn wervelkolom op een ( lijkt *of een boogje de andere kant op* Sigaar Mensen zijn m.i. iets beweegelijker in de rug, maar een paard kan toch min of meer die zelfde bewegingen maken. En dat komt inderdaad doordat te rug van een paard een soort "brug-functie" heeft. Overigens komt het met enige regelmaat voor dat het paard het rugprobleem van de eigenaar overneemt Verdrietig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:08

Buitenzinnig schreef:
Euuuhhh Als ik achter mijn paard ga staan en hij kijkt naar mij om dan zie ik toch wel degelijk dat zijn wervelkolom op een ( lijkt *of een boogje de andere kant op* Sigaar
Ik had het over een paard wat rechtuit loopt, niet eentje die omkijkt Haha!

Als we het over de lengtebuiging gaan hebben dan krijg je toch echt een ander verhaal.
Juist mét een boomzadel heeft een ruggegraat hier minder ruimte om te bewegen als boomloos.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:26

Jep. maar een paard loopt toch niet altij rechtuit of wel.

Aan een zadel met boom zitten zeker ook nadelen, maar gelukkig heb je daar ook weer speciale zadels voor als de euquiflec b.v. Nadeel van een zadel met boom is dat het over het hele paard perfect moet passen en daarom voor moeilijke ruggen moeilijk is. Een zadel zonder boom hoeft infijte enkel voor te passen omdat er toch een voorboom inzit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:38

Natuurlijk loopt een paard niet altijd rechtuit, maar zo een sterke buiging als een paard wat achterom kijkt wordt in geen enkele 'onder het zadel' situatie gevraagd.

Zadels met flexibele bomen als Equi-flex (Steel tree) hebben slechts een zeer beperkte flex, die zeker NIET in de lengtebuiging zal werken, maar alleen in de holling van de rug (rock). Bovendien bestaan ze niet voor 'engelse' modellen, maar alleen in de western. En ook hier moet de voorkant nog steeds goed passen in de breedte (schoudervrijheid).. Hier heb je dus met een boomloos zadel zo goed als geen problemen mee, want het boogje (fork) is hier bedoeld om het kussen waar je op zit omhoog te houden zodat dit niet op de schoft drukt.

Overigens dwalen we wat af van de vraag van de TS Lachen

kiithos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:47

Ik vroeg me dus al het zelfde af.
En wat ik dus begrijp uit de antwoorden is dat er dus het beste een grandeur bij barefoot of wolpad bij torsion onder het zadel gelegd kan worden.
Maar hoe zit dit dan met een randol zijn daar ook speciale pads voor?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:58

nee degene die ik ken die Randols verkoopt, verkoopt er een gewoon sjabrak onder.

Vraag pony25 maar eens, die heeft er lang over gedaan om iets te vinden onder haar Randols en is uiteindelijk ook met een Grandeur pad geeindigd.

Lees anders even op het forum bij www.paardnatuurlijk.nl daaar was een paar dagen geleden een hele discussie over boomloos (niet positief overigens)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:30

Citaat:
Natuurlijk loopt een paard niet altijd rechtuit, maar zo een sterke buiging als een paard wat achterom kijkt wordt in geen enkele 'onder het zadel' situatie gevraagd.

Inderdaad, maar wel zoveel dat als het paard met de juiste buiging een bocht maakt in aanraking komt met je zitbeen knobbels. Heel moeilijk voor het paard in een nog sterke wending de juiste buiging aan te nemen omdat het daar belemmerd word.

Citaat:
Zadels met flexibele bomen als Equi-flex (Steel tree) hebben slechts een zeer beperkte flex, die zeker NIET in de lengtebuiging zal werken, maar alleen in de holling van de rug (rock). Bovendien bestaan ze niet voor 'engelse' modellen, maar alleen in de western. En ook hier moet de voorkant nog steeds goed passen in de breedte (schoudervrijheid).. Hier heb je dus met een boomloos zadel zo goed als geen problemen mee, want het boogje (fork) is hier bedoeld om het kussen waar je op zit omhoog te houden zodat dit niet op de schoft drukt.

Ik heb niet gezegt dat deze zadels in de engelse model zijn. De voorkant moet bij alle zadels passen en dat was volgens mij wel begrijpelijk. Het equi-flex zadel vormt inderdaad enkel in de holling van de rug. De lengte buiging bedoel je waarschijnlijk de rug opbolling en het verlengen van de rug mee en deze word niet belemmerd met een zadel met boom als die goed past. De meeste zadels die je ziet passen nooit echt goed.

De boomloze zadels die ik bedoel zijn deze zadels http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... trekk.html
De test verslag http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... landa.html
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... aline.html

en nog de andere vormen.
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... eless.html