Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bij een paard precies hetzelfde, maar als je met een zadel de beweging belemmerd, krijgt hij klachten.
) zitten ook aan de zijkant van de ruggengraat.
) of je zadel ligt niet op de goede plek. Of je hebt een paard met een wel hele moeilijk rug, kan ook nog.
. Maar je kunt maar beter vermijden dat het zou kunnen gebeuren.Citaat:Als je pad verschuift is er volgens mij iets van niet goed gaat. Of je hebt een heel rond paard (dan zou je er een antislippad onder kunnen leggen las ik op boomloosrijden ) of je zadel ligt niet op de goede plek. Of je hebt een paard met een wel hele moeilijk rug, kan ook nog.
Maar verschuift het echt of ben je er alleen maar bang voor?

mijn paardje loopt ruimer,vrijer,met meer plezier,en ze is voorwaartser... dus.. do I need to say more...
)
En je zit maar op een relatief klein stukje dat toevallig nooit meebuigt....josien schreef:Als jij loopt beweegt je ruggegraad als je een beetje soepel bent ook van links naar rechts.
Dit doet het paard ook en die word belemmerd omdat er geen boom in zit die de druk over de hele rug op de juiste punten ruim naast de ruggegraad brengt.
Sugarmiss schreef:Hoe kan iets wat niet star is (boom) iets belemeren in zijn beweging. Juist doordat het niet star is beweegt alles aan het zadel mee met de beweging.
Overigens is die beweging van de ruggegraat bij een paard hooguit een kantelbeweging, niet een 'naar links en rechts' beweging.
Je kunt de rug en de beweging van een mens niet vergelijken met die van een paard. Wij bewegen ons vertikaal (qua rug) en paarden horizontaal.
Mensen zijn m.i. iets beweegelijker in de rug, maar een paard kan toch min of meer die zelfde bewegingen maken. En dat komt inderdaad doordat te rug van een paard een soort "brug-functie" heeft. Overigens komt het met enige regelmaat voor dat het paard het rugprobleem van de eigenaar overneemt
Buitenzinnig schreef:Ik had het over een paard wat rechtuit loopt, niet eentje die omkijktEuuuhhh Als ik achter mijn paard ga staan en hij kijkt naar mij om dan zie ik toch wel degelijk dat zijn wervelkolom op een ( lijkt *of een boogje de andere kant op*![]()
Citaat:Natuurlijk loopt een paard niet altijd rechtuit, maar zo een sterke buiging als een paard wat achterom kijkt wordt in geen enkele 'onder het zadel' situatie gevraagd.
Citaat:Zadels met flexibele bomen als Equi-flex (Steel tree) hebben slechts een zeer beperkte flex, die zeker NIET in de lengtebuiging zal werken, maar alleen in de holling van de rug (rock). Bovendien bestaan ze niet voor 'engelse' modellen, maar alleen in de western. En ook hier moet de voorkant nog steeds goed passen in de breedte (schoudervrijheid).. Hier heb je dus met een boomloos zadel zo goed als geen problemen mee, want het boogje (fork) is hier bedoeld om het kussen waar je op zit omhoog te houden zodat dit niet op de schoft drukt.