Halster omlaten in de stal, slim of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Halster omlaten in de stal, slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 17:22

Normaal gesproken staat Racer gewoon 'kaal' in zijn stal, dus zonder halster.
Helaas wordt hij op dit moment helemaal gek van de vliegen bij zijn ogen, en wil dan ook mijn vliegennetje weer gaan gebruiken.
Deze kan ik echter alleen gebruiken met halster (of hoofdstel). Dat zou dus betekenen dat hij dag en nacht zijn halster om houd.
Wat is jullie ervaring met het omhouden van het halster in de stal? (blijven haken?)

missnynke

Re: Halster omlaten in de stal, slim of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:23

ik hou de halsters meestal om, en heb hier in 8 jaar tijd nog geen negatieve ervaringen mee gehad.
daarvoor heb ik 5 jaar verzorgpaarden gehad die ze ook omhielden in de wei, ook bij hen zijn er nooit ongelukken mee geweest

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:25

Ik heb idd wel eens gehoord dat paarden zijn blijven haken,ik zou nooit een halster omhouden. Voor mijn paard heb ik zon vliegenkapje over ogen,en die blijft gewoon zitten zonder halster,ik zou zoeentje kopen als ik jou was. groetjes eline

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:27

ik heb het wat dat betreft makkelijk, ik heb een fjord met een grote voorpluk dus die heeft het niet nodig
als je paard er gek van word zou ik het wel doen, maar dan wel je stal nakijken op haakjes oid, want heeft hier op bokt ook wel eens een verhaal gestaan over een paard dat zich had opgehangen aan zijn halster in stal
T gebeurt waarschijnlijk bijna nooit maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen Ja

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:30

Ik zou het aflaten, het is echt gevaarlijk. Je kan inderdaad beter zo'n vliegenkapje omdoen. Heb ik ook en het is ontzettend fijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:31

Mijn pony heeft zich bij de vorige eigenaar zowat opgehangen. Ze hadden het halster alleen ff opgelaten omdat ze eerst nog andere paarden gingen halen. Toen ze na een paar minuten terugkwamen hing hij al bewegingsloos en kleurde zijn tandvlees al blauw.

Hij had waarschijnlijk met zijn hoofd geschuurd en zo ergens achter blijven hangen (wel iets waarvan je zegt "dat kan helemaal niet" maar hij kreeg het toch voorelkaar). Ik laat het halster dus nooit om!

Er zijn trouwens wel vliegenmaskers met elastiek verkrijgbaar, dan heb je geen halster nodig.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:37

ik ben ook tegen een halster omlaten op stal.
een meisje deed dat ook bij ons op stal en die pony, heeft zichzelf zowat opgehangen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:40

Heb je niet een oud kopstuk liggen? Als ie met dat blijft hangen ligt het er zo af of het breekt!
Ik had mijn shet ook met een kopstuk met daaraan vliegennet staan, hij bleef niet elke dag zitten, maar beter dat dan een opgehangen paard Knipoog

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:52

koop gewoon zo`n netje dat je zonder halster om kunt doen super handig en als hij blijf haken knapt het wel.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:56

Bedankt... ik had teun vanmiddag ook zijn halster omgedaan met zijn vliegennetje want hij had erg last van de vliegen. maar ik vond het al eng, en ging nu op bokt kijken of ik wat kon vinden..... maar ga het nu razend snel afhalen...

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:00

miesie schreef:
Heb je niet een oud kopstuk liggen? Als ie met dat blijft hangen ligt het er zo af of het breekt!
Ik had mijn shet ook met een kopstuk met daaraan vliegennet staan, hij bleef niet elke dag zitten, maar beter dat dan een opgehangen paard Knipoog

Dat is inderdaad ook een idee!
Ik ga zo eens kijken of ik er iets van kan maken, ik laat wel even weten hoe het geworden is voor de geinteresseerden Lachen .

Langtand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:13

Ilse schreef:
Normaal gesproken staat Racer gewoon 'kaal' in zijn stal, dus zonder halster.
Helaas wordt hij op dit moment helemaal gek van de vliegen bij zijn ogen, en wil dan ook mijn vliegennetje weer gaan gebruiken.
Deze kan ik echter alleen gebruiken met halster (of hoofdstel). Dat zou dus betekenen dat hij dag en nacht zijn halster om houd.
Wat is jullie ervaring met het omhouden van het halster in de stal? (blijven haken?)

Ik denk zelf dat hij snachts niet veel last van vliegen zal hebben .. zolang hij niet met licht aan "slaapt" dus ik raad je aan het iet te doen .. bij ons blijven ze nog wel eens achter iets haken .. er is nog nooit iets gebeurt maar je weet maar nooit. ik klop even af!! Frusty Frusty Frusty

Ik denk zelf ook dat hij er echt alleen overdag genot van heeft!!

en kijk de posts boven mij ook al een oplossing elastiek .. maar dat kan snijden .. niks is altijd perfect!! Je hebt altijd een risico

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:15

Dat is ook waar, maar ik heb geen mogelijkheid om 's ochtends én 's avonds naar de stal te gaan om dat ding af en op te doen.
Ik zoek dus iets wat zowel overdag als 's avonds gedragen kan worden Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:21

Sam doen we ook altijd zijn halster af in de box, buiten in de wei laten we het wel gewoon om, maar dat is eigenlijk vooral omdat het makkelijker is met ze naar binnen en naar buiten doen (staan met zijn zevenen in een stuk)

Langtand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:42

Naja als je een strak halster koopt en alles goed vastmaakt ern ervoor zorgt dat hij/ zij nergens achter kan blijven hangen .. moet dat toch kunnen ...

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:00

Langtand schreef:
Naja als je een strak halster koopt en alles goed vastmaakt ern ervoor zorgt dat hij/ zij nergens achter kan blijven hangen .. moet dat toch kunnen ...

Nouja zeg!!! Jij maakt het probleem alleen maar erger! Heb je wel eens gezien wat een strak halster uiteindelijk voor ellende aanricht? En uiteindelijk.... als jij denkt dat iets niet kan blijkt later dat het toch kon en dan ben je misschien te laat.

Ik zou zeggen: Af dat halster! Neem geen risico's. Je vergeeft het jezelf nooit! Het zal niet het eerste paard zijn dat zich ophangt terwijl hij/zij al jáááren zonder problemen met een halstertje stond....

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:09

Zelf zie ik het nut van een halster om in de stal eigenlijk niet echt...
In het weiland, oke, als je een pony/paard heb die zich niet gauw laat vangen ofzo...maar in de stal? Snap echt niet waar dat goed voor is.
Als je er een vliegnetje op wil zetten ofzo, dan heb het nog nut vind ik.

Liefs, Mischa

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:14

Geen halster voor nodig en gaat stuk/los igg van nood.

Afbeelding

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:15

het is gewoon gevaarlijkj hij kan aan veel dingen blijven haken, paard bij ons op stal had even 5 min ze halster om op stal en hij zat vast. En had een snee door het halster

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:49

paard van een meisje van stal is blijven haken aan zijn haslkter en is gestikt.

niet zo'n fijn idee, bij ons gaan ze altijd af, als de paarden naar binnen worden gehaald.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:52

wij hebben de halsters altijd af, in de wei en op stal! ze kunnen zomaar ergens blijven haken, je weet het nooit, levens gevaarlijk!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:22

Wat ik me afvraag: wáár blijven al die paarden dan achter haken? Mijn merrie heeft altijd het halster om in de box, maar ik kan ook werkelijk niks verzinnen waar ze achter zou kunnen blijven haken, er steekt niks uit en voer- en drinkbak zijn afgerond. Ik heb niks te kiezen, bij ons op stal moeten de halsters om blijven, maar de boxen zijn dan ook zó gemaakt dat er niks is om aan te blijven hangen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:40

Mijn pony is achter een heel klein plat moertje blijven hangen met de ring van het halster.

Hoe we het ook geprobeerd hebben, wij konden het ringetje er niet achter laten haken, het gleed er ieder keer weer van af......... jammer genoeg kunnen paarden soms dingen die wij niet kunnen bedenken of nabootsen.

Ook een paard dat met een hoefijzer in z'n halster blijft hangen, haalt soms in paniek letterlijk halsbrekende toeren uit. Een enkel paard krijgt het ook nog wel eens voorelkaar om een hoef in het halster te steken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 06:57

Mischa schreef:
Zelf zie ik het nut van een halster om in de stal eigenlijk niet echt...
In het weiland, oke, als je een pony/paard heb die zich niet gauw laat vangen ofzo...maar in de stal? Snap echt niet waar dat goed voor is.
Als je er een vliegnetje op wil zetten ofzo, dan heb het nog nut vind ik.

Liefs, Mischa

misschien eerst lezen voordat je reageert? Ach gut
Staat duidelijk in het topic dat het te maken heeft met het bevestigen van een vliegennetje Knipoog

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:50

bij ons is er wel eens 1 blijven haken in de stal gelukkig bleef ze rustig want anders had ze zichzelf opgehangen. Vanaf toen hebben we gezegd nooit meer een halster om in de stal ook niet voor even 5 minuutjes!

hieronder staat al ergens zo'n plaatje van een vliegending zonder halster ik zou dat dan maar eens proberen.