Na- en voordelen van chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlekkiieGirl

Na- en voordelen van chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 10:06

Haaj bokkers!
ik rijd 2X per week minstens paard, en ik dacht eraan om misschien in de zomer over te stappen naar chaps, hier had ik een paar vragen over:

- wat is de prijs van chaps?
- wat zijn de verschillen met laarzen?
- zijn en voor en nadelen van als je naar paardrijlaarzen kijkt?
- kunnen gympen goed met chaps?

alvast bedankt, ik hoop op reacties, zodat jullie me kunnen helpen

CarpeDiem

Re: Na- en voordelen van chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:18

je kunt chaps zo duur maken als je zelf wilt. je hebt ze van 20 euro maar ook van 120,-... Verder is het verschil met laarzen, dat je ze kunt losmaken, uitdoen en nog steeds geen vieze voeten krijgt...
Ik vind de voordelen dat ze in de zomer fris zijn, en in de winter warm. Je kunt gewoon stalschoenen aan, en dus makkelijker met rijden, ik vind zelf dat je meer bewegingsvrijheid hebt..
Met gymschoenen zo ik niet doen, als je in de beugel schiet kom je er een stuk moeilijker uit met gympies dan met gewone stalschoenen of joppers..

Tja, ik rij eigelijk vrijwel altijd met chaps, tenzij het écht koud is, dan rij ik met mijn thermolaarzen! Haha!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:22

Ik vind dat je met chaps (die suede dingen, niet de gaithers) een minder vaste beenligging hebt dan met laarzen.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 10:53

nog meer tips?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 11:16

BlekkiieGirl schreef:

- wat is de prijs van chaps?
- wat zijn de verschillen met laarzen?
- zijn en voor en nadelen van als je naar paardrijlaarzen kijkt?
- kunnen gympen goed met chaps?

- De prijs (zoals hierboven al genoemd is) kunnen erg uiteen lopen. 't Is net afhankelijk wat voor soort je wilt enzv.

- Nou het verschil lijkt me wel duidelijk he Knipoog Daarbij vind ik chaps aandoen en vooruit uitdoen een stuk makkelijker dan van die benauwde rubberen laarzen Tong uitsteken

- Rubberen paardrijlaarzen zitten in de zomer snikheet en in de winter ijskoud. En onder chaps kun je lekker warme schoenen aantrekken.

- Ik reed gewoon met All Stars onder me chaps...maar eigenlijk zijn dat geen goede rijschoenen natuurlijk he Knipoog
Goed opletten of de zool geschikt is. Lachen

Succes ermee.

Liefs, Mischa

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:04

Prijs van Chaps[b]
Ja zoals al werd gezegt, je hebt ze van 20-, euro tot 150-,. Hangt een beetje van het merk en de kwaliteit af. Ik heb ze van 20-, en van 75-, merk weinig verschil....
[b] verschillen met laarzen
: Nou het is maar net wat je lekkerder vindt. Maar ik vind het lekkerder dan laarzen (dan bedoel leer en rubber). Je kunt je vrijer bewegen en als je niet rijd kun je gemakkelijk even je chaps af doen. En ja laarzen zijn bestwel heet zoals Mischa al zei, bij chaps valt dat erg mee!
Schoenen onder chaps: Ik vind dat je sowieso niet zomaar met gympen moet rijden. Je moet eigenlijk (je kan eigenlijk) het beste gewone stalschoenen aandoen met een goede zool. Gewoon even vragen bij de ruitersport zaak!

Verder denk ik dat je de verschillen met laarzen nu wel kent Haha!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:16

Ik heb Jodphers onder chaps. Ik rij nu zo'n 5 jaar met chaps en vind het super!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:32

ik zie eigelijk alleen maar voordelen behalve dat ze niet waterdicht zijn....
ik rij alleen maar met chaps en zo snel ik met laarzen rijd heb ik ´t idee dat ik m´n hak op trek, maar dit kan er ook aan liggen dat ik ´t niet gewend ben en ze niet goed paste...
ik rij niet meer met laarzen... omdat ik geen passende kant vinden door mijn korte dikke pootjes....

ik heb minichaps en gewone over heel je been... die zijn heeerlijk als je in de koude wind of regen rijd...

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:45

Trouwens, nu we het over chaps hebben heb ik eigenlijk wel een kort vraagjes daarover en om daar nu een heel nieuw topic over te openen Tong uitsteken

Vinden jullie dat je ook met chaps engels kunt rijden? Ik vind het namelijk zelf het mooiste staan bij westernstyle zeg maar, maar ik denk dat er ook wel soorten voor engels rijden zijn.

Liefs, Mischa

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:48

Mischa schreef:
Trouwens, nu we het over chaps hebben heb ik eigenlijk wel een kort vraagjes daarover en om daar nu een heel nieuw topic over te openen Tong uitsteken

Vinden jullie dat je ook met chaps engels kunt rijden? Ik vind het namelijk zelf het mooiste staan bij westernstyle zeg maar, maar ik denk dat er ook wel soorten voor engels rijden zijn.

Liefs, Mischa

waarom niet? vooral met minichaps (dus tot je knie) is het heel normaal hoor! met die lange is het inderdaad mooier als je westernrijd... maar het gaat er toch niet zo zeer om of het er zo super uit ziet toch? als het maar effectief is en lekker zit!

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:05

Ja dat is zo natuurlijk Lachen je moet er lekker mee kunnen rijden.
Maar zo'n zicht heb ik er gewoon op Lachen

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:14

Mischa schreef:

Liefs, Mischa

Er zijn ook chaps in zwart, ik vind die best op laarzen lijken. Zeker als je er zwarte jodhpurs (hoe schrijf je dat?) bij aanhebt. Minichaps dus. Ik heb er met 2 bruintinten, die vind ik niet zo echt voor engels rijden als je het zo bekijkt, maar daar zit ik niet mee, rijd toch geen wedstrijden ofzo. Dat boeit me dus echt niet, wat ik aanheb, als het maar lekker zit.

Miem

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:24

Imo zijn chaps ver te verkiezen boven rubberen laarzen, en lederen laarzen voor 2 keer in de week rijden lijkt me vrij prijzig. Gymschoenen zou ik niet gebruiken. Koop liever rijschoenen, jodpurs of iig schoenen met een kleine hak zoals bergschoenen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:39

Ik heb ook chaps en daaronder dan jodphurs. Op de manege waar ik voorheen altijd reed heeft chaps verboden. Dit snap ik echt niet. Zolang je er goede schoenen onder aan hebt met een hakje is het net zo veilig. Mijn chaps waren vrij prijzig omdat ik niet een gangbaren kuitmaat had maar ik doe er al heel erg lang mee. Als je dan klaar bent met rijden kan je de chaps makkelijk uit doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:08

Met beenkappen (stijve chaps zeg maar) mag je volgens mij zelfs officieel starten inmiddels. Of anders zijn ze bezig met het veranderen. (En terecht, je kunt het verschil echt nauwelijks zien)

Verbieden van chaps vind ik vreemd. Voorwaarden die meestal gesteld worden: gladde zool en een hakje. En dat lijkt me terecht en genoeg. Ik moet er niet meer aan denken om die krengen van laarzen weer aan (en UIT) te moeten doen. Voordeel van chaps is verder nog dat je ze makkelijk mee kunt nemen (op vakantie bv). Ik heb de goedkoopste chaps genomen die ze hadden, Harry's Horse geloof ik. Die zijn niet van superkwaliteit, slijten al enigzins en de rek is er ook al voor een deel uit, maar ze doen het nog.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 22:01

Okee Knipoog
weet iemand trouwens de prijs van jodphers of andere stalschoenen, want ik ben ermet mijn moeder over bezig en we moeten wel eve de prijs weten

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:12

shadow0 schreef:
Met beenkappen (stijve chaps zeg maar) mag je volgens mij zelfs officieel starten inmiddels. Of anders zijn ze bezig met het veranderen. (En terecht, je kunt het verschil echt nauwelijks zien)

Ja ik moest eens schrijven voor dressuur en de jury zei ook dat je officieel mag starten met chaps, als ze van leer zijn...

Ikzelf rijd ook met chaps, zwarte, het zijn net laarzen en zitten zeer gemakkelijk!! Ze sluiten ook goed aan, en dit vind ik niet bij de laarzen, ik kan ze natuurlijk wel op maat laten maken.. maar mn moeder gaat daar niet zo mee akkoord Clown Haha!
Maar ik heb ook geen op maat gemaakte laarzen nodig, alles lukt prima met mijn chaps, en jodphers er onder...

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:16

maar wat is de prijs van jodphers of gewone stalschoenen ongeveer, ik heb geen ervaring met chaps Clown Bloos

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 18:57

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 18:59

bedankt!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:11

ik rijd zelf ook met minichaps maar niet die leren gewoon stoffen zegmaar ik merk wel dat als ik wedstrijden rijd en mijn leren laarzen aan heb mijn benen toch anders liggen maar dat kan ook komen omdat die laarzen helemaal neit lekker zitten Tong uitsteken

rosa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:29

Ik heb van de week bij divoza jodphers gekocht voor 39,95, de goedkoopste geloof ik! En de minichaps van HH zijn ongeveer 20 euro.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:37

Nadeel van chaps zijn dat als je van je paard valt en blijft steken je je been lelijk kan breken in de vorm van een open breuk.
Voordeel van Lederen rijlaarzen als je je been breekt dan wordt je been gespalk door de laars en een open breuk komt (bijna) nooit voor.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:46

Ik vind dat je benen 'losser' voelen met chaps aan. Je kan ze zo aan en uit doen, dat vind ik echt ideaal. Je kan er lekkere schoenen bij aan doen. De prijs van jodhpurs/stalschoenen begint bij 40 euro ongeveer.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:51

oke, maar dat van die breuken? wil je dat eve wat beter uitleggen? want ik moet het wel even wetenvoordat mijn moeder eraan wil beginnen