Paard kopen.. probleempje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Paard kopen.. probleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:56

Hey,
Ik ga eindelijk na 3 jaar wachten/werken aankomende winter een paard aanschaffen. Maar nu is er 1 ding.. Ik ben de enige in de familie die wat met paarden doet. Ik zit al een tijdje niet meer op les en ben er dus even tussenuit geweest en wil met mn paard straks weer gaan lessen. Maar... ik zou dus niet weten wie ik mee moet nemen met paard aanschaffen. Je moet iemand meenemen die er verstand van heeft maar ik zou dus zo 1,2,3 niet weten wie. Dus wie weet wat ik kan doen? Ik laat het paard wel keuren door de da als ik er 1 op het oog heb maarja.. iemand tips?

haf_jessie

Re: Paard kopen.. probleempje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:59

Toch iemand zoeken die er verstand van heeft en met je mee wil. Ik had ook 7 jaar niet gereden,en toen 2 manegelesjes genomen en toen wou ik een paard kopen.Mijn broer heeft ookmeen paar paarden en die is toen meegegaan. Dus toch iemand proberen te zoeken die er ook verstand van heeft. En je intussen weer goed gaan verdiepen in paarden

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:22

ga anders eerst iemand zoeken die jou les wilt geven, ga naar een manege ofzo en neem dan die persoon mee als je naar een paardje gaat kijken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:57

Je zou kunnen informeren of er in de buurt een betrouwbare handelaar is, dus iemand met een goede naam hoog te houden. Die leg je uit wat je zelf kan en wat voor paard je voorkeur heeft. Vervolgens gaan ze voor je op zoek of hebben ze wat staan. Het voordeel is dan dat je vaak meerdere paarden kan bekijken en evt kort uitproberen (op proef). Het nadeel is dat je niet een koopje zal krijgen, maar eerder wat te veel zal betalen (de handelaar moet ook kunnen eten). Maar lang op zoek gaan en vele km's afrijden voor onzinnige paarden kost je ook geld (en moeite).
Een betrouwbare handelaar zal ook nooit bezwaren hebben tegen het laten keuren door je veearts. Voor de goedkopere paarden zijn er wat minder 'betrouwbare' handelaren, maar ze zijn er wel, vraag bv waar de manege de paarden van koopt, maneges hebben ook geen zin in kromme paarden en hebben meestal een vaste bron.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:47

Je kunt ook éérst instructie zoeken, bij diegene eerst enkele lessen volgen (op een manegepaard of leenpaard o.i.d.). Dan krijgt die persoon een beeld van wat er bij jou zou passen, en die persoon kun je dan vragen mee te gaan en te helpen.

Uhm, hetzelfde principe als wat barreltjuh al zei zie ik net... Tong uitsteken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:42

barreltjuh schreef:
ga anders eerst iemand zoeken die jou les wilt geven, ga naar een manege ofzo en neem dan die persoon mee als je naar een paardje gaat kijken.

Mee eens..

Het is altijd handig om gewoon iemand mee te nemen als je naar een paardje gaat kijken.. (Ook voor de gezelschap in de auto Haha! ) en je kan dan met zn tweeen oordelen over het paardje..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:12

Ik neem aan dat je al een pensionstal op het oog hebt waar je je paard neer gaat zetten? Is er daar niet iemand bereid met je mee te gaan? Misschien wil je dierenarts ook wel mee, ja kan het allicht vragen. Al zal dat wel geld kosten. Misschien is er een da bij dat paard in de buurt die ook wil komen op het moment dat je gaat kijken (natuurlijk wel een die je zelf uitzoekt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:22

barreltjuh schreef:

dat wilde ik ook zeggen Pling . Als je niemand kan vinden die met je mee wilt, neem dan een videocamera mee, en laat het filmpje zien aan iedereen die het wilt zien, ook op video kun je een hoop dingen zien...

(zo was mijn instructrise niet gecharmeerd van het paard dat we wilde kopen, ze is later ook door de dierenarts afgekeurd en het dus niet geworden, van het paard dat we uiteindelijk wel kochten was ze wel weg. Echt een paard voor jullie zei ze, en ze heeft helemaal gelijk gekregen. ook kwa karakter had ze het bij het juiste eind, en dat alleen maar van een filmpje!)

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:26

Voordat je een paard koopt moet je zowieso op zoek gaan naar stalling.. Wanneer je die gevonden hebt, loopt daar vast wel iemand rond die verstand heeft van paarden (staleigenaar ofzo).
Als ze jou als pensionklant willen, dan willen ze vast wel mee gaan kijken of het iets is als je bij een paard gaat kijken.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:15

[quote="Effy"]Je kunt ook éérst instructie zoeken, bij diegene eerst enkele lessen volgen (op een manegepaard of leenpaard o.i.d.). Dan krijgt die persoon een beeld van wat er bij jou zou passen, en die persoon kun je dan vragen mee te gaan en te helpen.

Helemaal mee eens.
Enne....veel succes strakjes met het vinden van jouw superpaard