Medische vraagjes.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Medische vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:23

Hallo.
Binnenkort krijg waarschijnlijk een eigen paard. Op één voorwaarde: ik zou de medische kosten moeten betalen. Dus nu de vragen:

* Hoeveel geven jullie per maand / per jaar uit aan de hoefsmid / veearts?
* Hoeveel keer per jaar zou je paard naar de hoefsmid moeten?
* Hoeveel keer per jaar moet je paard eens gecontroleerd worden?

Bedankt op voorhand! Ja

Gr.
L0ortje

brechje

Re: Medische vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:32

Mijn paard gaat om de 2 maanden naar de hoefsmid, ik bekap alleen (35 euro) en dus per maand 17,50 kwijt...wil je op ijzers ben je rond de 60 euro kwijt, dus 30 euro per maand
Ik laat mijn paard enten jaarlijks= 20 euro (delen kosten van de visite)
Paardentandarts is 50 euro per jaar!
Ik laat mijn paard controleren bij de inenting.....en hou ze natuurlijk zelf in de gaten!
Mijn paarden zijn gelukkig bijna nooit ziek! Ik kom wel rond met 50 euro in de maand...
Tip: Leg per maand een bedrag voor dit soort zaken opzij! Mocht het dan nodig zijn, dan heb je een goede reserve om de rekeningen te betalen!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:43

Hoefsmid eens in de 6 weken,ronom beslaan 78 euro.
2 x per jaar enten 25 Euro
Om de 6 weken ontwormen prijs varierend tussen de 7 en 23 euro(ligt eraan waarmee je ontwormt,sommigen werken 3 maanden)
En als ze niets mankeert komt er geen DA

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:07

enten 2x per jaar rond de 20 euro per keer
ongeveer om de 6 wkn naar de smid(soms iets langer, verschilt nogal per paard)
om de 3 maanden ontwormen per keer tussen de 7 en 15 euro (als je paard altijd op stal staat en af en toe een paar uurtjes op de wei is dat voldoende, staat je paard bijna constant op de wei dan ist wel erg belangrijk dat je t om de 6 wkn doet!)
hou zelf de gezondheid in de gaten en als er wat mis is haal je de DA erbij, als je der een paar keer temperatuurd dan weet je wat haar gemiddelde lichaamstemperatuur is en als je denkt dat ze dan een keer niet lekker is temperatuur je en je weet je gelijk of ze een verhoging heeft.
Verder doe ik 1x per tandarts das ongeveer 50 euro en als t niet nodig is kost me vaak nix.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:50

Om je even te laten schrikken:
Enten wedstrijdpaarden 2x per jaar a 21 euro per paard per keer,
ontwormen om de 2 maanden 7.50 per paard per keer,
'dure' wedstrijdpaarden 2x per jaar controle bloed a ongeveer 50 euro (dat is natuurlijk niet echt nodig, maar soms kan je zo al dingen vroeg opsporen en daardoor de uiteindelijke behandeling + herstel tijd verkorten)
Gemiddeld koliekje (altijd in het weekend of 's avonds op de een of andere manier) zo'n 150 euro
Gemiddeld wondje (incl hechten en antibiotica en controles) zo'n 200 euro
Peesblessure zo'n 1000 euro (medicijnen, controles, meerdere echo's)
Kreupelheidsonderzoek met foto's zo'n 3-400 euro incl medicijnen
Ernstige koliek (opname in kliniek + operatie) zo'n 2500 euro
Veulentje fokken: 1000 euro dekgeld voor een goede hengst en nog eens 2-300 euro voor de veearts kosten
Tandarts doen we niet aan behalve als er klachten zijn, dan ongeveer 50-100 euro
Per keer dat je op gewone werkdagen de veearts laat komen zijn we zo'n 30 euro voorrijkosten kwijt, en dan heeft ie nog niets gedaan. Gelukkig rekent ie niets voor het drinken van een bakje koffie als ie klaar is want dan kunnen we echt een 2e hypotheek nemen....

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:56

Het is verstandig om je paard te verzekeren.
Je kan dan kiezen in welke mate je de ziektekosten wilt verzekeren.

Mijn paard wordt elke 8 weken bekapt en rondom beslagen voor € 65,-
Elke 6-8 weken een wormenkuur
Elke 11 maanden een inenting en als de veearts er dan toch is kan hij gelijk even het gebit nakijken .