Beste manier om 2 pony's aan elkaar te laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Beste manier om 2 pony's aan elkaar te laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 20:07

Okee... N.a.v. mijn topic 'jaarling shet bij mijn paard' dus deze... Knipoog Haha! Bloos
Wat vinden jullie de allerbeste manier om 2 pony's aan elkaar te koppelen??
Een nieuwe pony eerst rustig een weekje aan zijn/haar nieuwe huisje laten wennen, of meteen de wei in bij een paard die de pony nog niet kent?

Sjonniej

Re: Beste manier om 2 pony's aan elkaar te laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:12

Als de stallen goed veilig zijn kan je ze eerst daarin zetten. Maar in de wei gaat het beste.
Zolang ze maar een grote wei hebben, zodat ze elkaar kunnen ontwijken.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:15

Ik heb mijn shet ook gewoon bij mijn paard in de stal gezet.
Ging in 1 keer goed. Ben er natuurlijk wel een tijd bijgebleven.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:22

Ik heb toen het grote paard gewoon bij de shetjes in de wei gezet, eerst een beetje rennen maar was snel over

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:30

eerst ze appart in de wei zetten..en als ze een beetje aan elkaar gesnuffeld hebben en weten wie de baas is kun je ze wel bij elkaar in de wei zetten. in de trailer zetten wil ook nog wel eens helpen..maar dan niet met de neuzen bij elkaar houden want dan hou je geen trailer meer over!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:31

Zorgen dat je een wei hebt waar ze goed de ruimte hebben.
Eerst het nieuwe paard even laten wennen aan de omgeving, en dan de andere paard(en) erbij in.

Dit werkt naar mijn idee toch het beste. Ik heb van alles al uitgeprobeerd, maar ik kom toch op deze methode uit.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:32

Wij laten ze eerst kennis maken door ze naast elkaar te zetten op stal. Ook rijden we een keer samen in de bak en daarna het land in. Wel is het belangrijk idd zoals hierboven al staat dat ze genoeg ruimte hebben om voor elkaar te kunnen vluchten. Als het te klein is, kunnen ze elkaar in een hoek drijven en dan blijven schoppen bijvoorbeeld.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 08:55

Ok, bedankt iedereen Lachen
Ruimte hebben we hier genoeg, dus dat is geen probleem.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:02

Niet meteen bij elkaar zetten, zoals al meerdere gezegd hebben: op de wei met een draadje of hek ertussen. Toen mijn nieuwe paardje 2,5 week geleden kwam, had ik nadrukkelijk gevraagd of ze haar APART wilden houden om te laten wennen. Ik was dus net weg en waren ze toch zelf gaan experimenteren!!! Resultaat: kon meteen de dierenarts laten komen om het boeltje weer bij elkaar te laten hechten, enorm gat in haar achterbeen! En er was voldoende ruimte in het weiland hoor, alleen sommige paarden laten zich nu eenmaal in een hoekje zetten en als ze dan gaan kletteren heb je dus een probleem! Nu heeft ze 2 weken op boxrust gestaan en pony ernaast en nu staan ze wel samen op de wei! Zo had het eigenlijk eerst moeten gaan, maar ja dames op stal hebben er ook van geleerd, helaas moest mijn paardje er wel gewond door raken! Eerst scheiden dus!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:54

Ik zou hem er gelijk bij zetten doen wij ook altijd en heb nog nooit gekke dingen meegemaakt natuurlijk zullen ze wel eens schoppen maar dat hoort erbij.Als je er zelf bij blijft kun je ingrijpen mocht dat nodig zijn maar ik verwacht geen problemen.Voor Brechje is het dus dikke pech geweest en er zijn idd uitzonderingen maar ze was er zelf ook niet bij om te kunnen ingrijpen en dan was het mss ook anders uitgepakt.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:31

ja dat laatste is inderdaad wel waar, ik was er ook niet bij....maar de eigenaar van het paard die de mijnes heeft geslagen, stond er dus wel bij, maar die raakte blijkbaar in paniek.... Ik had er misschien zelf met een zweep tussengezeten om haar uit die hoek te krijgen! Maar goed gebeurd is gebeurd en ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn andere paard staat al 2 jaar in een vaste groep en vond ik vandaag dus ook fijn met een wond op haar been, heeft er dus eentje met een ijzers langsgeraasd....
je kent je paard het beste, dus kijk hoe hij reageert op het kleintje en bekijk wat jij het veiligst vind!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:39

Toen mijn schoonzus haar paard kreeg, stond de shetlander er ook van die zelfde dag.. Het was dus voor allebei heel nieuw. Het ging gelukkig meteen goed, maar ik weet niet hoe we het gaan doen als mijn paard dalijk komt... Denk ook maar even apart!

Langtand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:20

Orchid schreef:
Okee... N.a.v. mijn topic 'jaarling shet bij mijn paard' dus deze... Knipoog Haha! Bloos
Wat vinden jullie de allerbeste manier om 2 pony's aan elkaar te koppelen??
Een nieuwe pony eerst rustig een weekje aan zijn/haar nieuwe huisje laten wennen, of meteen de wei in bij een paard die de pony nog niet kent?

Peesbeschermers om .. in elke hoek van de wei 2 man zetten zodat de nieuwe niet in het nauw wordt gedereven als het fout gaat en je laat ze bij elkaar ..

zo doen wij het en het werkt zo ... ps die 2 mensen de hoek moeten ervoorzorgen dat ze niet in de hoek komen Knipoog

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 17:28

Ik doe dan eerst wel een draadje in het land, kan zo'n kleintje een beetje wennen, en m'n eigen paard ook.
Mijn paard laat over het algemeen de meeste dingen wel toe, dus ik denk niet dat ze erg naar doet tegen een 'nieuwe' Lachen

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:17

Toen mijn pony bij het grote paard van mijn vriendin in de wei kwam, was het eerst hoog naar elkaar stijgeren, bokken en spelen alles, GE WEL DIG vonden ze het met elkaar, vooral het paard omdat er een 'maatje' kwam. eerst veel rennen jumpen steigeren en alles, maar volgende dag deden ze alsof ze elkaar al een paar jaar kenden, ik zal gewoon hups gelijk bij dat paard/ponytje in de wei gooien!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:06

bij ons op de wei worden de paarden er ook altijd gewoon 'tussen gegooid', misschien niet ideaal, maar meestal gaan ze alleen een beetje rennen, dreigen naar elkaar, misschien een paar trappen en bijten en dan is het al snel bekeken.
heb pas ook m'n paard in de groep gegooid, peesbeschermers, springschoenen en strijklappen om gedaan voor de zekerheid en deze na een uurtje weer afgehaald toen ze 'rustig' stonden. de eerste dag is het meestal nog wat 'onrustig' in de zin van dreigen, wegjagen enz. maar dan is het al niet meer heftig.
1 x is er bij ons ook een nieuwe pony in een hoek gedreven en bont en blauw geschopt. die had verder geen wonden, maar was wel overal beurs (veearts was gekomen). maar verder hebben we nooit rare dingen meegemaakt met nieuwe paarden.

maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik ze eerst naast elkaar zetten zodat ze alvast 'veilig' aan elkaar kunnen wennen.