vriend of vijand? graag antwoord!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

vriend of vijand? graag antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 17:37

ik vraag me eigelijk iets heel 'doms' af
in de paarden boeken van mij , zegt men dat paarden met elkaar vriendschap maken als ze met de neus tegen elkaar 'rieken/snuiven) om de geur op te slaan in hun hersenen

maar, in onze haflinger club, mogen we niet met de neuzen tegen elkaar, want dat kan een 'gevecht' uitlokken?

hoe zit dat nou?

sammetje

Re: vriend of vijand? graag antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:58

Ik weet het eigenlijk niet. Weet wel dat mijn merrie het graag doet en negen van de 10 keer reageert ze dan heel lelijk. Gillen en slaan met haar voorbeen met de oren in de nek. Die ene keer dat ze niet lelijk reageert is ze hengstig en begint ze meteen te plassen.

Volgens mij doen paarden elkaar wel gedag zeggen door in elkaars neus te blazen.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:00

Paarden maken kennis door aan elkaar te snuffelen en dan zijn er inderdaad dominante types bij die gaan gillen en met hun voorbeen gaan slaan. Kan wel gevaarlijk zijn als je ernaast staat.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:02

ja dat is dubbel, maar waar vriendschappen ontstaan ontstaan ook ruzie's
jij vind de ene vriend of vriendin leuk maar een ander die ook vriendin van jou wil worden vind je stom en die komt niet in de club.
zo werk het onder paarden ook de ene vinden ze leuk en aan de ander hebben ze vanaf het begin een hekel, dus denk ik dat ze op jullie club geen ruzie willen hebben onder de paarden onderling en dat je daarom niet mag laten ruiken met de neus.
net wat je al zei paarden slaan het op in de hersenen en vergeten dat andere paard nooit weer dus als jij en je vriendin naast elkaar willen rijden en klessebessen en de twee paarden waar jullie op rijden moeten elkaar niet ja dan......

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:07

oke hier is; de reden waarom je ze nooit aan elkaar moet laten snuffelen enzo. (tenzij ze echt maatjes zijn of in de wei ofzo) is omdat; ze inderdaad kennismaken via dat snuffelen en snuiven enzo. en kijken of de ander vriendjes wil worden (in simpele taal) maar als de een dat niet wil zal hij dus gaan happen of gillen ofzo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:35

allegro schreef:
Paarden maken kennis door aan elkaar te snuffelen en dan zijn er inderdaad dominante types bij die gaan gillen en met hun voorbeen gaan slaan. Kan wel gevaarlijk zijn als je ernaast staat.

Mijn merrie doet dit ook altijd als ze weer bij onze ruin kan. (ze staan altijd samen, maar ze doet dit altijd als ik met 1 van de 2 ben wezen rijden).

En dat zijn echte super maatjes hoor! ze is dan gewoon blij!

Maar bij haar gaan geen oren in de nek, das wel echt een teken dat het meer vijand als vriend is.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:48

Ik denk dat het heftig reageren op een ander paard vaak te maken heeft met dominatie, het paard wil laten zien dat hij de baas is over de ander en met hem niet valt te spotten! Of ze daarbij ook echt vijanden "maken" vraag ik mij af, maar een paard heeft wel het ene paard liever dicht in de buurt dan het andere...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:52

Ik kan me dat wel voorstellen van de haflingerclub.

Waarschijnlijk kunnen de paarden aan elkaar snuffelen bij begin en einde van de les, veel drukte, mensen lopen rond, mensen zitten net te paard. Als dan paarden aan elkaar snuffelen dan kan dit gevaarlijke situaties opleveren: slaan met voorbeen, kont draaien naar elkaar.

Dat snuffelen kan prima, maar dan wel gewoon in een paddock of als je alleen bent met 1 ander paard. Niet in een drukke situatie met veel paarden en mensen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:14

ah ok , ik dacht dit wel, maar ik wou graag weten wat jullie ervan vonden, dus dat weet ik nu Clown

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:25

Je moet wel weten of je paard zo'n slome pispaal is die elk paard lief vind, of dat het een hitsige merrie is die bij ieder paard dat er in de buurt komt een gil op een trap geeft.

Torro laat alles toe, en vind ieder paard lief. Als ik erop zit, en ik begin te buurten met iemand die ook op haar paard zit, begint Torro gewoon het andere paard helemaal te onderzoeken. Tja, het andere paard zou weleens een gil kunnen geven, maar dat weet de ruiter zelf ook wel van te voren, lijkt mij.

Als er een paard voor Ixo's box staat, begint ie te gillen, en soms te slaan, daarom heeft ie rubberen matten in de stal. Hij zal waarschijnlijk ook gillen als een ander paard zomaar aan hem zal zitten.

Het lokt geen gevecht uit als ze samen neuzen, maar sommige paarden vinden niet ieder paard even lief. Net als mensen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:50

allegro schreef:

Idd, zo'n figuur is mijn merrie dus. Eerst heel aardig snuiven en neusen. En dan wil ze meteen bewijzen dat ze de baas is en begint te gillen en te bokken.