Tot wanneer is gras voorjaars-gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie_m

Tot wanneer is gras voorjaars-gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 16:39

Ons paardje gaat in juni op het land. Nu lees ik overal dat voorjaars-gras hoefbevangenheid kan veroorzaken, maar er staat nergens tot wanneer gras voorjaars-gras is. Kan iemand me hier iets over vertellen?

allegro

Re: Tot wanneer is gras voorjaars-gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:41

Ik ken (helaas) ook paarden die in Augustus hoefbevangen werden, in die periode schijnt het gras nog een groeistuip te hebben bij het juiste weer.
Als het weiland waar je paardje op gaat al kaal is gegeten of gemaaid is in juni dan is het dus geen voorjaarsgras meer. Paarden kunnen trouwens ook hoefbevangen worden op stal (helaas ook uit ervaring, paardje van een vriendin).....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:07

Handigste is om paarden op een wei te zetten die al eens afgegraasd is bijv. door schapen of waar gehooid is. Dan heb je minder kans op hoefbevangenheid. Het is sowieso belangrijk om ze langzaam aan het land te wennen. Eerst 2 uur en dan dit opbouwen. Krachtvoer tijdens die periode flink minderen.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:53

een paard kan altijd hoefbevangen worden, dat hoeft echt niet alleen maar met voorjaars gras te gebueren. als er maar veel gras staat en ze zich er onbeperkt tegoed aan kunnen doen kunnen ze hoefbevangen worden

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:59

Voorjaars- en najaarsgras heeft meer eiwit en daardoor is de kans wel groter.
Het beste is om hem achter anderen aan te zetten en anders in ieder geval op een klein stukje tegelijk.

Tallie_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 20:33

We hebben het idee om het paardje vanaf nu elke week al te laten grazen, tot een uur en tegelijkertijd de biks (en het werk) af te bouwen. Er liepen nu 2 koeien op het land: zou dat voldoende afgegrazen zijn?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:25

Een uurtje kan altijd hoor. Ik zou al je de mogelijkheid hebt dat lekker opbouwen met elke dag een uurtje erbij. IK zou dan niet het werk afbouwen maar wel de biks... Net op de wei en dan op rust zetten is niet verstandig, en bovendien het is nu toch heerlijk weer om te rijden!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:59

voorjaarsgras is natuurlijk t eerste gras wat opkomt na de winter..

doordat de grond zoveel rust heeft gehad in de winter, kan het gras veel meer voeding opnemen en word het daardoor veel rijper/voller en vetter.

een weiland waar heel lang gras op staat wat bovendien uitgebloeid is geeft de minste eiwitten.
als gras uitgebloeid is verliest het zijn voedingstoffen geleidelijk aan.
als het de eerste keer gebloeid heeft is het ongeveer rond eind mei, en dat is de tijd wanneer de zomer ook zo ongeveer in gaat.

zo heb ik t geleerd op school vroeger nog....