Welk product gebruiken bij rotstraal ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Welk product gebruiken bij rotstraal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 12:20

Wij dachten aan egyptische zalf?
Wat is het beste ?

Morrie

Re: Welk product gebruiken bij rotstraal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:02

ik heb het helemaal weggekregen met CTC spray (verkrijgbaar bij de DA) en Hoef&Zool van de Paardendrogist

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:30

Hey,

Ik weet niet wat je moet gebruiken, om het weg te halen. Maar wel hoe je het moet voorkomen; 1x in de week teren.

xxx

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:35

Een tijd geleden heb ik een (wetenschappelijk) artikel gelezen hier over, en egyptische zalf kwam als beste uit de bus. Teer maakt het alleen maar erger.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:39

teer moet je NOOIT op rotstraal smeren! , dan sluit je de rotstraal op en kan de bacterie zijn gang gaan!
lekker insmeren met egyptische zalf en als het een beginnende rotstraal is kan je het mischien nog oplossen met iedere dag na het hoeven krabben een beetje acedern op te spuiten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:58

ik heb altijd van dat spul uit zo'n groen spuitflesje. weet zo even de naam niet...
werkt supergoed, zelfs bij zware rotstraal!

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:32

LPtjuh schreef:
teer moet je NOOIT op rotstraal smeren! , dan sluit je de rotstraal op en kan de bacterie zijn gang gaan!
lekker insmeren met egyptische zalf en als het een beginnende rotstraal is kan je het mischien nog oplossen met iedere dag na het hoeven krabben een beetje acedern op te spuiten

hier ben ik het mee eens
en idd NOOIT teer op de rotstraal smeren dan word het alleen maar erger

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:08

lowara schreef:
ik heb altijd van dat spul uit zo'n groen spuitflesje. weet zo even de naam niet...
werkt supergoed, zelfs bij zware rotstraal!

hipposol is dat toch?
dat raadde mijn hoefsmid ook aan bij ( al wat gevorderde) rotstraal. dus heeft hij het een beetje kan je beter eerst de wat 'lichtere'producten gebruiken
zoals uitwassen met soda, of acedern, uitwassen met betadine shampoo enzo voorts daarbij geldt wel GOED AFDROGEN! anders voed je de bacterieen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:25

Ik gebruik egyptische zalf en ik ben er erg over te spreken. Na 7 dagen was het helemaal weg bij mijn paard.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:49

Teren kan toch wel als VOORKOMING van rotstraal, dus als hij het nog niet heeft maar er bijv. wel bevattelijk voor is of in een natte blubwei staat....?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:06

Wij hebben een brouwsel van de smid zelf... en dat werkt ook goed.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:09

Mijn paard heeft het nog nooit gehad maar ik ken wel iemand en die gebruikte egyptische zalf en dat zou heel goed zijn!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:43

als je bij rotstraal gaat teren... sluit je de boel dus af.... en aklle bacterien die er nog onder zitten gaan lekker verder met feest vieren... Clown duss ik zou gewoon in een badje met soda... lekker leten weken... minimaal 1x per week.. maar ook niet elke dag.. dan krijg je van die weeke hoefjes Tong uitsteken en dan zijn ze lekker schoon van binnen... en ik gebruike eerst altijd spul uit zo'n gele spuitfles.. egui nog wat.... maar bij die ouwe verzorgpony van me spuit ik dr gewoon blauw tinctuur in.. nadat ik het schoon gemaakt heb.. en ik gebruik ook hoef en zool van de paardendrigist.. en ik probeer wel dagelijks zijn hoeven met gewoon water af te borstelen... en dan spuit ik dus ook dat tinctuur dr tussen... en tot nu toe ziet het er goed uit... het stinkt niet meer... het is niet zwart meer.. en zijn straal groeit weer mooi mee Bloos maa ja iedereen heeft natuurlijk zijn eigen methodes... dat is ook met mok zo... Knipoog je moet gewoon uitvinden wa bij jou paardje wel of niet werkt...

Bijoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:52

ctc spray werkt super en schoon houden.....ik doe altijd dettol in een emmer warm water en dan het hoefie er ff in laten weken..dan met een harde borstel al het viezigheid eraf en dan drogen en dan ctc spray

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:01

tessie1985 schreef:
LPtjuh schreef:
teer moet je NOOIT op rotstraal smeren! ,
hier ben ik het mee eens
en idd NOOIT teer op de rotstraal smeren dan word het alleen maar erger

LPtjuh schreef:

Irisss schreef:
Hey,

Ik weet niet wat je moet gebruiken, om het weg te halen. Maar wel hoe je het moet
VOORKOMEN!!!
[u]; 1x in de week teren.

xxx

Ik bedoelde: je kan teer gebruiken om het te VOORKOMEN! Vingers aflikken

xxx

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:14

Ixo heeft last van rotstraal, en met teer smeer je het alleen maar dicht, totdat het er 10x erger uitkomt.

Iedere dag egyptische zalf een week lang, en het is WEG. Daarna nog wel 1 of 2 keer in de week volhouden, en je zult er waarschijnlijk geen last meer van hebben.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:17

En wat ook helpt tegen rotstraal is:
Als de smid is geweest, en de straal is weer bijgesneden, een laagje teer als bescherming eroverheen.

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:25

Angeliek schreef:
.. met teer smeer je het alleen maar dicht, totdat het er 10x erger uitkomt.

Is wel duidelijk nu.... niet meer herhalen!!!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:27

mylano schreef:
Angeliek schreef:
.. met teer smeer je het alleen maar dicht, totdat het er 10x erger uitkomt.

Is wel duidelijk nu.... niet meer herhalen!!!

Oh.. Sorry hoor....!!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:58

De vraag waar nog steeds geen antwoord op is: Als je paard op het moment GEEN rotstraal heeft, kun je zijn straal dan wel met teer insmeren om het te VOORKOMEN
Ik herhaal: Je paard heeft GEEN rotstraal, je smeert teer erop om het te VOORKOMEN!
Helpt dit? (volgens mij is dat niet slecht)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:04

Nou, wat ik heb gehoord om rotstraal te behandelen:

Hoef goed uitkrabben, vooral bij die randjes om de straal, want daar is het gevoelig voor rotstraal, omdat je daar heel moeilijk gan komen met de krabber. Dan met het borsteltje goed over de hoef borstelen, en vervolgens nog met een doekje er overheen om te zorgen dat het ECHT schoon is, dan pas de hoef teren. Als je de hoet teert zonder dat de hoef echt schoon is, teer je de bacterieen in, en wordt het alleen maar erger.

Als de rotstraat supererg is, en na een week teren de hoef nog heel erg stinkt, naar schimmel, of gewoon een heel sterke vieze lucht. Is het verstandig om dan Egyptische zalf te gebruiken. Soms is het zo erg, dat de hoefsmid maar beter kan komen, om de rotte delen weg te snijden. Het verschilt wel per paard of ze er gevoelig voor zijn, maar het komt meestal door de ammoniak van de stal. Dus, conclusie, het stro is vochtig, van de urine, of het paard staat veel in z'n eigen mest. Als een paard rotstraal heeft, is het verstandig om de stal zo schoon mogelijk te houden, en je paard veel in bijv. de buitenbak te hebben staan. Meestal gaat het pas echt over als je paard veel buiten, en niet veel meer in de stal staat.

Hoop dat je er wat aan hebt, sorry voor het lange, misschien betweterige verhaal.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:51

Ik gebruik zelf Trush Remedy (verkrijgbaar bij DA). Hoefsmid zover als mogelijk rotstraal weg laten snijden, 1 week Trush gebruiken en nergens last meer van.
In Trush Remedy zit antibiotica en het verhard de hoef. Teren hoeft dus ook niet meer (als je paard geen rotstraal heeft uiteraard).

I_love_noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:01

Wij krijgen altijd een of ander felpaars spul dat we op de hoefen moeten doen met een kwastje. Ik weet niet precies hoe het heet, e krijgt het via de DA/hoefsmid en het is heel vloeibaar en blijft heel lang op je hand zitten als het op je hand komt.....

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:47

Ik heb toen Kel rotstraal had CTC gebruikt, het was na iets meer dan 1 week al weg. Om het te voorkomen idd regelmatig teren.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:38

Ik heb bij onze pony egyptische zalf gebruikt en daar dan een klein plukje watten bovenop geklemd. Werkt prima.