altijd kalkoenen op gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

altijd kalkoenen op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:45

Ik heb zondag een wedstrijd en nu weet ik eigenlijk of dat op gras kalkoenen echt nodig zijn. (Bdressuur). Ook heb ik 2 maten maar weet eigenlijk helemaal niet wat het daar tussen het verschil is. Wat doen jullie met gras? kleine een grote. Een kleine en een grote ( zei iemand tege mij) of niks? Help!

vencedor

Re: altijd kalkoenen op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:46

Ik heb trouwens alleen voor ijzers Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:48

als het gras droog is heb je geen kalkoenen nodig hoor.

waar ga je op wedstrijd? Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:49

Ik doe nooit kalkoenen in. Ik rijd samengesteld, aangespannen, nog nooit problemen gehad.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:57

ik ga naar vinkel. Ik denk dat ik dan geen kalkoen doe. Vind het altijd zn gedoe en hij staat toch ook op de wei zonder kalkoenen Tong uitsteken

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:09

Ja, als het droog is kan het sowieso makkelijk zonder kalkoenen! Ja

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:39

Mijn paard heeft wel rondom ijzers maar en die komt zonder kalkoenen het gras niet op.

Vorig jaar was mijn hoefsmid vergeten gaten te boren en stond ik in Middenmeer en kon geen kalkoenen draaien.

Hij kon niet eens een volte galloperen zonder uit te glijden dus dat doen we nooit meer.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:54

ik zou zeker kalkoenen indraaien. Dan maar wat meer gedoe. Liever gedoe dan glijden. Gras is waarschijnlijk ook nog wel nat, het heeft veel geregent de laatste tijd.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:13

Zou het risico niet nemen, als je paard grip verliest en wat uitglijdt worden ze heel onzeker en durven ze niet meer te lopen. Met alleen voorijzers ben je toch zo klaar met stiften/kalkoenen. Thuis: voorwerk, goed schoonmaken, schroefdraaid evt opnieuw indraaien dan watje erin proppen. Volgens mij zijn grote voor een wat nattere bodem en de kleine voor als de bodem echt hard is (bijv. in de zomer als het lang niet geregend heeft).

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:49

Vergeet niet dat een paard met ijzers en zonder proppen sneller glijdt dan een paard op blote voeten!!!!! En wat is het voor moeite uiteindelijk. Ik kan je maar 1 ding adviseren: Proppen erin, ALTIJD!!! Ik heb een hele nare ervaring met het rijden op gras zonder proppen en dat wens ik niemand toe!!! Doe dus de toekomst van jezelf en je paard een plezier en daar even die proppen erin.

By the way, het is allemaal goed afgelopen met mijn pony en mij, maar wat er na onze glijpartij allemaal met mijn pony gebeurde had ook heel anders af kunnen lopen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:55

even of-toppic wat zijn kalkoenen.(ken ze alleen als vogels)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:25

willeke16 schreef:
even of-toppic wat zijn kalkoenen.(ken ze alleen als vogels)

Dat is echt een hele droge opmerking.. whaha. Kalkoenen zijn een soort staafjes die je in een hoefijzer doet waardoor paarden meer grip hebben op het gras.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 14:25

Ik heb ze er toch maar ondergezet (gelukkig) want het gras was inderdaad toch nog wat nat.

en ons eerste winstpunt is binnen Hyper!

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:21

Gefeliciteerd!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:09

Met dressuur hoeft het niet. Thuis train ik altijd op gras, maar als ik dressuur ga rijden, dan draai ik geen kalkoenen in. Bij nat gras hou ik wel wat rekening met de wendingen, ik rij dan bijvoorbeeld geen voltes 10 meter, maar een B proef kun je dan wel zonder kalkoenen rijden.
Springen met ijzers en dan geen kalkoenen zou ik niet doen op gras.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:50

zijn kalkoenen eigenlijk geen flinke belasting op de benen van het paard? vooral bij hoge sprongen bijvoorbeeld Nagelbijten / Gniffelen kom je toch hard neer op een paar kleine dingetjes..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:48

Geen idee..ik ben er niet zn expert in vandaar ook mijn vraag Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:49

Citaat:
zijn kalkoenen eigenlijk geen flinke belasting op de benen van het paard? vooral bij hoge sprongen bijvoorbeeld kom je toch hard neer op een paar kleine dingetjes..

Nu ik erover nadenk..die dingen worden toch gewoon de grond in gestampt na de sprong, dus ik denk niet dat het (extra) belastend is als je op gras of zand rijd. (tenzij de grond heel hard is)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:44

Ik snap sommige mensen niet hoor. Waarom nu eigenwijs doen en geen proppen indraaien bij dressuur???? Wat heeft het voor waarde om het niet te doen?? Het scheelt je misschien 5 minuten werk??? Als je er ijzers onder hebt, er zitten gaten in, wat doe je dan moeilijk.... Indraaien die hap!!!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:05

gefeliciteerd met je winstpunt! volgens mij is het trouwens geen extra belasting voor de benen. 600 kilo duwt die kalkoenen denk ik heel gemakkelijk de grond in. behalve als het idd echt heel hard is. en als je een stukje over stenen moet, dat lijkt me ook niet echt lekker lopen Haha!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:11

randie schreef:
en ons eerste winstpunt is binnen Hyper!

Gefeliciteerd!!

Ik rijd echt nooit zonder kalkoenen. Misschien zou een B proef op droog gras inderdaad nog wel gaan, maar verder zou ik de gevolgen niet willen riskeren. Bovendien, op Z niveau vind ik het echt heel onverantwoordelijk om zonder kalkoenen te rijden. De oefeningen zijn daar te lastig voor.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:34

mijn pony komt egt niet zonder kalkoenen een wedstrijd op met gras! met nat gras altijd grote kalkoenen wat droger gras kleinere Lachen
idd liever iets meer moeite dan dan een paard met een gebroken been bij wijze van... Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:36

WendyK schreef:
Ik snap sommige mensen niet hoor. Waarom nu eigenwijs doen en geen proppen indraaien bij dressuur???? Wat heeft het voor waarde om het niet te doen?? Het scheelt je misschien 5 minuten werk??? Als je er ijzers onder hebt, er zitten gaten in, wat doe je dan moeilijk.... Indraaien die hap!!!

Waarom kalkoenen indoen als het in die 20 jaar dat mijn ouders al samengesteld mennen en nog nooit een pony hebben gehad die uit is gegleden.

Het is echt iets van de oude KNF en ohz mensen. Op mijn menwedstrijden zie ik het ook. De 'bondsmensen' rijden allemaal zonder stiften, je ziet dan ook geen pony glijden. Alle oude KNF rijders, moet persé met stiften rijden. Lekker voor je paard als je dan ook nog een paar kilometer over straat moet rijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 10:28

Ik was in iedergeval blij dat ik het wel had gedaan want de grond was toch nog best nat Lachen

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:43

mijn pony komt ohz het gras niet op zonder proppen!!!!! ik ben 1 keer op mn bek gegaan zonder ijzers, sindsdien gaan er ijzers onder en proppen worden gedraaid! ik maak de gaten vaak vrijdag ff schoon, stop er watten in en op concours ben ik met vierkant ijzers in 5 minuten klaar!
Bij kennissen van mij waar ik nog wel eens groom worden er zo ong elke week proppen ingedraaid, daar ben ik ook in 5 minuten klaar, daar komt zo weinig zooi in dat ik er ff met n schroevedraaiertje door ga om de meeste zooi er uit te halen en ze er dan zo in kan draaien!!! tis geen werk maar zo veel veiliger! ik rijd altijd met dezelfde soort, niet heel erg groot maar ook niet heel erg klein....