moeilijke keuze...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

conquista

moeilijke keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 00:49

Ik had vandaag een afspraak bij een fokkerij om naar een shetland merrie te gaan kijken die daar staat. Toen ik aankwam zag ik dat ze ook een hele leuke hengst hadden staan.
Ik had met beiden wel een 'klik' maar het zijn hele verschillende pony's.
De hengst is 2 jaar, braaf beest, beetje ondeugend en wel erg speels.
Merrie is 8 jaar, heel lief, komt meteen naar je toe om te knuffelen. Toen we een stukje gingen lopen was ze heel erg opgewekt.

Nu moet ik een keuze maken dus ik heb kenbaar gemaakt eigenlijk ook wel interesse in de hengst te hebben.

De keuze is moeilijk omdat ze zo verschillend zijn. Ik had even het idee dat de hengst misschien het beste bij mij zou passen. Ik hou wel van een actief beestje wat de hele dag door de wei huppelt, maar..... ik werd dus wel meteen gewezen op de hormonen die op kunnen gaan spelen...

Kan ik hier dan vantevoren wel een goede inschatting over maken?
Ik ben bij hem in de wei gegaan.. hij komt zelf naar je toe... trekt een beetje weg als je hem wil aaien, maar vertoonde verder (nog?) geen vervelend gedrag.
Verder lijkt er me wel een heel stuk uitdaging inzitten.
De andere pony is echt heel erg mak, loopt ook vrolijk net iedereen mee..

*zucht* weet even niet wat ik nu moet doen..

P.s. De merrie is maar ongeveer 75 cm.
De hengst schat ik zeker op 95

Ellie

Re: moeilijke keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:04

Ja kijk wat het beste is en wat wil je ermee gaan doen en als je voor de rest de hengst niet gebruikt waarom laat je hem dan geen ruin worden of koop anders gewoon de merrie moelijke keuze Haha! maar veel succes

petra_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:06

Je moet goed van jezelf weten of je genoeg ervaring hebt om die "hormonen" een beetje aan te kunnen, bij de ene hengst merk je dit heel erg maar bij een ander valt het heel erg mee... dus aan jou de keus

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:28

zou je met dat hengste willen gaan dekken?
anders kun je hem toch laten castereren,
dan kun je er meteen die merrie bijzetten.
samen is toch een stuk fijner dan alleen

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:21

nee, de merrie erbij zetten is geen optie, maar de pony komt zowiezo al bij een andere pony te staan.

Kan 'm inderdaad laten ruinen. Hij gaat me in ieder geval een stuk meer kosten dan de merrie.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:24

wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen? dat is ook nog belangrijk. Hou er rekening mee dat je voorlopig met een paardje van 2 nog weinig kan. maar wil je gaan rijden, vind ik 75 cm wel erg klein (de merrie).

En heb je de ervaring om een hengst op te voeden? is ook een belangrijk punt, hij is misschien maar klein maar onderschat zo'n shetje niet....

moeilijke keuze.... Ja

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 11:36

Nee , ik ga er niet op rijden. Ik ben 23 jaar en 1.76 lang.
haha

Maar goed, ik heb op een manege ooit een hengst gereden en die was gewoon heel braaf.

Dit beestje sprak me gewoon heel erg aan en het geeft gewoon een stuk uitdaging. Vind het ook gewoon leuk dat hij heel speels is.

De merrie is netjes opgevoed. Als je draf zegt gaat ze draven... ze kan springen, ze loopt met iedereen mee.. Heel makkelijk, maar de vraag is wat ik dan leuker vind. Ze is een heel stuk rustiger. Knuffelig.

Wat ik ermee wil doen... in eerste instantie wilde ik een gezelschapspony aanschaffen. Als mijn budget het ook toelaat en ik zou voor de hengst kiezen zou ik hem misschien inspannen.

De keuze is voor mij gewoon echt moeilijk puur omdat het twee hele verschillende beestjes zijn. En iedereen zegt altijd... het moet liefde op het eerste gezicht zijn.. dat had ik iets meer met de hengst dan met de merrie.

Maar ik lees overal dat het echt heel erg verschilt per hengst wat voor gedrag ze vertonen.

Misschien moet ik gewoon nogmaals gaan kijken en dan een keuze maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:33

Áls je er wat mee wilt gaan doen kan je beter voor het hengstje gaan. Die kan je makkelijker voor een wagentje zetten, omdat die gewoon groter en dus een stuk sterker is.

Als je ze alleen in de wei wilt zetten, is een merrietje misschien weer leuker. Zou je er ook nog een kleintje uit kunnen fokken.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:09

en en en ?????? wat heb je besloten ? Clown

Bij Sando kun je een merrie of een hengst zetten. De grootte is niet echt van belang denk ik, alhowel, als je hem in wil spannen dan is iets groter wel mooier denk ik. Die merrie kan al van alles zeg je... is dat beestje ook al ingespannen toevallig ?

Ben benieuwd wat je hebt besloten.... Ik hoor het wel van je. Dan kan ik die kennis van me bellen.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:42

nee is nog niet ingespannen..

Fokken gaat met de merrie zowiezo niet maar ik vind de hengst leuk omdat hij zo speels en ondeugend is.

Ik heb besloten dat.......
ik deze week nog 1 keer ga kijken... en daar mijn keuze maak. Wil eerst ff met die hengst aan de hand lopen enzo. Kijken hoe hij het buiten de wei doet.

BlekkiieGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:55

Houd ons op de hoogte!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:30

conquista schreef:
nee is nog niet ingespannen..

Kan je hem altijd nog leren Knipoog

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:01

Heb een afspraak gemaakt met de eigenares. Woensdagavond ga ik kijken en meteen lekker pannenkoeken eten daar. Haha.

Mijn fototoestel gaat mee. In principe denk ik dat de keuze al gemaakt is, maar jullie horen van me als ik terug ben woensdag! Zal ik meteen een foto droppen. Lachen