ervaringen met wevers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellogs

ervaringen met wevers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 23:12

hallo allemaal
mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met wevers of zelf een paard hebben die dat doet?En zo ja wat hebben jullie er aan gedaan?
groetjes kelly

Chrissetje

Re: ervaringen met wevers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:19

ik heb er niet echt ervaring mee Lachen
maar word weven niet veroorzaakt door verveling??
anders kan een speelbal of iets dergelijks mss wel helpen.

ik dacht ook dat die paarden meer in de weide moesten staan dan in de stal.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:25

Bij ons staat een paard dat voorheen veel weefde.
Wat wij eraan hebben gedaan ? Eigenlijk niets, we geven hem de normale verzorging, dus veel naar buiten en veel hooi.
Oftewel: verveling tegen gaan....
Sinds hij hier staat, weeft hij alleen nog als hij als laatste naar buiten gaat.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:27

Mijn paard weeft ook, minder dan vroeger trouwens. Het is geen verveling maar juist onrust waardoor ze gaat weven.
Als ze de voerkar hoort of als er paarden in de buitenbak losgelaten worden of zoiets. Er is niets aan te doen.
Als ze zomers weidegang heeft is het helemaal over, ook als ze op stal komt 's avonds.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:00

Dat het door verveling zou komen is niet altijd waar, iedere wever heeft daar een andere oorzaak voor.
Mijn paard weeft op stal (en is een boxwalker, headshacker en zuigt lucht, noem maar op en hij doet het allemaal) en bij hem is het absoluut geen verveling, het is eerder onrust maar wat weven betreft ook vaak aandacht trekkerij. Als hij mij bij een van de andere paarden in de stal alleen maar hoort dan begint hij al.
Ik heb alle paarden vorig jaar in het voorjaar naar buiten gezet, dag en nacht en dat beviel zo goed dat ze niet meer naar binnen zijn gekomen.
Het leven in de kudde doet hem zo goed dat al die problemen zijn verdwenen, zet ik hem nu weer een nacht op stal (heb het geprobeert) begint hij weer van voor af aan dus bij mij blijven ze gewoon met zijn 7en lekker buiten, veel natuurlijker en ze reageren er allemaal erg goed op en vooral het wevende (etc.) paard. (daar moet je natuurlijk wel de mogelijkheid toe hebben om hem 24/7 het hele jaar door buiten te zetten, kan en mag niet overal)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 07:46

mijn vriendin heeft een wever gehad.

due stond bij mij op stal, ze had daar een box waar bijna niemand kwam zodat ze meer rust had. en inderdaad een wever reageerd op drukte.

lekker laten weven!
niet op reageren, paard zoveel mogelijk naar buiten toe.

weven is niet erg, en t is ook bewezen dat t geen invloed heeft op de benen.

verder ga ik mee in wat de rest ook zegt hier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:28

Ik ken een paard dat alleen weeft als ze alleen op stal staat en nog geen hooi heeft gehad en eigenlijk staat te wachten totdat ze naar de wei mag.

Vlgs mij dus gewoon aandachttrekkerij, ze krijgt nl van mij dan wat hooi en over is het. Ik denk wel dat je het gedrag verder kan laten ontwikkelen als je het geheel negeert. Het is een roep om iets. Negeer je het dan ontwikkelt het zich sneller als een gewoonte en wordt het van kwaad tot erger. Dit paard is zo wie zo een energiek ding die sneller energie opbouwt en zoekt naar een uitweg ervan, waardoor ze eerder zichzelf dwars gaat zitten in ongewenst gedrag.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:20

My Way weeft ook, hij heeft het zelfs heel erg gedaan.... Ach gut

Bij hem is het puur als hij in de stress schiet, als het bijvoorbeeld heel druk is op stal, als de hoefsmid bezig is met een paard (hij is er bang voor en ruikt die lucht) en als er gevoerd word.

nou schiet hij al heel snel in de stres, maar zolang ik geen last heb van het weven doe ik er weinig aan (hij wil nog wel eens heel fijn op me tenen gaan dansen Haha! ).
Hij staat wel in een andere stal, helemaal aan het einde van de gang en daar is ie zeker meer tot rust gekomen, hij doet het al veel minder. Ja En idd, als ie op de wei is geweest doet ie het niet zoveel maar dat kan ook komen omdat ie dan gewoon moe is Dromen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:25

Niels doet het ook.
Waarom hij het doet: geen flauw idee.
HIj staat van sochtens vroeg tot savonds laat buiten en in de zomer dag en nacht. Hij heeft 2 merries bij naast hem staan dus hij hoeft zich ook niet echt te vervelen.
Stress zou kunnen. HIj heeft wel altijd wondjes aan zijn benen, ze zeggen daar dat het komt door het weven...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:25

Op de stoeterij in engeland, waar ik gewerkt heb, stond een wever. Ik stelde voor om hem eens in een andere stal te zetetn, met een heel ander uitzicht (op een binnenplaatsje) en het was accuut over.
Dus uitzicht veranderen kan helpen en verder, op de wei zetten!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:20

Veel beweging, afwisseling en veel ruwvoer. Sommige paarden worden rustiger als ze in een rustige stal staan zonder veel drukte, anderen moeten juist veel te zien hebben. Een maatje in de box (kleine shet) wil ook wel eens helpen. Vervelende is dat als ze frequent weven je extra belasting op de voorbenen krijgt (kans op slijtage).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:37

bij ons staat een wever, die kan dus niet op stal, staat zomer en winter 24/7 buiten,op de wei, dan doet ie het niet

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:35

mijn paardje weeft als ze aandacht wil en dus ook alleen als er mensen zijn die haar geen aandacht geven, veel mensen zeggen dat ik dan een weefrek moet kopen of een dichte stal (tralie) maar dan zet ze gewoon een stapje naar achter en gaat ze daarachter staan weven, dat helpt dus niet. Ze staat overdag buiten en dan doet ze het niet, extra hoi geven ehlpt ook neit want ze eet het gewoon niet op als ze aandacht wilt of naar buiten wilt. het maakt bij haar ook niet uit in welke stal ze staat ze is gewoon gek op aandacht

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:13

Het paard van mijn schoonzus weeft ook als ze op stal staat, daarom werd ze alleen verkocht aan iemand die haar 24 uur per dag weidegang kan bieden... In het begin stond ze snachts nog op stal, maar dan stond de shet erbij en dan weefde ze bijna niet!

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 13:33

bedankt voor jullie reacties!Theersa doet het ook echt voor aandacht,alleen nu ze op vlas staat doet ze het wel erger.Heb alleen niet echt dingen gehoord waar ik zelf niet aan gedacht heb maar bedankt in ieder geval!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:50

Mijn vorige pony ging weven als ze in een onbekende omgeving was en zich er niet fijn voelde. Ik kon er niks aan doen, dat werd naarmate ze wende aan de nieuwe omgeving minder, toen ik haar een tijdje had deed ze het helemaal niet meer.

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:11

Ik ken iemand die een wever had en die heeft hem in een 'kuddestal' gezet. Dat is een grote schuur met weiland waar de paarden het hele jaar met zijn 10en in staan. En het weven is natuurlijk afgelopen Lachen Sommige pensions hebben kuddestallen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:54

Mijn gepensioneerde merrie doet het ook. Het is een enorme stress-trol en bij het minste of geringste wat er anders dan normaal voorbij komt gaat ze weven. We hebben er nooit wat tegen gedaan, alleen altijd in een stal gezet waar tegenover geen andere paarden stonden, om de discussie 'hij heeft het van jou paard overgenomen' te voorkomen. Overdag staat ze in de wei, en daar doet ze het uiteraard niet.
Bij haar levert het alleen bij het vervoer problemen op. Dan gaat ze op de kar staan weven en brengt de trailer aan het slingeren. Komt ook weer door de stress, denk ik. Maar goed, de wedstrijden zijn voor haar toch voorbij...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:14

Ik heb een pony gehuurd die ook weefde, hij deed het niet uit verveling maar juist door stress. Als er bijvoorbeeld ponykamp was op stal en veel drukte dan weefde hij erg veel. Op drukke zaterdagen ook. Terwijl hij als het rustig op stal was, hij ook gewoon rustig was.