3jarige voor de eerste keer longeren?!?...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

3jarige voor de eerste keer longeren?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:03

laat ik het maar vast vragen voor straks... Haha!

ik wou roxo binnekort voor de eerste keer gaan longeren...
ik wil beginnen met halster omdat roxo nog nooit een bit ingehad heeft.
natuurlijk loopt er de eerste keer iemand langs om hem te begeleiden..

-eerste keren met halster longeren
-daarna met hoofdstel en bit??
-en dan wou ik er een longeersingel aan doen,zodat hij kan wennen dat er iets op z'n rug ligt.

zou ik het zo goed doen,of moet ik het anders aanpakken?
hoeveel minuten zal ik ongeveer longeren,en hoeveel keer in de week mág je longeren?

zijn vast hele stomme vragen,maar ik bereid me vast voor Haha!
ik vraag dit ook nog na bij ons op stal Ja

Cemlys

Re: 3jarige voor de eerste keer longeren?!?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:06

longeer gewoon met kaptoom of met hoofdstel (anders eerst aan hoofdstel laten wennen), een halster gaat schuiven en draaien, gevolg je kunt schuurwondjes krijgen. of je kan zo'n touwhalster gebruiken (be nice halster, geen gewoon touwhalster) dat blijft vaak ook goed liggen. veel succes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:09

zitake schreef:
longeer gewoon met kaptoom of met hoofdstel (anders eerst aan hoofdstel laten wennen), een halster gaat schuiven en draaien, gevolg je kunt schuurwondjes krijgen. veel succes

daar was ik nou ook al aan het denken
schuift die kaptoom niet? Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:13

als je hem goed vastmaak iig niet. bij ons in de manege wordt meestal met zo'n be nice halster gelongeerd (de jonge paarden dan), indien met hoofdstel dan bijzet erbij. maar meestal lopen die goed erzonder en enkel met halster. je kunt die kaptoom ook nog altijd over het hoofdstel heen doen; als je je longe aan het bit vastmaakt, trek je wel altijd ergens waar je niet moet.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:17

zitake schreef:
als je hem goed vastmaak iig niet. bij ons in de manege wordt meestal met zo'n be nice halster gelongeerd (de jonge paarden dan), indien met hoofdstel dan bijzet erbij. maar meestal lopen die goed erzonder en enkel met halster. je kunt die kaptoom ook nog altijd over het hoofdstel heen doen; als je je longe aan het bit vastmaakt, trek je wel altijd ergens waar je niet moet.

ik heb nog nooit een kaptoom in het echt gezien of gebruikt,maar ik zal eens kijken in de ruiterportwinkel Haha!
ik maak m'n longeerlijn niet vast aan alleen de binnenste ring,maar door de binnenste door naar de buitenste en dan terug onder die ringetjes en dan vastmaken aan de longeerlijn.

moeilijk uitgelegt,maar aan de binnenste bitring zal ik het nooit vastmaken,want dan trek je idd te veel aan het bit. Lachen

iig bedankt Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:27

das een nylon kaptoom
Afbeelding
Ik weet wel hoe je hem vastmaakt, zo doen de meeste het, maar echt soepel lopen ze er nie door vind ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:32

en das zo'n be nice halster Afbeelding
Ik rijd deze zomer een jonge hengst, dus longeren zal ook met dit halster gebeuren.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:33

Je kan ook gewoon aan het halster longeren hoor, met dat schuiven enzo, dat valt nog wel mee.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:35

ik ga eens kijken voor een kaptoom Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:05

Ik heb flower de eerste keren gewoon met halster gelongeerd.
ging gewoon goed, ze liep erg netjes

Gister met hoofdstel geprobeerd maar dat vindt ze nog helemaal niets, ze gaat sterre kijken, dus we gaan nu en met touwhalster (cross rope bridle) en hoofdstel doen en den met 2 lijnen, om haar te laten wennen aan het leiden met bit....

Maar de eerte 4 keer hebben we gewoon met halster gelongeerd, en ik heb gelongeerd totdat het gewoon goed ging, als beloning gebruikt ik dus zegmaar stoppen met werken en weer lekker je landje in.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 19:08

mag je dan al een halsverlenger ofzo gebruiken???
gaan ze dan straks niet meer hangen ofzo? Bloos

weet er nog iemand antwoord op mijn andere vragen? Vork

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:49

Ik ben ook begonnen met longeren met mijn (bijna) 3 jarige.
Ik doe dit 2 x in de week 10 minuten.
Ik oefen stap draf en halthouden.
Vooral dat halthouden hahaha (wil nog niet echt lukken).
Ik heb hem al laten wennen aan een bit in zijn mond (hij kent nog geen druk op het bit).
Ik longeer hem soms met hoofdstel en daar over heen een kaptoom.
Het longeertouw zit dus aan de kaptoom vast.
Ik ben niet zo heel tevreden over die kaptoom.
Hij schuift en zit aan de buitenkant bijna in het oog.
Mijn paard kent nog geen aanleuing dus trekt hij soms te hard aan het touw waardoor die kaptoom verschuift.
Als de commando's stap draf en halthouden er goed in zitten ga ik longeren met hoofdstel.
Misschien past een kaptoom gewoon niet op een Fjord.
De tijd voer ik pas op als hij de commando's goed kent.
Druk op het bit ga ik leren in het tuig met iemand er naast en ik er achter.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:07

odje schreef:
Mijn paard kent nog geen aanleuing dus trekt hij soms te hard aan het touw waardoor die kaptoom verschuift.
.

Daarmee dat ik die halster heel fijn vind om te longeren, ze trekken totaal niet en leren er ontspannen door lopen. Elk paard die ik weet die daarmee gelongeerd is geweest (dus geleerd), loopt aan de longe ontspannen met hun hoofd aan de loodlijn. Wat wil je nog meer dus... Haha!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:17

Als je de eerste keer met een gewoon halster gaan longeren in een normale bak, houdt er dan wel rekening mee dat je misschien de hele bak door gesleurd wordt!
Dus vergeet zeker de handschoenen niet om de brandwonden te voorkomen.

Maar met een kaptoom en hoofdstel kan je natuurlijk net zo goed de hele bak door gesleurd worden natuurlijk, dus ik zou zeggen: zet een stuk af of nog beter: longeer in een longeerring

Mijn pony heb ik trouwens ook met halster het longeren geleerd.

Ik heb 1 keer gelijk een longeersingel om gedaan bij een jonge paard toen ik hem voor de eerste keer ging longeren.
Daar ging hij heel erg naar bokken en omdat hij ook nog eens niets snapte van het longeren was dit niet zo'n suc6. (lang leve de handschoentjes).
Dus bij mij gaat er de eerste keer geen longeersingel meer om.
Maar misschien is jouw paard wat koeler en kan dit wel, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.

veel suc6 en plezier natuurlijk!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:39

Haha! dat van die handschoenen is wel een goede tip Haha!

zoals we allemaal wel weten is het ene paard het andere niet, even als de bak of longeerring.
ik krijg allerlei paarden om te longeren, sommige hebben al wat mee gekregen, de ander komt zo uit de wei.

ik begin altijd meteen met hoofdstel en een goede zweep. een singel doe ik niet meteen de eerste keer. aangezien de bak waarin ik longeer 100 bij 20 is wil er weleens een zijn die even een sprintje wil trekken met mij er achteraan, gelukkig ben ik tot nu toe altijd blijven staan.

waarmee ik longer hangt af waar ik het doe en met watvoor paard. heb ik een ervaren paard dan pak ik er een bijzet of dubbel longe bij, heb ik een totaal groen paard, dan laat ik ze eerst even wennen aan de druk van het bit totdat ze rustig worden en dan stop ik. longeer ik in en ring dan zou ik nog overwegen om en kaptoom te pakken, sta ik in en grote bak dan doe ik er een hoofdstel om.

alles heeft zo zijn werking. weeg het ens af, wissel het af om te kijken wat er het beste werk bij je paard.

succes ermee

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:48

ik vind dat je het beste eerst aan het halster moet longeren om hem meteen een bit in te doen en die lijn daar aan vast te hangen nou word die lekker hard van in zijn bek lang leve de lol als je echt aan het werk gaat en leer hem vooral naar je stem te luisteren kan handig zijn als je hem gaat inrijden Haha! en als hij je te sterk gaat worden en je overweegt om een bit in te doen dan zet hem van te voren een half uur op stal met zijn hoofdstel om zonder neusriem en teugels kan die ook niks kapot maken en hij went aan het bit Haha! zo heeft die van ook gestaan toen ik hem aan het beleren was
en singeltje zou ik efe mee wachten tot die snapt wat longeren is Haha! en ik heb die van mij om de dag gelongeerd en 1 dag losgegooit dat die toch nog zijn kwijt kon Tong uitsteken mischien heb je er wat aan

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 23:01

odje schreef:
Ik ben ook begonnen met longeren met mijn (bijna) 3 jarige.
Ik doe dit 2 x in de week 10 minuten.
Ik oefen stap draf en halthouden.
Vooral dat halthouden hahaha (wil nog niet echt lukken).
Ik heb hem al laten wennen aan een bit in zijn mond (hij kent nog geen druk op het bit).
Ik longeer hem soms met hoofdstel en daar over heen een kaptoom.
Het longeertouw zit dus aan de kaptoom vast.
Ik ben niet zo heel tevreden over die kaptoom.
Hij schuift en zit aan de buitenkant bijna in het oog.
Als de commando's stap draf en halthouden er goed in zitten ga ik longeren met hoofdstel.
De tijd voer ik pas op als hij de commando's goed kent.
Druk op het bit ga ik leren in het tuig met iemand er naast en ik er achter.

2keer in de week 10 minuten ga ik ook aanhouden dan denk ik.
als die kaptoom schuift kan ik er net zo goed mijn halster aan hangen lijkt mij Haha!

bedankt Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 23:02

SharirBobby schreef:
Als je de eerste keer met een gewoon halster gaan longeren in een normale bak, houdt er dan wel rekening mee dat je misschien de hele bak door gesleurd wordt!
Dus vergeet zeker de handschoenen niet om de brandwonden te voorkomen.

Maar met een kaptoom en hoofdstel kan je natuurlijk net zo goed de hele bak door gesleurd worden natuurlijk, dus ik zou zeggen: zet een stuk af of nog beter: longeer in een longeerring

Mijn pony heb ik trouwens ook met halster het longeren geleerd.

Ik heb 1 keer gelijk een longeersingel om gedaan bij een jonge paard toen ik hem voor de eerste keer ging longeren.
Daar ging hij heel erg naar bokken en omdat hij ook nog eens niets snapte van het longeren was dit niet zo'n suc6. (lang leve de handschoentjes).
Dus bij mij gaat er de eerste keer geen longeersingel meer om.
Maar misschien is jouw paard wat koeler en kan dit wel, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen.

veel suc6 en plezier natuurlijk!

wij hebben helaas geen longeercirkel,dus ik moet het met de bak doen helaas Haha!
handschoentjes zijn idd handig,die moet ik zeker niet vergeten!!
ook bedankt he Haha!