Hoe meer energie hoe dikker??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Hoe meer energie hoe dikker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:56

Misschien een beetje een stomme titel, maar leg het maar eens uit in 1 zin Haha!

Het zit zo, ik heb een arabiertje staan die nogal snel mager word. Hij is heel heet van zichzelf en doordat hij natuurlijk zo druk is/doet verbrand hij ook meer. Hij krijgt nu gewone basis brok en muesli op basis van olieën. Nu zat ik me te bedenken dat het misschien een idee is om hem een 1/2 schepje sportbrok bij te gaan voeren. Hier haalt hij meer energie uit,waardoor hij veel minder energie verbrand en daardoor dikker word?

Bij onze hond, die ook zo'n druktemaker is, voeren we ook voer met een hele hoge energie toevoer. Daar word hij duidelijk dikker van, maar zou dit bij een paard ook werken??

_Roosje_

Re: Hoe meer energie hoe dikker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:58

Waarom niet Haha! . Je kan het altijd proberen!!

Maar is er misschien niet iets anders aan de hand? Wormen of zoiets?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 17:01

neej, hij word netjes ontwormd, dat is allemaal uitgesloten. Hij is altijd al zo geweest in de tijd dat ik hem heb, hij wisselt nogal qua gewicht.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:08

#Ymke# schreef:
neej, hij word netjes ontwormd, dat is allemaal uitgesloten. Hij is altijd al zo geweest in de tijd dat ik hem heb, hij wisselt nogal qua gewicht.

Aha! Je kan het natuurlijk altijd proberen ikzelf denk dat het wel degelijk effect kan hebben! Wij hadden namelijk ook zo'n pony..en die kreeg ook energierijker brok en hij is wel degelijk dikker geworden. Dus ik denk dat het zeker kan helpen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:19

verder niemand die hier verstand van heeft..?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:22

Waarom bel je niet gewoon je DA op en stel je het idee aan hem voor.. Dan kan hij/zij zeggen wat ie ervan vind..

En verder zou ik gewoon zeggen: Als je het niet probeert weet je het ook niet.. Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:30

de reden dat ik niet zo happig ben op meteen proberen is dat hij normaal van energiek voer heel druk word. Dat is alleen bij bepaalde muesli's, energierijke brok heb ik nog niet uitgeprobeerd..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:06

Hoeveel hooi krijgt hij erbij en staat hij ook in het land en staat daar veel of weinig gras?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:13

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Je kunt het altijd proberen of hij er niet drukker van wordt.
Wat ook kan helpen is mais te voeren. Je kunt zakken geplet/gehakseld mais kopen. Normaal is dat voor vogels etc.
Waar ik werk wordt het ook zo gevoerd aan de paarden Lachen

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:39

Ik had zelf dat probleem vorig jaar ook. Bij mijn pony kwam er nog eens bij dat hij ook niet goed door de wintervacht heenkwam, waar hij veel energie aan kwijtraakte, dit jaar hebben we het probleem omzeild door hem dus meer te voeren! Werkt prima bij mij.... Hij is van zichzelf wel ook een druktemaker, daarom rijd ik zo'n beetje elke dag... Hij is wel iets drukker geworden van het meer en energierijker voeren (hij krijgt nu draversbrok) en vooral na één dag niet rijden is het goed te merken... Zolang ik dagelijks rijd heeft hij nergens last van.
Het is dus zeker goed te proberen met meer energierijker voer! (mijn Nrpsser van 4 jaar krijgt nu 2,5 kg op een dag)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:06

Ik denk dat je als je je paard dikker wilt krijgen je het juist moet zoeken in meer ruwvoer i.p.v. meer krachtvoer. Krachtvoer zorgt voor energie, ruwvoer voor meer vlees.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:21

hij krijgt ongeveer 5 plakken kuilvoer op een dag, dat lijkt me dus genoeg. Verder mag hij niet meer kuilvoer ivm eiwitten en kan ik hem geen hooi voeren ivm stofallergie van m'n andere paard.
Het heeft inderdaad te maken met bepaalde overgangen waardoor hij ineens weer dun word. Nu is hij aan het verharen, dat kost energie. Als hij b.v. naar de zomerwei gaat word hij ook eerst dun en andersom als hij terugkomt ook. Hij krijgt nu 2 kg Equiral stud (basisbrok) en 1 kg muesli erbij.

Suzy: mais helpt bij hem helemaal niks, althans de gebroken/geplette maisvorm. Maismeel heb ik nog nooit geprobeerd.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:33

Elk voer bestaat ruwweg uit koolhydraten (bv zetmeel, en DAAR worden ze druk van omdat het veel suikers bevat), eiwitten, vetten en mineralen. Eiwitten en vetten zorgen vnl voor het dikker worden (deze stoffen worden eerst in het lichaam opgeslagen zodat het later verbrand kan worden), de koolhydraten zorgen vnl voor direct leverbare energie. Veel koolhydraten in je voer is dus niet erg, als er maar niet te veel zetmeel in zit zoals bv bij de meeste granen.
Oliehoudende muesli is goed, daar zitten veel vetten in, maar aan sportbrok zit over het algemeen een hoge suikerwaarde dus daar kun je hem idd drukker mee maken. Beter kun je dan pulp voeren, daar zul je hem dikker mee krijgen en rustiger mee houden als met sportbrok. Hier is de meeste suiker al uitgehaald!

Ik heb precies hetzelfde prbleem als jij met mijn paard, ik geef hem 's winters veel kuilgras. Hierdoor zet hij goed aan (meer voedingsstoffen als hooi, eiwit"rijk"). In de zomer krijgt hij gras en zolang ze nog s nachts op stal staan, hooi. Qua krachtvoer krijgt hij zowel s zomers als s winters in totaal 1 kg stimix en 0,5 kg pavo condition eXtra, daar zitten net wat meer voedingsstoffen in als in een basisbrok maar ze worden er niet heet van. Verder krijgt hij een halve kilo tot een kilo penen bijgevoerd en een half bruin brood. Veel mensen zijn hier niet happig op maar het bevat veel koolhydraten EN weinig suiker. Mijn paard heeft nog nooit koliek gekregen (en hij is ook nog eens een luchtzuiger) maar hij is gewoon een druk en gevoelig paard en op dit dieet gaat het heel goed!

Je ziet hem trouwens ook duidelijk invallen als je hooi gaat voeren ipv kuil.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:29

Ik denk dat je alleen maar tegen jezelf gaat vechten door dat extra sportbrok!
Als je hem dik wilt maken (wat al lastig is bij dit soort paardjes) kan je veel beter een extra plak hooi geven, daar vullen ze van. Van biks écht niet. Daar vallen ze eerder van af.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 12:35

vandaar ook dat ik het hier vraag.. bij onze hond helpt het, maar dat wil niet zeggen dat het bij paarden ook helpt!
Hij krijgt al veel kuil (die plakken zijn behoorlijk groot) dus daar ga ik niet meer op voeren.
Hij is heel koliekgevoelig en kan b.v niet tegen de muesli's van havens. Daar slaat hij helemaal op dicht. Gewelde bietenpulp heb ik geprobeerd, maar daar word hij niet veel dikker op...
het blijft lastig Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:39

mijn ervaring is juist hoe dunner hoe drukker...
muesli bevat vrij veel suiker, suiker is energie dus die zou ik weglaten.

voer gewoon iets meer van de brok die je nu ook al voert..
kuil is ook vrij veel energie, ik zou zelf kiezen voor hooi, hooi is ook een hele goede dikmaker zondat dat ze daar fel van worden...
paarden die hun voedingstoffen niet verbranden worden vervelend en druk.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:47

Ik lees dat je paard geen hooi mag i.v.m. stofallergie, maar misschien zou je nat hooi kunnen voeren?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 14:51

het paard waar het om gaat mag wel hooi, maar m'n andere paard niet. Omdat ik niet in de mogelijkheid ben om EN kuil EN hooi aan te schaffen moet hij het dus zelf ook kuil eten.
De muesli is op basis van olie, en ik heb juist geleerd dat olie aanzet..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:54

Maar in muesli zit ook héel veel energie, die ze niet opslaan, maar alleen gebruiken door te rennen.

Waar kan je geen hooi aanschaffen? Als je het in de buurt kan halen, haal je 4 baaltjes in de week en je hebt voldoende!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 16:24

omdat wij, waar we hooi in een paar baaltjes kunnen halen, per baal zo'n 4-5 euro betalen. Bij de boeren waar je minder betaald moet je meer tegelijk afnemen en dat kan ik niet opslaan.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:04

Tja mijn pony is vorig jaar vooral op de ribben ingevallen en mijn ervaring is dat meer kuil of hooi voeren vooral bij de buik aanzet..... Toen ik nl meer kuil ging voeren, kreeg hij alleen een dikke "hangbuik" en was hij nog steeds heeel mager op de ribben!
Nog steeds is hij de ene dag vrij mager, maar over het algemeen is het nu goed door gewoon meer brokken te voeren.... Dat is dus mijn bevinding....