Opbouwen aan longe - wat te geven om rustig te houden?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Opbouwen aan longe - wat te geven om rustig te houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:27

Ik mag met mijn paard over een tijdje alles weer rustig opbouwen. Eerst 3-4 weken longeren. Probleem is dat hij, zelfs na een dag keihard werken, houd van een galopje en een bokje (lees: racen) aan de longe. De eerste week is het púúr alleen stap en draf, een kleine bok mag absoluut niet.
Om er zeker van te zijn dat het niet een giga rodeo word wil ik hem dus iets geven dat hem wat kalmeert. Na 1,5 week mag hij ook wat longeren, dus dan is het niet meer zo nodig. Het is dus voor korte termijn. Nu vind ik vele voedingssupplementen voor stressy paarden enz maar dat is mijn paard niet. Hij word gewoon wat te wild aan de longe en dat mag nu niet. Dit is bv een lijstje van de paardendrogist.nl :

B-Calm, Calmer, Calmitan, Calmo Pearls, Easy Going, Equimag Liquid, Nervelet, Pavo Nerv Control, Relax, Rust , Compositum Extra, Special Calmer, Tempralax

Ik heb ook gehoord van Bach Bloesem en dergelijke. Een stalgenoot gaf haar paard gewoon een spuit van een of ander spul om hem kalm te houden (gehaald bij dierenarts). Volgens mij was dit Tranquigel oid.

Ik weet gewoon niet wat het beste is ... En roep graag jullie hulp in Haha!

Bedankt!!!

Paradiso

Re: Opbouwen aan longe - wat te geven om rustig te houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:23

schopje ... heb echt jullie hulp nodig mensen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:58

Ik heb drie jaar geleden Equi Nervo gekocht. Dit werkte toen goed om mijn twenter wat tot rust te manen. Denk wel om de dosering. Wat op de verpakking staat zorgt ervoor dat je paard letterlijk omvalt in de wei. Iets te veel dus. Haha!
Kun je overigens het stappen niet beter aan de hand doen, dan voorkom je die grote bokpartijen. Mijn paard (vijfjarige volbloed) moet nog steeds even haar benen strekken na een paar rondjes stap, vandaar.

edit...Relax gaf bij een paard van een stalgenoot weinig verschil.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 07:34

Bedankt voor je reply. Het stappen doe ik nu aan de hand en in de stapmolen. Dit gaat goed. Met draven moet hij gewoon aan de longe en dat word dus moeilijker. Bedankt, ik ga dat Equi Nervo eens uitzoeken. Lachen

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:06

Equi Nervo deed bij mijn paard niet veel.
Dus ik heb uiteindelijk sedasan gegeven,dat is net zoiets als sedalin vroeger.Of tranquigel,dat is allemaal zo'n beetje hetzelfde.
Je kan dat bij de da halen.
Het is wel een beetje uitvogelen hoeveel je paard daarvan nodig heeft.
Ligon had aan 2 streepjes genoeg.
Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:25

Gewoon ophouden met (hard)voer geven? Als je hooi van goede kwaliteit is heeft je paard verder weinig tot niks nodig voor z'n onderhoud. Weidegang is natuurlijk altijd goed, tenzij je paard dat uitdrukkelijk niet mag van de dierenarts Haha!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 08:47

Dandy krijgt nu 1/2 brok, zemelen en 1/4 brok dus hardvoer krijgt hij echt weinig. Minder dan dit en hij valt heel erg in.
Sedalin gaf die vriendin van me ook volgens mij, maar gaat het paard daar niet qua motoriek enz van achteruit?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:04

Citaat:
Dandy krijgt nu 1/2 brok, zemelen en 1/4 brok dus hardvoer krijgt hij echt weinig. Minder dan dit en hij valt heel erg in.

Gewoon weg laten en dubbel zoveel hooi voeren, misschien nog wel meer(onbeperkt).
Mocht je paard dan nog wat te kort komen geef dan en volledig supplement als aanvulling.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:48

Cowgirl: het is een idee ja. Valt te proberen.

Waar ik alleen mee zit is dat het, denk ik, niets te maken heeft met energie te veel! Hij is rustig op stal, rustig met wandelen en rustig in de stapmolen... Hij vind het puur gewoon lekker om flink aan de kletter te gaan aan de longe, vandaar.

Dit las ik op paardendrogist.nl ->

B-Calm
Een makkelijke pasta voor een optimale concentratie tijdens wedstrijden en buitenritten. Helpt uw paard ontspannen.
Gebruik 1 á 2 uur voor de wedstrijd, volwassen paard 1 injector, pony 1/2 injector.
Omschrijving Een pasta in injector voor gebruik bij paarden tijdens stressvolle situaties. De voedingsstoffen in B-calm ondersteunen de werking van het zenuwstelsel en helpen het paard ontspannen. B-Calm ondersteunt het reactie- en concentratievermogen gedurende ca. 4-5 uur. .

B-Calm is gegarandeerd vrij van doping en kan gerust gebruikt worden tijdens wedstrijden
Is dit een idee?! Ervaringen hiermee?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:50

ik heb geen ervaring met rustighouders maar lees wel even mee, en haal dit even wat verder omhoog, want ik ben erg geinterreseert in dat spul en zn werking. ik lees liever ervaringen dan gebruiksaanwijzingen, dus vandaar. Bloos

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 11:28

Ik heb die B-calm ook besteld. Heb het nog niet binnen dus kan je er niets over vertellen. Ook ik zit vol verwachting op reacties van gebruikers te wachten...... Dus....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:26

Ik neem aan dat je paard herstelt van beenproblemen?
Dan kan je misschien wandelen of fietsen. Als je zelf een beetje conditie hebt kan je ook een stukje draven.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 14:30

Zorro&Sione - hoop dat uit dit topic wat nuttige ervaringen komen waar jullie ook wat aan hebben.

Mijn paard is herstellende van een beenblessure en een irritatie in de aanhechting van de bilspier.

Het wandelen en fietsen is een idee Sjonniej. Maar ik zal toch ooit weer met hem moeten gaan longeren!!! Nogmaals, het gaat hier niet om een stressy of energiek paard - maar om een paard dat houdt van een bokje en sprintje!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:56

Maar als je paard straks weer goed is, kan je dit beter oplossen. Dan is het niet erg, nu ga je het forceren omdat hij persé niet mag bokken en sprinten.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:00

Als het toch voor tijdelijk is zou ik tranquigel of zoiets dergelijks geven. Het kan inderdaad dat de motoriek daar even wat minder van wordt, maar je moet natuurlijk ook niet zoveel geven dat ie omvalt. Even uitproberen hoeveel hij nodig heeft. Die voedingssuplementen zijn meer voor gebruik voor langere tijd.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 15:44

@ Sjonniej:

Volgens mij snap je niet helemaal wat mijn dierenarts heeft verteld en geadviseerd. Misschien leg ik het niet goed genoeg uit. Kijk, hij is dus herstellende van een beenblessure en een irritatie in de aanhechting van de bilspier. Ik moet 4 weken stappen (bijna klaar) hierna gedurende 1 maand opbouwen aan de longe (zonder bijzet ed), Hiervan de eerste 1,5 week alleen stap en draf (paard moet vrij kunnen bewegen, ernaast lopen in draf is niet hetzelfde). Hierna langzaam de galop erbij pakken. Omdat hij dus 1 maand rust moest houden, wil ik niet meteen dat hij er rennend vandoor gaat met name omdat het een spierprobleem is!!! Het is dus belangrijk dat het rustig gebeurd. Kijk, een bokje is geen probleem - maar leer mij mijn paardje kennen ...

Sjonniej schreef:
Maar als je paard straks weer goed is, kan je dit beter oplossen. Dan is het niet erg, nu ga je het forceren omdat hij persé niet mag bokken en sprinten.

Nu om te reageren op je reply:
Mijn paard moet óm goed te wórden dus langzaam opbouwen aan longe!
Wat bedoel je precies met forceren?!?!

(NB: geen aanval tegenover jou hoor Sjonniej, denk gewoon dat ik het niet goed genoeg uit had gelegd en je het daardoor niet precies snapte. Graag hoor ik je nieuwe advies en hoe je dit precies bedoelde enz!)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:00

Je kunt misschien ook muisjes kopen bij de dierenarts?
Dat is speciaal spul om ze rustig te maken. Een stalgenoot van mij heeft dit gebruikt toen ze weer mocht opbouwen na een knieblessure van haar paard.
Dat paard is nogal een bloedkikker en kan enorm te keer gaan.

Met muisjes was ze een stuk rustiger, zonder dat ze 'dronken' aanvoelde zeg maar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:22

Met dat foceren bedoel ik, dat je je soms heel druk gaat maken omdat hij niet mág bokken. Normaal roep je bijv. 3x Ho en hij stopt en als hij dan echt niet mag bokken, wordt je zelf wat zenuwachtig en gaat het juist fout.

Daarom zou ik eerst fietsen, lange einden, lekkere volle draf, energie eruit. En daarna misschien nog even aan de longe, als je nog de galop wilt doen bijvoorbeeld.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:13

ineke2: wat zijn muisjes?? ik weet wel wat muizen zijn, maar de link tussen muizen en paarden kalmeren snap ik niet helemaal???

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:31

zorro schreef:
ineke2: wat zijn muisjes?? ik weet wel wat muizen zijn, maar de link tussen muizen en paarden kalmeren snap ik niet helemaal???

Grinnik, muisjes is een kalmeringsmiddel. Het ziet er uit als hagelslag (maar dan een ander kleurtje)

Het is verkrijgbaar bij de DA

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:48

rescue bach bloesem...echt perfect!!!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 09:38

Ineke2 schreef:
zorro schreef:

Grinnik, muisjes is een kalmeringsmiddel. Het ziet er uit als hagelslag (maar dan een ander kleurtje)

Het is verkrijgbaar bij de DA

Haha! ik dacht al!!! whahahaha!!