hoefschoenen kavalkade - ideaal op de wei???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OTTI

hoefschoenen kavalkade - ideaal op de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:24

Mijn paard trapt nogal snel zijn voorijzers af wanneer hij los staat. Nu heb ik op advies van vrienden hoefschoenen gekocht van Kavalkade. Kavalkade zelf beweert dat deze schoenen ook ideaal zijn voor op de wei, maar gaan die schoenen niet vreselijk zweten in de kootholte met mok als gevolg??? Heeft iemand hier ervaring mee???

cojo79

Re: hoefschoenen kavalkade - ideaal op de wei???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:07

zijn het van die hoefschoenen van plastic?
Waar een soort lepel onder de hoef loopt??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:19

De hoefschoenen die ik ken zijn niet bedoeld om over ijzers aan te doen, behalve als het voor korte tijd tijdens transport is.
Ik zou dus ook graag een plaatje c.q. beschrijven hiervan zien/lezen.

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:22

ik denk niet dat ze de hoefschoenen samen met ijzers gebruikt ik denk dat ze bedoeld dat ze de ijzers vervangen heeft voor hoefschoenen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:31

En ik denk Haha! dat ze deze dingen bedoelt:
Afbeelding

(Excuus voor het formaat van de foto)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:34

Dan lees jij het stukje van de TS duidelijk anders dan ik. Maar ze zal vast nog wel reageren hier Lachen

@Margreet: dat kan ik geen schoenen noemen, maar veredelde 'sokken'. Deze beschermers zijn duidelijk bedoeld om balbetrapping te voorkomen (of ijzers aftrappen).
Gezien het materiaal lijken ze me idd zweterig als je ze een hele dag om laat en of ze helpen voor het aftrappen van ijzers vraag ik me ook sterk af.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:43

Sugarmiss schreef:
(of ijzers aftrappen)

Daar ging het toch ook om?
Ik zou het ook geen schoenen noemen hoor, maar door het merk en de functie die ze noemt dacht ik aan deze dingen. Ze lijken mij ook niet geschikt voor hele dagen in de wei. Ze lopen ook nog een stukje door onder de voet, met een metalen dingetje, dat lijkt mij erg oncomfortabel op de straal en ik weet haast wel zeker dat je drukkingen kunt verwachten op de hoefballen.
Afbeelding

Als een paard zo regelmatig de ijzers eronderuit trapt zou ik m'n hoefsmid toch ook eens aan z'n vestje trekken, daar is best een boel aan te doen!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:24

Het paard heeft idd de hoefschoenen/beschermers die Margreet op het plaatje laat zien. Ken wel iemand die ze in de wei omdoet, maar dan voor een paar uur. Voor dag en nacht zou het irritatie kunnen geven, maar is wellicht ook per paard verschillend. Zou iig niet zijn benen scheren in ieder geval.

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:40

Deze "schoenen" bedoel ik inderdaad! Kavalkade noemt ze zelf hoefschoenen, want zelf had ik er meer springschoenen van gemaakt. Ze zitten perfect en met werken worden zijn voeten niet warm. Kavalkade zelf zegt dat ze ook ideaal zijn voor in de wei, maar ik zie dat niet zo zitten.

Mijn smid doet er overigens al alles aan om aftrappen te voorkomen, maar hij kan ze natuurlijk ook niet te krap leggen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:53

Waarom doe je eigenlijk geen gewone sprinschoenen om? Die geven veel meer lucht.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:18

Deze beschermen zo te zien inderdaad veel beter dan gewone springschoenen. Als je paard een uurtje of wat naar buiten gaat, denk ik dat het wel kan. Als je paard echt de hele dag buiten is, zou ik het niet doen. Daar kan toch zand onder komen of iets dergelijks en gaat dan lekker schuren. Lijkt me ook nog eens warm worden bij zoveel uren gebruik.