Net koliekaanval gehad, toch paard op proef nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Net koliekaanval gehad, toch paard op proef nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:57

Ik ben eergister bij een paardje wezen kijken. Leuk ding, hij zou een week op proef komen.
Ik wist nog niet wanneer want we moeten eerst een trailer regelen (huren dus waarschijnlijk).
Krijg ik vanmorgen een mailtje, dat ze hem nog niet mee wil geven omdat hij net een koliekaanval heeft gehad!!! (ze denkt toch ook niet dat ik hem dan mee wil hebben, en vervolgens zelf opdraai voor de kosten, maar goed...).

Aan de ene kant denk ik, tja, kan elk paard een keer overkomen. Aan de andere kant is het wel toevallig dat ie het net nu krijgt. Voor hetzelfde geld koop ik hartstikke koliekgevoelig paard!

Wat vinden jullie?

Ik heb natuurlijk allang gevraagt wat voor koliek het was en of hij het vaker heeft, maar ja, dat is ook maar afwachten of je een eerlijk antwoord krijgt. Ik laat het even weten wat ze gezegt hebben als ik weer mail heb gehad.

EvaC

Re: Net koliekaanval gehad, toch paard op proef nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:59

Als het weer goed met het paardje gaat kan je hem toch best op proef nemen?
En als je het nog niet vertrouwt zou ik er gewoon een dierenarts naar laten kijken, dan heb je zekerheid.
Succes met je beslissing.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:02

Zoiets heb ik bijna hetzelfde gehad: Ik zou naar een paardje gaan kijken, kreeg de dag ervoor een telefoontje, het paard was kreupel.. Ik heb toen ook lang getwijfeld, want je weet het toch niet.. Maar ja elk paard kan zich een keer verstappen... Ik ga maandag a.s. er toch naar toe!.. Maar als je gevoel het echt niet vertrouwd dan moet je het niet doen, maar net als dat elk paard zich een keer kan verstappen, kan ook elk paard een keertje koliek krijgen... Ik begrijp je onzekerheid wel! Succes ermee! Laat je nog weten wat je keuze is geworden?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:14

Das nou ook toevallig dat 'de jouwe' ook Ranger heet! Deze dus ook Haha!
Ik laat hem sowiezo klinisch keuren als hij op proef komt.

Ik weet eigenlijk nog niet wat me gevoel zegt...
Ik laat het even bezinken, en wacht even af wat die mensen zeggen... Ze hebben ook nog een telefoonnummer van de vorige (eerste) eigenaren, misschien dat ik hun wel even bel. Daar mag je toch van verwachten dat die eerlijk zijn, die hoeven niks te verkopen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:29

ik zou hem hierom niet laten staan hoor! ieder paard heeft wel ns koliek(iig de mijne hier wel) en idd 1e eigenaren opbellen kan je altijk nog doen als je t niet vertrouwd Lachen

rijnzathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:35

Allegra schreef:
Ik ben eergister bij een paardje wezen kijken. Leuk ding, hij zou een week op proef komen.
Ik wist nog niet wanneer want we moeten eerst een trailer regelen (huren dus waarschijnlijk).
Krijg ik vanmorgen een mailtje, dat ze hem nog niet mee wil geven omdat hij net een koliekaanval heeft gehad!!! (ze denkt toch ook niet dat ik hem dan mee wil hebben, en vervolgens zelf opdraai voor de kosten, maar goed...).

Aan de ene kant denk ik, tja, kan elk paard een keer overkomen. Aan de andere kant is het wel toevallig dat ie het net nu krijgt. Voor hetzelfde geld koop ik hartstikke koliekgevoelig paard!

Wat vinden jullie?

Nouh ik zal het ff afwachten ze zeggen het wel eerlijk dus ze hebben niks te verbergen tog..?
Je kan altijd kijken of hem rontgenlogisch kunnen keuren.

Ik heb natuurlijk allang gevraagt wat voor koliek het was en of hij het vaker heeft, maar ja, dat is ook maar afwachten of je een eerlijk antwoord krijgt. Ik laat het even weten wat ze gezegt hebben als ik weer mail heb gehad.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:38

Allegra schreef:
Das nou ook toevallig dat 'de jouwe' ook Ranger heet! Deze dus ook Haha!
Ik laat hem sowiezo klinisch keuren als hij op proef komt.

Ik weet eigenlijk nog niet wat me gevoel zegt...
Ik laat het even bezinken, en wacht even af wat die mensen zeggen... Ze hebben ook nog een telefoonnummer van de vorige (eerste) eigenaren, misschien dat ik hun wel even bel. Daar mag je toch van verwachten dat die eerlijk zijn, die hoeven niks te verkopen...

Dat meen je niet haha.. Inderdaad, wat een toeval.. Het is toch niet toevallig een draver he Clown ... Van de eerste eigenaren mag je inderdaad verwachten dat ze eerlijk zijn, ik hoop dat je eruit komt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 14:42

Nou ja, rontgenlogisch laten keuren doe ik niet. Als het nou om een groot bedrag ging, maar het is een paardje van 1500 euro...
En ik had idd ook ziets van, ja, ze zijn wel erlijk geweest. Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik hem over een week ofzo pas kon ophalen omdat ze geen tijd hebben ofzo...

Nope, geen draver Haha! Kruising fries x welsh cob.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:44

Allegra schreef:
Nou ja, rontgenlogisch laten keuren doe ik niet. Als het nou om een groot bedrag ging, maar het is een paardje van 1500 euro...
En ik had idd ook ziets van, ja, ze zijn wel erlijk geweest. Ze hadden ook kunnen zeggen dat ik hem over een week ofzo pas kon ophalen omdat ze geen tijd hebben ofzo...

Nope, geen draver Haha! Kruising fries x welsh cob.

Ja, dat is inderdaad zo... Ik zou ook pas rontgenlogisch laten keuren vanaf een hogere prijs, ik zou wel klinisch doen! Maar laat het idee maar eens even bezinken en bel die oude eigenaren voor je eigen gevoel!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 15:10

Nou, ik heb een mailtje terug gehad... Hij heeft het al een keer eerder gehad, en ze hebben hem pas ruim een half jaar...
Ik heb het nr gevraagt van de vorige eigenaren...
Ik vind 2 keer in een half jaar en 2 maanden om precies te zijn wel vaak eigelijk...

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:20

Allegra schreef:
Nou, ik heb een mailtje terug gehad... Hij heeft het al een keer eerder gehad, en ze hebben hem pas ruim een half jaar...
Ik heb het nr gevraagt van de vorige eigenaren...
Ik vind 2 keer in een half jaar en 2 maanden om precies te zijn wel vaak eigelijk...

Ja, dat is inderdaad wel vaak.... Maar bel eens naar de vorige eigenaren, hoe vaak ze het daar had!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:34

das wel vaak ja, maar kan het ook aan iets liggen bij hun, bv voeding, of weet ik t wat. ik zou eens met de oude eigenaar overleggen, en je eigen da bellen met en hem om advies vragen.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:41

Nimmy schreef:
das wel vaak ja, maar kan het ook aan iets liggen bij hun, bv voeding, of weet ik t wat. ik zou eens met de oude eigenaar overleggen, en je eigen da bellen met en hem om advies vragen.

Daar was ik ook al aan aan het denken, de voeding... Als hij het bij de oude eigenaar niet had, dan moet het aan iets liggen bij de nieuwe eigenaar...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:29

Tis wel zo dat het op die stal echt een **** bende is. Er lopen allemaal koeien, ook los, en kalfjes enzo dus er liggen best dingen op de grond enzo die niet echt goed zijn denk ik. Toen wij er waren kregen ze bijv. net sinaasappelschillen te eten (de koeien), en nou geloof ik niet dat dat schadelijk is ofzo, maar ik noem maar een voobeeld. Wat ze daar voor voer krijgen enzo weet ik niet, ik zal het eens vragen.
Het was wel verstopping iig.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:36

Wat een moeilijke keuze.
Ik kon ook een paardje kopen die wel eens koliek had gehad,maar mijn gevoel zei dat ik dat niet moest doen.

Vraagjes Staat hij op zaagsel of sto,krijgt hij al iets van lijnzaadolie of slaolie door het voer?
Was het alle keren verstoppingskoliek? Als deze vragen zal ik zeker nog even gaan vragen aan de eigenaar.

Koop je hem dan zal ik zeker altijd iets van lijnzaadolie en/of zemelen gaan geven goed voor de darmen.Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:44

Ze hebben hem een half jaar en hij gaat nu al weg? Ik zou toch de vorige eigenaar eens bellen. Koliek kan idd ook omdat ze verkeerd worden gevoerd. Misschien eet dat paard wel zijn hele stal steeds leeg.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:47

Kan je niet vragen of je zijn dossier in mag zien bij de kliniek? Dan weet je meteen of het vaker is voorgekomen... Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik weet dat iemand die ik ken het gedaan heeft. Maar vraag me verder niet hoe of wat.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:52

Ik zou (als je hem op proef neemt) de dierenarts ook eens naar de tanden laten kijken. wie weet heeft hij ontzettende haken. Of zoals mijn merrie had: een onstoken kies; die moest operatief verwijderd worden dus das een duur geintje als je niet verzekert bent.

En bel inderdaad even de eerste eigenaren. Die zullen je vast wel eerlijk te woord staan.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:09

En, heb je al aktie ondernomen Haha!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:52

Allegra schreef:
(ze denkt toch ook niet dat ik hem dan mee wil hebben, en vervolgens zelf opdraai voor de kosten, maar goed...).

die mensen zijn gewoon eerlijk met je, en dan is dit jouw commentaar Verward ? het is toch wel duidelijk dat ze dat niet denken, ze laten hem toch gewoon netjes verzorgen, of niet dan?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 13:08

ingeo schreef:
Allegra schreef:
(ze denkt toch ook niet dat ik hem dan mee wil hebben, en vervolgens zelf opdraai voor de kosten, maar goed...).

die mensen zijn gewoon eerlijk met je, en dan is dit jouw commentaar Verward ? het is toch wel duidelijk dat ze dat niet denken, ze laten hem toch gewoon netjes verzorgen, of niet dan?

Nee, ze zijn niet helemaal eerlijk met me geweest. Ik heb duidelijk gevraagt of hij weleens wat gehad heeft, kreupel ofzo, of andere dingen. Ze zeiden dus niet dat hij al een keer koliek heeft gehad.
Dat kwam later pas.
En ze zei het ook op zo'n manier van 'ik hoop dat je begrijpt dat ik hem niet mee geef zo...' dus ik had zoiets van ja natuurlijk begrijp ik dat, ik haal toch geen paard op wat nog niet, of net een dag van koliek hersteld is ?! Stel dat hij een terugval krijgt, dan draai ik er voor op.
Maar daar ging het ook helemaal niet om.
En op mijn mailtje waarin ik het tel. nr van de vorige eigenaren heb gevraagt hebben ze nog steeds niet gereageerd (was vrijdag) terwijl ze normaal gesproken dezelfde dag nog iets terug stuurde. Vind ik ook wel een beetje verdacht.

De reden dat ze hem nu al weg doen is omdat hij voor haar dochter was, en die wil nu verder in de dressuur. Daar is hij gewoon niet echt geschikt voor. Door de stokmaat ook, want zij is best lang.

Dus ik heb eigenlijk al besloten het niet te doen. Ook omdat ik nu ineens niks meer hoor, en ik vind het gewoon te veel, twee keer in niet eens een jaar.
Mijn gevoel zegt dat het niet goed zit, en dat is toch altijd nog mijn beste leiddraad geweest.
Maar goed, mocht ik nog iets van ze horen laat ik het even hier weten. En ik hou jullie op de hoogte als er straks een ander paard komt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:17

Is het misschien mogelijk om achter zijn 'medisch verleden' te komen? via de dierenarts misschien? (zeggen dat je graag wilt weten of het paard ergens gevoelig voor is ivm de verzekering ofzo??) Waarom doen die mensen het paard eigenlijk zo snel weer weg? zijn het handelaren of is er iets anders?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 07:50

'Waarom doen die mensen het paard eigenlijk zo snel weer weg? zijn het handelaren of is er iets anders?'

Zie berichtje boven de jouwe Haha!

Ik heb inmiddels twee mailtjes gehad (gisteravond, zag ze net pas). één met het nr van de vorige eigenaren, de opmerking dat ze een ander paard hebben gekocht en dat hij nu snel weg moet en ze daarom dus geen proeftijd meer doen, en dat er mensen waren die 1100 euro geven als ze hem nu meenemen. En het andere mailtje dat ik niet meer hoefde te bellen omdat hij al weg is...
Beetje apart allemaal.
Dus het gaat definitief niet door Lachen