Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:52

Ik vroeg me af welk paardenras het minste beenproblemen geeft? Volgens mij hebben de koudbloeden wel sterke benen en komen beenblessures meer voor bij warmbloedpaarden. Maar is dat ook zo? En welke rassen hebben echt stalen benen?

Princess

Re: Welk ras heeft sterke paardenbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:01

Ierse paarden zijn altijd hard op de benen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:03

Norikers, Oostenrijks koudbloed hebben hele goede benen, meestal lopen zelfs met een in onze ogen forse beenafwijking (toontredend) gewoon rad door!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:05

Ze zeggen Haflingers, maar ik heb een haf met behoorlijke beenblessures en bij mij op stal staat nog een haf, van Strangie, met heel veel problemen met haar benen...

Maar normaal gesproken zijn dit hele sterke pony's... Alleen de onze als uitzondering Boos!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:09

Arabieren!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:15

Dank voor de reacties zover! En Princess: Ierse paarden hebben helemaal mijn voorkeur!!
Mijn eigen paard, KWPN, staat nu weer kreupel, nog niet zo lang geleden hersteld van een peesblessure.
En om me heen op stal staan er ook heel veel met blessures, vooral de pezen zijn erg in trek de laatste tijd. Dus zo langzamerhand ga je je afvragen wat nou echt sterke paarden zijn.....

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:19

Trekpaarden hebben hele sterke benen, maar als je daarbij mok rekent, dan valt het vies tegen! Artrose komt ook vaak voor als het paard wat ouder word. peesblessures niet zo heel vaak, behalve als ze in prikkeldraad ofzo blijven hangen (dan komt het niet goed)....ik heb met mijn warmbloed meer problemen met de benen in iedergeval

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:19

Benen worden met name hard gemaakt door de juiste training.
Veulens en jonge paarden die flink kunnen bewegen krijgen betere benen dan die opgroeien in een stal. Dan als het ingereden wordt kun je het beste het eerste jaar alleen licht werk, zoveel mogelijk rechtuit doen en dan weer een half jaar of langer rust (om te groeien) en dan weer oppakken. De bodem waarop getraind wordt speelt ook een rol. Zowel te hard als te zacht of is slecht.
Het duurt een aantal jaar voordat botten zijn "uitgehard" en pezen zijn getraind. De meeste ruiters denken daar helemaal niet aan. Endurance ruiters zijn wel erg met dat soort aspecten bezig, die kunnen je het allemaal haarfijn vertellen hoe het zit met de groei van botten en het hard worden van de pezen.
Maar over het algemeen kun je idd zeggen dat Arabieren staalharde benen hebben en dus ook paarden die daar dicht bij staan, als Berbers, Iberische paarden, Mustangs, Akhal Teké en zo...

Blessures komen oa door verkeerde training, verkeerde voeding (gebrek aan mineralen en vitaminen maken skelet en spieren zwak, te dikke paarden hebben ook te lijden...), gebrek aan beweging als jong paard etc en hebben niet alles met het ras te maken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-04-05 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:29

fresco schreef:
Arabieren!

Inderdaad, het lijken dan wel satéprikkers... maar ze zijn oersterk!!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:31

Nouja, er zullen wel rassen zijn die van zichzelf sterke benen hebben, maar als je een veulentje de eerste 3 jaar ergens in een stuk natuur laat rond banjeren krijgt die ook sterke benen Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:38

Precies!!!

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:15

Aaahh mijn KWPNmerrie heeft ook al 2x een peesblessure gehad Boos!

Ik ga mee met de rest, arabieren idd Ja

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:23

Hackney's

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:36

Wat ik zo opmaak uit de reacties zijn het òf kleinere paardenrassen (dan wel de hele edele rassen) of de grote jongens als koudbloeden/trekpaarden. De "mixen" zoals KWPN'ers zullen slechtere benen hebben als gevolg van doorfokken???
Zijn er onder de KWPN'ers toevallig hengsten die mooi beenwerk vererven? En kan je daar op letten bij de afstamming?

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:45

volgens mij zijn de meeste gezonde paarden (met een beetje spieren) niet zo snel kopot (zo noem ik het Tong uitsteken) maar bijna alle koudbloeden zijn tog wel stevig als een paard stevige spieren heb (beetje dikken bene) is het meestal wel goed

ennuh ieder paard heeft wel eens spierpijn Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:58

Mijn Tinker heeft eigenlijk nog nooit beenproblemen gehad. Onze Anglo-arabier en een NRPS-er en een KWPN-er bij de pensionstalling hebben eigenlijk maandelijks beenproblemen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:03

De vele blessures bij KWPNers zijn denk ik niet geheel toe te schrijven aan het ras aleen.
Een haflinger die lekker de hele dag in de wei staat en recreatief gereden wordt zal niet zo snel een peesblessure hebben. Wordt die haflinger daar en tegen veel op stal gezet en worden en steeds grenzen verlegt bij het rijden dan heeft hij denk ik al meer kans.

Ik denk dat een peesblessure 33% paard is en 33% gebruik en 33% verleden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:07

Sterke benen zijn een combinatie van goede opfok en goede training. Een paard dat zijn jeugd lekker buiten heeft kunnen lopen op wisselend terrein (en dan bedoel ik niet de sompige polders mee in Nederland, maar de bergen van de Ardennen, Dordogne of de Pyreneen, heeft doorgaans steviger beenwerk. Als je dan een paard beleerd, en er in korte tijd alleen maar massa en spieren op traint zonder aandacht te besteden aan het harden van het bot en het verstevingen van de pezen (waar jaren mee gemoeid kunnen gaan), werk je de blessures in de hand.

Iedere dag na het werk uitstappen op harde bodem helpt het sterker maken van botten en spieren. Verder uitkijken met beenbescherming, omdat de temperaturen daarin ook erg hoog kunnen oplopen en en zo peesblessures in de hand kunnen werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:09

pol013 schreef:

Ik denk niet dat het aan het paard is of hij peesblessures krijgt of niet. Dus haal die 33% maar weg.

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:10

Groningers hebben ook vaak harde, droge benen Knipoog

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:24

Cassidy schreef:
pol013 schreef:

Ik denk niet dat het aan het paard is of hij peesblessures krijgt of niet. Dus haal die 33% maar weg.

Geen aangeboren gevoeligheid?

Ik denk niet dat het erg veel in ras uitmaakt, maar wat er mee gedaan wordt. Rassen waarvan verwacht wordt dat ze goed presteren in de sport worden misschien minder zorgvuldig gebruikt. Rassen voor de recreatie zijn misschien wat harder, worden vaker buiten gereden. Ik breng het misschien niet helemaal handig maar er zit wat in over wat hoe paarden van bepaalde rassen gebruitk worden.

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:31

hmm ik zou zeggen

Koudbloeden, hackney`s en arabiertjes..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:49

Tinkerlief heeft nooit iets aan zn benen... sinds ik hem heb nog nooit kreupel geweest, en andere rare dingen ook niet... zijn neem ik aan wel sterke benen dan Knipoog Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:55

Snelgroeiende rassen zijn duidelijk in het nadeel tegenover langzaamgroeide rassen (jaja koudbloeds en kleine rassen dus...
nandoman, goed opgemerkt).
De rest is al gezegd, hoe ze opgroeien, ingereden en gebruikt worden speelt de grootste rol.
KWPN paarden groeien snel, worden jonge ingereden en moeten meteen de sport in...niet echt ideaal voor de beentjes.
Ook hier is het gebrek aan geduld een van de boosdoeners.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:42

Eens met Lusitana......met een toevoeging dat alle rassen die "populair gefokt zijn" kwpn is daar denk ik het grootste voorbeeld van (ga maar eens op een wedstrijd kijken hoeveel paarden er zuiver lopen Verdrietig )
er minder aandacht is besteed aan beenwerk dan aan uiterlijk of een snel voor of achterbeen.....met alle gevolgen van dien.
Arabieren zijn daar een goed voorbeel van. Ik heb er een van de "oude stempel" haar bloedlijnen gaan terug naar Rusland, Tjersk, ok....minder "dish" minder slank........maar keihard op de benen, door de strenge selectie in haar voorouders. Ik heb haar nu ruim 20 jaar, en ze weet niet eens HOE ze kreupel moet lopen, DA ....alleen voor inentingen Knipoog Maar tegenwoordig schijnt arabier gelijk te staan aan arthrose (volgens mijn hoefsmid die ALLEEN MAAR beenproblemen doet) Hij raadde mij ook sterk af een arabierveulen te kopen (ik was op zoek) Ze zijn de laatste jaren alleen gefokt op uiterlijk.