Dierenarts met dubbele pet op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Dierenarts met dubbele pet op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:51

Stel dat je een paard wilt laten keuren maar jouw DA is tegelijkertijd ook de DA van de verkopende partij.
Doet een DA dit en in wiens belang zal hij/zij het meest denken?

(Nee, ik heb nog geen paard gevonden, maar vroeg het me gewoon af Clown )

fresco

Re: Dierenarts met dubbele pet op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:54

Ik neem aan dat als het een slimme DA is, hij het paard correct keurt en niet in iemands belang dat doet.
Zulke dingen komen altijd uit, op den duur en dan zou het zijn baan kunnen kosten.
Als je het niet vertrouwd kan je altijd een andere DA inschakelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:57

Ik heb juist erg veel vertrouwen in mijn DA, daarom zou ik een evt. paard graag bij hem laten keuren. Ik vroeg me alleen af of ik hem dan niet in een lastig parket zou brengen, als ik bv. vraag om extra streng te kijken gezien mijn afgekeurde paarden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:00

waarom dan in een lastig parket?
Als de verkopende partij zich niet kan vinden in het resultaat kan er altijd een herkeuring aangevraagt worden.
Als je DA eerlijk is zal hij/zij ook eerlijk keuren, en niet bewust in iemands voordeel of nadeel.
Opzich zou de verkoper er geen moeite mee moeten hebben dat er kritischer gekeken wordt naar bepaalde punten, is toch ook in het voordeel van het paard.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:13

Ik zou het gewoon in overleg doen!
Als jij een goeie band hebt met je DA, en de kopende partij is het met je eens, is alles oke. (dit is een vb. hoor)
Zo heb ik het ook gedaan met de verkoop van mijn pony....helaas kon mijn DA geen rontgenfoto's maken op de plek der bestemming, dus heb ik een andere DA gebeld.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:13

Dat hoeft geen enkel probleem te zijn,
Tenslotte keurt een da niet voor jou of voor de verkopende partij. Hij keurt een paard en maakt daarbij een rapport op met een positief of negatief koopadvies en daarbij heeft hij niets te maken met de personen, alleen met het doel waarvoor het paard ingezet moet worden.
Extra streng keuren heeft imo ook geen enkele zin, geen enkel paard is 100%, het enige wat je er mee opschiet is dat je zometeen potentiële toppers moet laten staan omdat er voor het mooie een vlekje teveel zit.
Gewoon kritisch kijken en testen, vraag je af of je achteraf bij Fitz bijvoorbeeld als niet had kunnen zien of er wat mis was. Tenslotte liet hij zich niet goed sluiten, had hij wellicht toen al last van zijn huidige blessure?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:22

Nee, helaas had ik dat niet kunnen zien, buiten het feit dat hij deze blessure toen nog niet had. Maar nu dwalen we erg af van het oorspronkelijke onderwerp.
Als er nu een vlekje op zit, laat ik het paard staan, dat staat voor mij als een paal boven water. Jammer dan, dan maar geen toppers, maar de ellende die ik allemaal heb meegemaakt met mijn paarden, dat risico neem ik niet eens meer.
Dus een bemerking is meteen einde oefening.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:31

nee, ik denk niet dat een veearts dan in een lastige situatie zit. Een VA kijkt naar hoe het paard is en zou zich niet moeten laten beïnvloeden door het feit dat zowel de kopers als verkopers klanten van hem zijn.

Of het in de praktijk ook werkelijk zo gebeurd is natuurlijk nooit te zeggen. Ik denk dat een goedgekeurd paard dat eigenlijk iets heeft de symptomen toch wel laat zien op den duur. Als jij erachter zou komen op de 1 of andere manier dat het paard hier al last van had, zou hij jou ook als klant kwijtraken. Met als gevolg dat door jou verhalen misschien meerdere mensen afhaken....

ik denk dat een slimme VA dat risico niet gaat lopen Lachen (of ze denken er niet zo ver over dor als ik)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:13

een dierenarts is onhafhankelijk,als jou paard echt wat mankeert is hij verplicht dat te zeggen ook al is hij niet de dierenarts van de tegenpartij.
als er een herkeuring wordt gedaan zal men hem altijd aanspreken op zijn keurings rapport.
dus als jij een bonafide dierenarts hebt die er niet van houdt kunstjes te flikken en jij ook niet zie ik geen probleem