vertrouwen weg nu hij op het land staat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

vertrouwen weg nu hij op het land staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:39

Ik heb een hele lieve welsh A ponyruin, heel betrouwbaar en beetje eenkennig.
Sinds vorige week vrijdag staan de paarden weer op het land, en dat dan 24 uur per dag. Ze hebben maar een kleine maand alleen smiddags en sochtends erop gestaan en dan snachts binnen, terwijl dat normaal eerst 3 maanden ong. duurde.
Nu komt erbij dat mijn pony altijd op stal heeft gestaan op een manege, waar ze dan af en toe buiten stonden.

De eerste keren dat hij in het land stond kwam ie gewoon naar me toe als ik hem riep. Maar vrijdag stonden ze dus gewoon weer sinds 2 weken denk ik ongeveer weer op het land, maar ik ging toen net weg en mijn verzorgsters deden hem. Vrijdag kregen ze hem niet te pakken met hulp, en hebben ze hem laten staan, zaterdag eveneens, en zondag hadden ze hem dan wel met veel opjagen Boos! .
Maandag dat ik weer kwam liep ie meteen naar me toe, maar vanaf dinsdag heb ik hetzelfde probleem, hij loopt gewoon van me weg en je kan het maar bekijken!

De pony zelf is heel gestresst en je kan pas wat met hem als ie jou vertrouwd, hij vertrtouwde mij ook en hinnikte zelfs naar me!
Tot nu toe haalde we hem steeds uit de wei door hem in te sluiten of op te jagen. Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet omdat het angst opwekt, lokken lukt niet, al gooi je alle hekken van de wei open hij trapt er niet in het is een hele slimme.
Ik dacht ook dat het door de eentonigheid van werken zou komen, in het begin deed ik iedere dag wat anders en heb de laatste 3 weken nogal veel gereden.Expres gister en eergister al wat anders gedaan, en ook gewoon wat rustiger aan.
Maar ik heb in de bak hetzelfde gedaan, hij luisterd wel naar me evengoed, maar als ik vraag om naar me toe te komen want daar had ik een commando voor, keek ie alleen naar me echt op zo'n manier van: Waarom zou ik komen?
Hij kwam alleen als ie werkelijk ook zeker wist dat ie lekker voer zou krijgen, en als ik in de deuropening stond deed ie geen moeite om door me heen te drammen voor het eten wat ie normaal wel altijd deed.Deed ik een stap naar achter, toen kwam ie wel door met een ruime boog om me heen te lopen Huilen .
De dag erop: Langs de weg met hem gelopen, als hij me niet vertrouwde zou dat toch niet goed gaan? (opzich is ie superverkeersmak)
Daarna heb ik hem in de bak losgelaten gewoon om te kijken hoe het nou eigenlijk pcies zat, en de helft afgezet. Ik ging in het midden zitten en maakte me heel klein met me hoofd naar beneden en had wat voer in me zak. Het duurde een klein half uurtje voor hij naar me toe kwam, hij wilde het voer, en ik hief heel lichtjes mijn hand op ter hoogte van zijn halster, dan draait ie dus meteen zijn hoofd weg. Ook is aaien niet mogelijk Huilen , wel durft ie als ik dichtbij voer neerleg het te eten, zolang ik ook maar niet beweeg!!! want dan is ie dus weg!
Of wat hij ook doet, is dreigen! Toen ik zo op de grond zat en hij stond voor me tilde hij ineens een voorbeen op!!
En ervoor onder het poetsen stond hij in het begin ook nog te dreigen met zijn achterbeen!! Boos!

Ik snap hier niks van en het doet me ontzettend pijn aan mijn hart, ik voel egt ontzettend klote!
Huilen
Wat moet ik hiermee, hij lijkt wel van me vervreemd van de ene op de andere dag, ik wil er alles voor doen om het weer goed te krijgen want het is een superpony.
Ik heb al de tip gekregen gewoon iedere dag de hele middag in dat land te gaan zitten met wat lekkers als ie komt dat geven en weer weg.En gewoon even niet meer eruithalen, gewoon een weekje vakantie of langer ofzo.
Hij heeft tenslotte nooit zoveel in het land gestaan, hij kan de vrijheid geproefd hebben, maar ik ben bang dat al het vertrouwen gewoon weg is Verdrietig .
Wie weet wat ik het beste kan doen? zodat alles weer in oude staat komt?
Alvast bedankt....

(sorry het is beetje lang geworden)
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-04-05 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Angela

Re: *HELP* wat moet ik nou doen? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:04

Ik denk dat je HEEEEEEL erg veel grondwerk met hem moet gaan doen. D.m.v. grondwerk kun je zijn vertrouwen weer terugwinnen en de band tussen jullie versterken. Er zijn erg veel boeken over te verkrijgen, dus gewoon even zoeken welke methode je aanstaat. (bijvoorbeeld Monty Roberts of Klaus Ferdinand Hempfling)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:13

Getver...

Mijn a-welshje was ook nogal een zenuwklootje vroeger. Hij had 't vooral met z'n benen. Bij mij hielp heel veel geduld, en dan deed hij wel weer normaal.
Toen hij bij mijn weten voor het eerst op het land stond, was hij ook niet te vangen. Toen hebben we 't opjagen-idee niet gebruikt, maar toen was het echt angst. Toen namen we 'n emmer biks en bleven we net zo lang schudden en kleingemaakt zitten tot hij uiteindelijk kwam. Dat kon makkelijk een half uur duren.

(Uit je verhaal maak ik op dat mijn opjaagtactiek niet werkte, en het spellletje "pak me dan als je kan" dus niet de reden was dat hij zich niet liet vangen...)

Met heel veel geduld moet je een eind komen. Haal 'm van 't land (hoe lang 't ook duurt) en ga lekker met 'm tutten. Hoefjes vetten, staart wassen, dat soort dingen. Als hij gaat dreigen, met een strenge stem duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. En na het tutten het land weer op. Net zolang tot hij wat meer vertrouwd is met je, en dan zachtjes aan leuke dingen gaan doen.

Succes!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 10:23

Bedankt alvast, hier kan ik hopelijk al "iets" mee Knipoog Verdrietig

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:58

Mijn pony had dat ook. Die bokte naar me als ik haar wilde pakken. Dat wast oen ik haar verzorgde. Heb haar gekocht en na een week was het vertrouwen al redelijk opgebouwd. Na een maand kwam ze vol in galop naar het hek als ik haar riep.

NU staan we op een andere stal en daar heeft ze zoveeel gras tot haar beschikking. Ze blijft wel staan of doet net of ze naar je toekomt en loopt dan hard weg. Ze komt alleen als ze weet dat alle paardjes naar binnen gaan, want dan krijgen ze eten.

Lokken met brok en lekkers werkt wel bij haar. Maar ook zij kan de eerste paar keer gewoon van je weglopen. Een paard geeft vaak de voorkeur aan eten!

Echter loopt ie dwars door je heen dan zou ik beginnen met grondwerk. Zet inderdaad een gedeelte van de bak af en doe een beetje NH met hem. Bij mij heeft dat erg geholpen. Laat wel duidelijk zien wie de baas is en blijf consequent.

Succes, het komt echt wel goed!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:13

hoi

ik denk inderdaad dat hij de vrijheid geproeft heeft, en helemaal niet meer aan het werk wil!
dat is ook wel begrijpelijk toch?
natuurlijk vind hij jou als zijn baasje nog wel lief en zo, maak je daar maar niet naar om.
hij is gewoon lekker buiten en voelt zich vrij!

het is best wel een idee hoor om hem een poosje vrij te geven.

ik heb wel een paar ideetjes voor je:

kan je niet alle paarden elke dag tegelijk uit het land (laten) halen, en ermee aan de gang gaan, en ze na die tijd weer allemaal op het land zetten?
misschien loopt hij dan makkelijker mee, kuddegedrag he.

kan je niet in het land rijden?
of hem daar alleen, als je hem in handen hebt, aan een paal zetten en gaan borstelen, en dan weer loslaten?
zodat gevangen worden niet meteen betekend uit het land moeten met het risico dat hij weer jaren de stal in moet?

bij mij werkte het altijd goed om gewoon in het land te zijn, gewoon de omheining bij langs te gaan ofzo, en de paarden die wél bij je komen kijken een aai geven..

maar gewoon, geef hem wat tijd, laat hem geloven dat hij echt op het land mag blijven want ik weet zeker dat hij daar heel erg blij mee is.
maak nooit een spelletje van het vangen, dat is echt niet zo handig!
je kan hem een halster aanlaten, dan heeft hij mogelijk een iets minder 'ik leef in het wild' gevoel.
ik had ooit een welsh mountain jaarling die bij het eerste contact een mega lang touw aan zijn halster had anders kon niemand hem vangen.. (er gelijk afgehaald hoor zogauw ik hem in handen had)
niet erg veilig maar ja, en het kan ook niet in jouw geval waar er meer paarden in het weiland staan.

nouja, succes ermee, en laat je paardje even lekker genieten zou ik zeggen!!!
(en hij heet niet toevallig Youri? zie topic gezochte paarden)

groetjes loveblacky

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:36

Ik denk dat hij het zo leuk vindt in de wei dat hij er niet meer uit wil. En door de vrijheid en de mogelijkheid om nu echt paard te zijn gaat hij uitproberen.

Als je hem uit de wei haalt doe dan voor hem leuke dingen met hem. Dan leert hij dat hij niet alleen maar hoeft te werken als je hem uit de wei haalt. Dus vang hem, geef hem een snoepje of een aai en zet hem weer terug. Dit bouw je op tot lekker poetsen en een wandelingetje tot uiteindelijk weer rijden, hou het rijden gedoseerd zodat je niet meer terug komt op het punt waar je nu bent. Maak het voor je pony leuk om bij jou te zijn, beloon ook regelmatig tijdens het werken.
Blijf wel je grenzen vasthouden als je met hem bezig bent, dus dreigen met benen is gelijk afstraffen, wat denkt hij wel niet, dit is een vorm van uitproberen en proberen dominant te worden, laat hem weten wat zijn plaats is!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:39

Ghihihi ik wilde net al vragen of hij niet toevallig Devil/Billy heette Knipoog (zie ava)

Misschien kun je hem een paar keer vangen, halster omdoen, met halster om 'm wat lekkers geven, en dan meteen 't halster (of alleen 't touw) weer af? Schoot me net nog te binnen Knipoog
[edit]Dat zegt Esther ook al Bloos[/edit]

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:54

Avh wat vervelene, eerst ging het zo goed.
Ik denk dat hij je toch uitprobeert hoor.. Zeker dat kappen en dreiegen met die benen moet je niet accepteren. Stem verheffen en nee zeggen. Hij neemt een beetje een loopje met je..

Wat betreft het uit de wei halen, hem gaan halen, net zolang bezig blijven tot je hem hebt anders heeft hij "gewonnen". Dan naar stal, iets te eten geven en poetsen en dan weer terug naar het land.
Doe leuke dingen met hem, dan vindt hij het uiteindelijk leuk om met je mee te gaan.. raad dit ook aan aan je verzorgsters, anders hebben hun strax dit probleem nog steeds..
Succes, het komt wel goed!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:28

Lastig zulk soort dingen.
Misschien kun je het jezlef iets makkelijker maken, zet hem in een klein en afgezet stukje wei. Heft ie niet de vrijheid om je de hele wei door achter hem aan te laten rennen. Rennen heeft trouwens nooit zin, is voor hem een spelletje waarschijnlijk.

Wat hebben je verzorgers gedaan de eerste keren dat ze hem uit het land wilden halen? Iets raars of dat niet?

Probeer dus op een klein stuk wei, desnoods in een weitje voor hem alleen. Misschien wordt ie dan weer wat aanhankelijker van je. Probeer elke keer iets te eten voor hem mee tenemen dat als ie komt (ook al is het na een half uur) je hem kan belonen. Nooit schreeuwen of iets dergelijks en als je hem hebt, nbiet alsnog straffen.

Probeer weer een beetje band op te bouwen, dagelijks aan de hand werken ofonder het zadel. In ieder geval met leuke dingen onder de man brengen en bezig zijn.

Veel succes in ieder geval!

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:48

ik weet wel veel van dit soort dingen als je wil wil je dan op msn er even over praten dan kan ik een paar vragen stellen en zo kijken wat er is

mijn adres: Pony-Power@hotmail.com (ik ben s'avonds vaak online)

ik hoop dat ik je kan helpen maar ik denk het wel wandt ik heb er aardig wat ervaring mee Tong uitsteken

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 20:23

Nou het zit dus zo, ik ben helemaal niet streng en altijd zo lief mogelijk maar dan niet te lief en ben heel conseqeunt met hem in de omgang, dit ook omdat ie ontzettend slim is je moet heel goed opletten wat je doet.
Ik kan opzich wel grondwerk met hem doen, maar in de bak doet hij precies hetzelfde! en dan is ie notabene alleen met mij. Hem op een kleiner stukje zetten is hier simpelweg niet mogelijk, en op het land rijden mag niet. Ook op het land is het probleem dat hij helemaal onderaan de rangorde staat, en dat maakt het probleem ook nog erger dan dat het is. Wat ik vandaag heb gedaan is gewoon in het land gaan zitten met allemaal brood. In de grgoep loopt een ontzettende vreetzak die het bijna meteen doorheeft en naar je toekomt, moet nog bijkomen dat hij de leider is. Vervolgens komen die 2 daaronder ook naar je toe, en de rest wacht het rustig af totdat die na een tijdje ook komen. IK heb ze allemaal een beetje gegeve en daar kwam die van mij. Hij wilde er wel bij dat zag ik aan hem, maar hij kon simpelweg niet omdat die andere ervoor stonden, dus ik zet een stap dichterbij en hij weer achteruit al was het op 5 meter! dus ik besluit het brood maar te gooien tot vlak voor ze neus, het was eigenlijk de bedoeling dat ie net als in de bak nar me toe kwam en het vlak bij me kwam opeten, maar die andere moeten het dan weer voor me verpesten!
Hij zag het brood voor zich liggen maar keek eerst wat de andere deden, en die liepen erheen natuurlijk Boos! terwijl het dus eigenlijk voor hem was. Verder heb ik hem met rust gelaten vandaag, maar ik ben ook bang al zou ik hem gewoon een week gewoonn alleen in het land staan dat hij dus helemaal niet meer komt.
Mijn verzorgsters hebben opgejaagd want ja de stalbaas was erbij...
En volgens mij is het nu geen uitproberen meer want hij is echt bang en schuw, en al is ie alleen in de bak met mij dan gebeurt er precies hetzelfde, ik kan m niet aanraken, zelfs niet aaien!! ik wil hem ook opzich wel daar poetsen enzo, maar als ik hem al nie eens kan aanraken als ie eenmaal bij me is :S het is echt een hopeloze situatie ik wordt er een beetje moedeloos van Boos! en dat ie onderaan de rangorde staat maakt het probleem nog veel groter.