aanschaf paard: hoe voorkom je teleurstellingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bohjal

aanschaf paard: hoe voorkom je teleurstellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:54

Als je de advertenties op verschillende sites moet geloven, zijn het meestal perfecte paarden die worden aangeboden. Braaf, verkeersmak, geen stalgebreken of andere problemen etc. Maar stel nou dat je erachter komt dat je nieuwe paard na aanschaf helemaal niet zo braaf is, of hij blijkt een stalgebrek te hebben, wat doe je dan? Tuurlijk, normaal gesproken ga je meerdere keren kijken en rijden en laat je hem keuren, maar ik kan me toch voorstellen dat je bepaalde dingen pas merkt als je het paard eenmaal bij jou op stal hebt staan en dat je dan begint te twijfelen of dat paard wel de beste keus was. Wie heeft dit wel eens meegemaakt en hoe heb je dat opgelost? Wat kan je doen om dit te voorkomen? Is het bijvoorbeeld ook mogelijk met een particulier een proefperiode van een aantal weken af te spreken of doen alleen handelsstallen dit?

Salinero85

Re: aanschaf paard: hoe voorkom je teleurstellingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:58

Om te voorkomen:

-Neem een paardenkenner mee
-Neem het nieuwe paard mee in de bak maar rijd hem ook BUITEN
-laat hem klinisch keuren maar nog liever: laat hem rontgenologisch (of hoe je het schrijft) keuren, zeker bij een paard vanaf 3000 euro is het het waard. Het kost wel 600 euro maar je hebt heel veel zekerheid. Laat het doen door je eigen DA of zoek er zelf 1.
- Ga meerdere malen kijken en niet 1 keer
- Vraag om een proeftijd van minimaal 2 weken
- het belangrijkste: STEL EEN GOED KOOPCONTRACT OP, vraag veel mensen met paarden (hier op bokt) naar contracten en voeg al het belangrijke in, het is heel belangrijk afspraken vast te leggen.
Laatst bijgewerkt door Salinero85 op 28-04-05 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:00

Oja en ook particulieren spreken een proeftijd af. Er zijn zelfs handelsstallen/dressuurstallen waar je eerst je paard huurt voor 1% van de koopprijs per maand + gewone stalkosten zodat je weet wat je koopt. (club clerq hippique bijvoorbeeld in nederhorst den berg) Het gaat hier dan wel meestal om paarden vanaf 4000 euro.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:05

denk eigenlijk persoonlijk dat een particulier niet snel op proef doet. Ik zelf zou het nooit doen in elk geval omdat je paard binnen 2 weken al verpest kan zijn en dan een stuk minder waard word.

Zoals hierboven staat neem iemand mee die weet hoe jij rijd, wat bij jou past en verstand heeft van paarden en dan bedoel ik dat die kan zien hoe hij op zijn benen staat, correcte bouw etc.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:48

Teleurstellingen zijn niet altijd te voorkomen.
Mijn verhaal............

Eind Januari heb ik mijn vorige paard af laten maken vanwege ernstige mate van Kissing Spines, ik had het paard een half jaar.
Niet verzekerd, dus noppe.

Al snel kwam ik mijn "nieuwe"paard tegen en was op slag verliefd.
Helemaal laten keuren, klin en ront. + extra foto's van de rug vanwege mijn vorige ervaring.

Ik heb hem zadelmak gemaakt en na 6 weken stortte mijn paard in.
Werd mager, had geen puf , ging kreupelen etc.
Het enige wat ze kunnen vinden is een laag glucose gehalte in het bloed. Geen enkele DA kan een diagnose geven, lastig ivm garantie.
Paard staat inmiddels al 6 weken stil en er is weinig verandering, tot nu toe. Ups en Dows in zijn energie.

Zo zie je maar weer, niet alles komt uit een keuring, dit paard moet het al gehad hebben. Kwam er alleen niet uit omdat het paard nog niets gedaan had.

Ik doe er alles aan om te proberen hem te genezen, sommigen verklaren mij voor gek.
De click met dit paard is voor mij heel bijzonder.
Mocht het niet lukken dan gaat hij terug naar de vorige eigenaar die inmiddels is ingelicht.

Geluk bij een ongeluk is de garantie wet op verborgen gebreken.
Dit paard is trouwens wel verzekerd, maar NIET tegen ziektekosten, ik dacht wat moet hij nu overkomen...............

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:55

ik heb een paar jaar geleden bij ons in het dorp een paard gekocht van een vrouw van 55jr

paard zou verkeersmak zijn.
paard een Nimmerdor was 13jr.

in de bak was hij een beetje sloom,de 1 week naar buiten ging goed ,ik was nog geen groot verkeer tegengekomen.

toen reed ik op de dijk en kwam er van voor een kleine vrachtwagen,ik stond ineens 20 meter lager bij mensen in de tuin.

1 week later ging mijn vriendin mee op Gino,en mijn paard op sleeptouw[ik vertrouwde het niet meer zo]

in de verte [30 meter voor ons] komt een grote vrachtwagen de bocht om
nou ik ben nog steeds blij dat zij hem vast had want we gingen bijna met zijn allen de dijk af!

mijn vriendin heeft haar schouder verdraaid,en nu 4jr later voelt ze het nog steeds!

ik ben haar zeer dankbaar,wie weet wat er gebeurd zou zijn als ik los gelopen had,nou ik wil het niet weten!!

ik heb die vrouw gebeld en ze deed heel verontwaardigd,want dat had hij nog nooit gedaan!

nou ik heb hem te koop gezet en erbij verteld waarom,en ik heb hem binnen 2 weken verkocht aan een man die ermee zou gaan springen,en die absoluut niet bang was.

hij zou hem proberen om te scholen .
hij is er bij hem ook een paar x vandoor gegaan maar hij vindt dat niet erg!

maar ik heb het heel erg gevonden om hem te verkopen,hij was erg lief en een mooi paard.

maar met een klein kind thuis ga ik mijn leven niet wagen!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:57

kan eigenlijk niet meer tips bedenken dan hier al gegeven zijn. maar idd zoals kiana al vertelde teleurstellingen voorkom je niet, mijn eerste paard leek in t begin steeds fijner te worden maar ineens ging rechtom galoperen niet meer, rugproblemen laten behandelen maar nog nix beter, knieeen laten behandelen werd iets beter maar helemaal goed is anders, verkopen lukte niet heb m ingeruild en bijbetaald had er flink verlies op gelede maar dat heb ik maar voor lief genome!
dat paard waarvoor ik t heb ingeruild heb ik helemaal van top tot teen laten keuren(die 1e alleen klinisch) ook bloed laten prikken, paard was helemaal in orde!na 4 maanden ontstond een peesblessure...3 maanden lang op en neer naar de kliniek verbeterde eerst maar daarna verslechterde de boel weer, een hoop da kosten!paard is overgenome door de verzekering, had m voor iets meer verzekerd dat ik er voor betaald had dus had me da rekeningen bijna kiet gespeeld. maar toch...je kan altijd pech hebbe!!nu word me 3e paard gekeurd en ik hoop dat het gezegde 3x is scheeprecht waar is!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:05

Salinero85 schreef:
Om te voorkomen:

-Neem een paardenkenner mee
-Neem het nieuwe paard mee in de bak maar rijd hem ook BUITEN
-laat hem klinisch keuren maar nog liever: laat hem rontgenologisch (of hoe je het schrijft) keuren, zeker bij een paard vanaf 3000 euro is het het waard. Het kost wel 600 euro maar je hebt heel veel zekerheid. Laat het doen door je eigen DA of zoek er zelf 1.
- Ga meerdere malen kijken en niet 1 keer
- Vraag om een proeftijd van minimaal 2 weken
- het belangrijkste: STEL EEN GOED KOOPCONTRACT OP, vraag veel mensen met paarden (hier op bokt) naar contracten en voeg al het belangrijke in, het is heel belangrijk afspraken vast te leggen.

Ik denk dat je met deze dingen al een aardig stuk op weg bent. Proeftijd zal niet vaak iemand willen en daar zou ik een paard niet op laten staan. Rontgenologisch is verplicht voor de verzekering als je op 4500 komt. Daaronder nog niet.

Daarnaast: hou goed in de gaten wat je wilt met een paard, wat is je ervaring, wat kun je wel hebben en wat niet?

Een paard die bij een goede ruiter braaf is hoeft dat nog niet te zijn bij een minder goede ruiter. Dat is dan verder niet de schuld van het paard, maar meer een niet passende combinatie.

Ook kunnen paarden nogal veranderen in gedrag als ze op een andere stal komen, ander baasje, andere routine. Dit is ook niet te voorspellen van te voren.

Hou ook in de gaten dat diverse blessures ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch de kop op kunnen steken (denk bij voorbeeld aan een peesblessure). Dan is het toch jammer, maar dat had je niet kunnen voorkomen door een andere manier van paard selecteren.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 09:42

Jeetje wat een verhalen! Tja, inderdaad kan je altijd pech hebben qua gezondheid of gedrag. Een paard blijft tenslotte een levend wezen. Maar door de genoemde tips kan je in ieder geval toch al het mogelijke doen om te zorgen dat het niet op een teleurstelling uitdraait, en 100% zekerheid zal je inderdaad nooit hebben.

Nog even een vraagje over zo'n koopcontract. Heeft er iemand een voorbeeld daarvan?

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:47

Breitling heeft hier op bokt eens een voorbeeld geplaatst, zoek even in de database.

En het is vanaf 4500 verplicht om je paard rontgenologisch te laten keuren idd maar ik zou het al vanaf 3000 doen, gewoon voor de zekerheid die je dan zelf hebt.

En laat je niet teveel afschrikken door deze verhalen, dit gebeurd idd nou eenmaal maar vergeet niet de vele paarden die wel eerlijk verkocht worden!

En mijn ervaring bij veel verkopen van particulieren: er is zeker wel een proeftijd mogelijk.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:07

Hoi, toevallig heb ik gister een koopovereenkomst van de site van interpolis gehaald. Misschien dat er nog dingen bij moeten, maar het lijkt me als basis heel netjes. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders kun je hem als Word-document op de site van interpolis vinden.

Koopovereenkomst

Ondergetekenden:

NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen verkoper;

en

Ondergetekende NAAM, wonende te ADRES, POSTCODE, WOONPLAATS,
Verder te noemen koper;

Verklaren dat onderstaande is overeengekomen:

1. Verkoper is eigenaar van het paard/pony:

Naam;
Naam Vader;
Naam Moeders Vader;
Ras;
Geslacht;
Geboortedatum;
Kleur;
Aftekeningen;
Stamboeknummer;
Chipnummer;
Overige kenmerken;

Eventuele opname van digitale foto’s van het dier

2. Verkoper verkoopt en koper koopt dit paard/deze pony. De koper betaalt aan de verkoper. De koopsom bedraagt €………… (zegge: BEDRAG VOLUIT GESCHREVEN).

3. De overdracht/levering van onder 1 beschreven dier vindt plaats op DATUM op de locatie ADRES, tegen directe betaling van de koopprijs zoals genoemd onder 2.

4. Verkoper is verplicht het onder 1 beschreven dier met bijbehorend afstammingsbewijs, inentingsbewijs en paspoort af te geven aan koper op de onder 3 genoemde datum en locatie.

5. Het onder 1 beschreven dier blijft voor risico van de verkoper tot het moment van de feitelijke levering.

6. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: OMSCHRIJVING GEBRUIK.
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

7. Verkoper heeft voor het laatst op DATUM zorg gedragen voor ontworming van het onder 1 beschreven dier door toediening van NAAM ONTWORMINGSMIDDEL
Het onder 1 beschreven dier is op DATUM gevaccineerd door NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS. Dit is ook vastgelegd in het inentingsboekje/paspoort dat bij feitelijke levering van het gekochte aan koper wordt overhandigd.

8. Dierenarts NAAM DIERENARTS, praktiserende te WOONPLAATS heeft op DATUM het in artikel 1 beschreven dier klinisch en/of röntgenologisch onderzocht. Deze bevindingen zijn vastgelegd in een bij deze overeenkomst gevoegd keuringsrapport voorzien van nummer; NUMMER KEURINGSRAPPORT.

9. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan stalgebreken. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

10. Wanneer de koper zijn verplichtingen niet nakomt, heeft de verkoper het recht om nakoming van alle verplichtingen te eisen, dan wel deze koopovereenkomst zonder nadere ingebrekestelling of zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Hiertoe is slechts een aan koper gerichte aangetekende brief van verkoper nodig.

11. Het Nederlandse recht is op deze koopovereenkomst van toepassing.

Voor akkoord met de inhoud van deze koopovereenkomst;

Verkoper; Koper;

Naam; Naam;

Datum; Datum;

Handtekening; Handtekening;

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:14

Ik kan nog 1 tip toevoegen:

Als je met het paard dat je wilt kopen in de bak aan het rijden bent, laat hem eens schrikken en laat ook iets engs zien (zoals een paraplu) en kijk of je hem onder controle kunt houden, hoe reageert hij, is ie daarna weer rustig? Zo weet je een beetje wat je kunt verwachten als er thuis is mis gaat. Vind je het zelf te eng om erop te zitten als ie schrikt? laat dan de huidige eigenaar op z'n paard zitten, het geeft in ieder geval een indruk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:17

Buiten de zaken die hier staan is er zoiets als een fokkerij. Omdat er in een fokkerij gericht op bepaalde zaken gefokt wordt zijn heel veel dingen bekend.
Hoe bepaalde hengsten doorfokken en een merrielijn kan je ook navragen
Daarnaast zie ik erg veel mensen op een jong paard afkomen die daar niet aan toe zijn.
De meeste paarden hebben zowiezo tot hun 5e jaar ups en downs, dus als je geen geroutineerde ruiter bent, koop geen jong paard.

Daarom ook een proeftijd zal je bij een ouder doorgereden paard eerder voor elkaar krijgen dan bij een jong paard, die op een verandering van lokatie en aanpak, heel sterk kunnen reageren.

Zoek je een paard, leer eerst jezelf kennen Pling

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:36

Salinero85 schreef:
Breitling heeft hier op bokt eens een voorbeeld geplaatst, zoek even in de database.

bedoel je een contract? Ik heb mijn paard met contract gekocht omdat ik hem op afbetaling heb gekocht Bloos

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:48

Breitling schreef:
Salinero85 schreef:

bedoel je een contract? Ik heb mijn paard met contract gekocht omdat ik hem op afbetaling heb gekocht Bloos

Ja idd je hebt een keer een koopcontract geplaatst weet ik nog Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 20:21

Ga eerst een stuk of vijf paarden kijken voor je gaat bieden. Pas dan voel je een beetje aan wat voor een het moet zijn.
Ze zijn allemaal geweldig en de een is nog liever dan de ander, en als je er eens een misloopt omdat je van jezelf nog niet mocht, gewoon in het vakje jammer stoppen en verder zoeken. Nederland staat vol met paarden.
Zoek een braaf paard, daar heb je meer lol aan dan een heethoofdig sportpaard.