verschil klassieke dressuur & "gewone" dressuu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

verschil klassieke dressuur & "gewone" dressuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:38

Nou ja de titel zegt het eigenlijk al, wat zijn nou duidelijke verschillen tussen klassieke en "gewone" dressuur? Want laatste tijd hoor/lees ik steeds wat over de klassieke dresuur maar wat is het nou precies?

Salinero85

Re: verschil klassieke dressuur & "gewone" dre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:47

volgens mij: dressuur IS klassiek. Het gaat dus altijd om de klassieke dressuur maar men gebruikt de hele term niet want dat is zo'n mond vol.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:21

Het is een commercieel aantrekkelijke term: het lijkt nieuw en dat 'verkoopt'.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:38

In principe zou het het zelfde moeten zijn, maar....
Klassieke dressuur grijpt terug naar de basis. Dressuur zou dat ook moeten, maar dat is wat men tegenwoordig in veel gevallen vergeet. De basis.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:37

Unity schreef:
In principe zou het het zelfde moeten zijn, maar....
Klassieke dressuur grijpt terug naar de basis. Dressuur zou dat ook moeten, maar dat is wat men tegenwoordig in veel gevallen vergeet. De basis.

Zo is het volgens mij ook. Bij "gewone" dressuur worden vaak een aantal basis beginselen vergeten en worden er een aantal stappen overgeslagen, bij Klassieke dressuur begin je bij de basis en pas als je die perfect onder de knie hebt ga je verder... (in de Bit van mei staat een artikel die hierover gaat!)

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 11:43

Ja ik heb dat artikel ook gelezen alleen daardoor vroeg ik me dat juist af. want daarin zei die man (naam even kwijt) dat er verschillen waren met klassieke en "gewone" dressuur.

Maar dus is eigenlijk is het gewoon hetzelfde? Maar waarvan ik les krijg die zei eerst zo van"o zijn de paarden van haar klassiek opgeleid dan kunnen ze waarschijnlijk ook steigeren op commando." Daarom dacht ik ook dat klassieke dressuur wat meer was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:59

Ja, men neemt meestal aan dat klassiek dus ook meteen Hoge School is, en daar horen dingen bij al levade, courbette, capriole.
Dat is wel een richting die veel ruiters die zich klassiek noemen, nemen.
Verder zijn klassieke ruiters wars van het moderne, en het moderne dan zijnde hoofd op of achter de loodlijn, stekende voorbenen in draf, opwippende tenen, kortom show maar geen gedegen africhting. Tegenwoordig lijkt het wel of dressuur gaat om dwang. Paard moet zijn punten halen, we zetten de kunstjes er even in, zorgen dat het er flitsend uit zien. Maar als je dan slowmotion beelden of stilstaande beelden gaat bekijken van zo´n paard, mankeerd er van alles aan de bewegingen volgens de regels van de dressuur.
Dressuur is africhting en klassieke ruiters zien dat gewoon wat serieuzer dan moderne die naar het resultaat kijken. Klassieke ruiters zie je gewoonlijk NIET op het wedstrijdterrein!
Dat wordt dan ook weer tegen ze gebruikt...zo van als jullie paarden dan zo goed zijn, waarom dan niet even tonen in de ring?
Nou, omdat de jury inmiddels zo gewend is aan het spektakel van de moderne ruiters dat ze misschien helemaal niet erkennen en waarderen wat een klassieke ruiter toont....
Bovendien, nogmaals ,zijn klassiek ruiters met africhting bezig en een band opbouwen met hun paard en niet met puntjes rijden en glorie...
Maar klassiek is niet meer of minder, alleen een andere mentaliteit, zou ik zeggen...