Wie heeft er ervaring met tTeam?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Wie heeft er ervaring met tTeam?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:18

Hallo

Mijn pony loopt niet helemaal lekker en zit erover te denken om hem te laten nakijken. Nou is de osteopaat een optie. Maar ik ken ook iemand, via via, die aan andere geneeswijze doet, zoals t-Team. Het voordeel hiervan, boven de osteopaat, is dat het mij ook geleerd wordt en het dus uiteindelijk zelf kan toepassen.
Maar wie heeft er ervaring mee?? Wat vonden jullie ervan??

Bedankt alvast, groetjes Kim

Phynix

Re: Wie heeft er ervaring met tTeam?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:55

Niemand bekent mee????

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:56

ik heb er een boek van, maar verder geen ervaring mee.
het boek is saaaaai

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:04

Ik heb ook wel boeken liggen van Linda Tellington Jones, de persoon achter TTeam dus. [Ik heb er trouwens wel interessante informatie uitgehaald, dat saaie vind ik wel meevallen, het is wat je er zelf van maakt!]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf alleen maar de basis basis toepas, dus gewoon lekker m'n paard masseren met de verschillende grepen zoals ze worden beschreven. Mijn paardje vond het heerlijk en stond er dus heel ontspannen bij. Ze had dus ook geen lichamelijk probleem. Ik heb dus geen ervaring wat betreft paarden met lichamelijke problemen.

Ik denk dat je pony er alleen maar baat bij kan hebben, maar of je pony er ook daadwerklijk goed van gaat lopen, tja daar heb ik echt geen idee van, maar het lijkt me de moeite waard om het eens te proberen. Ben benieuwd waar je keuze op gaat vallen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:50

ik heb ooit een weekeind cursus Tteam gedaan.
op zich erg interessant maar of het je paardje gaat helpen beter te lopen, denk ik niet. ik zou er dan toch een fysio bij halen.
het hielp die van mij wel zich bewust te worden van d'r achterhand.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 05:51

Loopt niet lekker in de zin van kreupel/onregelmatig? Dan zou ik eerder aan een osteopaat of fysiotherapeut.
Wanneer je bedoelt dat je pony bijvoorbeeld erg gespannen is of onzeker loopt kan TTeam wel heel nuttig zijn.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:01

Mijn pony liep niet lekker, gevoelige rug en trok door in achterbeen. Na val dus geblesseerd geraakt, osteopaat erbij....ik kan niet anders zeggen dan dat mijn pony er erg van is opgeknapt! Geen gevoelige rug meer, en met het achterbeen gaat het steeds beter. Tot 6 weken na de behandeling kun je verbetering merken en zelfs nog iets erna. Het is nu 5 weken terug, en het verschil is duidelijk.

Tteam is erg interessant vind ik persoonlijk, echter zou ik kiezen voor de osteopaat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:57

Cupid schreef:
Loopt niet lekker in de zin van kreupel/onregelmatig? Dan zou ik eerder aan een osteopaat of fysiotherapeut.
Wanneer je bedoelt dat je pony bijvoorbeeld erg gespannen is of onzeker loopt kan TTeam wel heel nuttig zijn.

Jij hebt aardig goed begrepen hoe het zit OK dan!
Je kunt met Tteam kleine spierproblemen wel oplossen, maar het is niet echt daarvoor. Het maakt vooral je paard bewust van zichzelf en daarmee zekerer.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 10:24

Hij loopt niet kreupel of onregelmatig. Op stal is het al vaak zo dat hij zijn linkerachter been uitstrekt. Als het ware van een kramp, zo lijkt het dan. Tijdens het rijden, vooral intensief, wil hij wel eens na verloop van tijd raar lopen. Dan bedoel ik het wegzakken van zijn benen, gooien met zijn hoofd en met voorbenen aangalopperen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:31

Phynix schreef:
Hallo

Mijn pony loopt niet helemaal lekker en zit erover te denken om hem te laten nakijken. Nou is de osteopaat een optie. Maar ik ken ook iemand, via via, die aan andere geneeswijze doet, zoals t-Team. Het voordeel hiervan, boven de osteopaat, is dat het mij ook geleerd wordt en het dus uiteindelijk zelf kan toepassen.

TTeam is geen geneeswijze! Het is een methode waarbij je het bewustzijn van het paard voor zijn/haar lichaam stimuleert en waarmee je het paard ook kunt stimuleren of kunt kalmeren. Maar het is zeker niet een alternatief voor een dierenarts.

Osteopaat is zeker goed om af en toe bij je paard te halen, zeker als je denkt dat hij niet helemaal lekker loopt. Ook een fysiotherapeut is een goede optie om het paard eens door te nemen, zeker als het gaat om "bewegingsproblemen".

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 13:49

Ik weet wel dat het geen alternatief is voor een dierenarts, die heb ik ook niet nodig. Maar volgens 'de verhalen' is het wel een geneeswijze. Paarden zouden hiermee geholpen worden van hun rugklachten en andere (bewegings) dingen. Daarom wil ik graag weten wie deze ervaringen heeft en welk probleem het paard heeft om vooor mezelf een beter beeld te vormen in hoeverre het mijn pony kan helpen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 14:00

Ik heb zelf ervaring met tteam (ken Vanda Oosterhuis persoonlijk, heb tteam, ttouch en centered riding les van haar en help haar wel eens met paarden). Onderstaande tekst heb ik van haar site gecopiëerd. Lees het maar even door. Dan is het volgens mij wel duidelijk wat Tteam inhoudt.

Tteam is dus geen geneeswijze, maar je kan er wel veel mee bereiken. Ik vind dat de paarden veel bewuster van hun eigen lichaam worden, beter nadenken over wat en hoe ze iets doen en dat je een betere band krijgt met je paard. Tijdens het trainen van mijn paarden (en andere paarden) maak ik vaak gebruik van tteam. Mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel. En anders kun je altijd contact opnemen met Vanda.

"TTEAM staat voor Tellington-Touch Equine Awareness Method. Het is ontwikkeld door Linda Tellington-Jones, met behulp van haar zuster, Robyn Hood en een wereldwijd netwerk van TTEAM Practitioners.

TTEAM is een holistische benaderingswijze om paarden te trainen. We proberen de paarden en hun gedrag te begrijpen op vele nivo's: fysiek, mentaal en emotioneel. Het paard profiteert hiervan, maar bovendien groeit er op deze manier een echte band tussen het paard en de mens. Door het toenemen van het wederzijds begrip wordt de communicatie tussen mens en paard meer effectief. TTEAM is daarom een goede methode om "probleempaarden" te leren dat het juist leuk is om met mensen samen te werken. Jonge paarden kan je met deze methode uitstekend trainen, het maakt dat ze graag voor je werken.

Als je met TTEAM aan de gang gaat is het belangrijk om te begrijpen dat een paard kalm moet zijn om te kunnen leren. Bovendien moet het de mogelijkheid krijgen om te begrijpen wat we willen. We gaan er van uit dat wanneer een paard niet doet wat we vragen, het dat niet doet om ons expres te dwarsbomen, maar omdat het pijn heeft, bang is, teveel prikkels tegelijk krijgt of ons gewoon niet begrijpt. Wanneer je een paard oefeningen aanbiedt die het begrijpt en die het graag doet, kan hij heel snel leren en doet dat met plezier.

De TTEAM methode bestaat uit verschillende onderdelen:

Grondoefeningen
Dit zijn oefeningen aan de hand met het paard met gebruikmaking van verschillende obstakels, zoals een doolhof, palen die op verschillende manieren worden neergelegd, plastic en vele andere.
Paarden leren hiervan: evenwicht, buigen, zelfbeheersing, coördinatie, opletten en nadenken over hoe ze hun lichaam bewegen. Er zijn een groot aantal verschillende manieren om het paard te leiden waardoor er veel mogelijkheden zijn zowel voor het paard als zijn begeleider om nieuwe dingen te leren en te onderzoeken.

Ttouches
De Ttouches zijn een zachte maar zeer diep werkende manier van aanraken. Er zijn vele soorten (ruim 30), maar allemaal hebben ze als doel het paard meer bewust te maken van zijn lichaam, het meer zelfbewustzijn te geven, de coördinatie te verbeteren, eventuele spanningen op te lossen en de gezondheid van het paard te bevorderen.

De Ttouches zijn oorspronkelijk door Linda ontwikkeld uit de Feldenkrais methode, een methode om mensen te leren beter en bewuster te bewegen. Ze zijn inmiddels echter geheel anders dan de oorspronkelijke Feldenkrais oefeningen.

Joy of Riding (Rijden met plezier)
Dit betekent rijden met aandacht voor het paard en jezelf. We proberen om het plezier van het rijden te vergroten en het paard en de ruiter te helpen zo optimaal mogelijk te functioneren.

Daarbij hebben we een aantal hulpmiddelen, zoals het rollerbit, de balansteugel, de halsring en de lindel of sidepull. Vooral het rijden met de halsring, zonder hoofdstel en bit, is een bijzondere ervaring, die zowel door het paard als de ruiter altijd erg wordt genoten.

Overigens wordt de TTEAM methode ook voor veel andere dieren gebruikt, vooral voor honden is het een gewaardeerde trainingsmethode. De Ttouches kan je voor alle dieren en ook voor mensen gebruiken om bijvoorbeeld stress te verminderen of om het algemeen welbevinden te bevorderen.

Linda Tellington-Jones heeft een groot aantal boeken geschreven, die allemaal vertaald zijn in het Nederlands en verkrijgbaar in de boekhandel. Meer informatie, ook over de opleiding tot TTEAM Practitioner, is te vinden op de TTEAM website: www.lindatellingtonjones.com.

Voor Europa is er een Duitse website: www.tteam.de."

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:55

@Tittel, dank je wel voor de info. Op de site van Linda Tellington-Jones had ik al eens veel info gezocht. Maar als je zo mijn situatie leest, denk jij dat TTEAM iets kan doen?? Soms twijfel ik nog steeds tussen TTEAM en een osteopaat.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:05

Ik heb sinds deze ochtend ervaring met Ttouches.
Mijn veulen heeft aan de rechter kant van haar hoofd aangezichts verlamming. En we gaan nu o.a. door TTouches proberen haar weer 'beter' te krijgen.
De rechter kant van haar hoofd is dus verlamd ( oor, oog, neus, lippen e.d. )
Ben benieuwd of het gaat helpen, hoop van wel want hoe ze er nu uit ziet is echt geen gezicht met haar hangend oortje, slappe lipjes en scheve neusje! Clown

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 17:34

Oh, nou ben erg benieuwd of het werkt.....