Hoe veel paarden beweging geven op 1 dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe veel paarden beweging geven op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:42

Binnenkort heb ik dus elf paarden onder mijn kont. In principe lopen ze iedere dag met de buitenritten mee maar er komen ongetwijfeld dagen dat ik ze zelf beweging moet geven.

Hoe doen jullie dat met beweging geven? Hoe lang en wat dan? Dus rijden, longeren en de tijdsduur per paard?

Hoop met jullie informatie een schemaatje op te stellen zodat niet na twee weken instort van het rijden Knipoog

Memuska

Re: Hoe veel paarden beweging geven op 1 dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:55

In vakantieperiodes doe ik er vaak acht per dag, Memuska niet meegerekend - die mag namelijk enkel op buitenrit Knipoog
Als ik er acht doe, dan rij ik er ook acht... Ik zorg er wel voor dat ze voor mij worden gepoetst, opgezadeld en afgezadeld. Zo kan ik rustig met elk paard rijden, gemiddeld 45 min à een uurtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:14

Even vergeten te vermelden; ik kan alleen 's ochtends en 's avonds rijden, overdag is het namelijk te heet om te rijden!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:20

In mijn schooltijd reed ik doordeweeks zo'n 5 paarden na school..'s Weekends zo'n 8 tot 10... Veel uren maken,niet te lang prutsen en niet te lang rijden.

Verder zou je een schema kunnen maken dat je bv elke dag 3/4 paarden longeerd en dit zo rouleerd, dat elk paard ongeveer 2 keer per week gelongeerd wordt.
Als je de mogelijkheid hebt dat de paarden ook in een paddock of land kunnen, zou je dit ook zo kunnen doen,dat elk paard op een week 2 keer 'rust' heeft in de paddock of op het land..Op deze manier zou je het zo kunnen draaien,dat je per dag ongeveer 5/6 paarden rijdt.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:25

ligt er net aan wat je doel is met deze paarden. Als ze allemaal voor de sport wedstrijden worden gebruikt dan varieerd t van een half uur tot een uur net wat nodig is die dag. Als je naar een handelsstal kijkt worden die paarden vaak hooguit 20 minuten gereden. dus wat wil je er mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:27

Ze worden op buitenritten gebruikt. Twee per dag van anderhalf uur elk. Ze staan verder de hele dag op het land maar echt heel intensief beweging krijgen hoeft dus niet. Maar het lijkt mij dat als je de helft longeert dat je dan de volgende dag nog staat te draaien Haha!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:29

Dan longeer je er een paar, je rijdt er een paar en je zet er een paar op het land..Kom op,met een beetje denkwerk draai je zo een schema in elkaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:31

Ja pfff mijn hoofd zit hartstikke vol hahaha (die ik trouwens niet moet vergeten mee te nemen)

Ik zie momenteel alleen maar mooie mannen, zon, zee en strand Knipoog

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:41

Akke schreef:

Ik zie momenteel alleen maar mooie mannen, zon, zee en strand Knipoog

Bloos! Ruilen?? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:44

Nee (gnagnagna Tong uitsteken)

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:47

kijk t ff per paard aan, zet er een paar op de wei, longeer er een paar en rij er een paar, de frisse paarden rij en longeer je dan zo ie zo en als je hele rustige paarden hebt gooi je ze lekker op t land!een dagje nix doen gaan ze niet dood van hoor, ooit van een rustdag gehoort. kijk ook even naar de paarden, waar ze aan toe zijn, als ze veel hebbe gelopen de laatste dagen geeef je ze rust hebbe ze weinig gedaan?dan rij je ze lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:15

Princess schreef:
kijk t ff per paard aan, zet er een paar op de wei, longeer er een paar en rij er een paar, de frisse paarden rij en longeer je dan zo ie zo en als je hele rustige paarden hebt gooi je ze lekker op t land!een dagje nix doen gaan ze niet dood van hoor, ooit van een rustdag gehoort. kijk ook even naar de paarden, waar ze aan toe zijn, als ze veel hebbe gelopen de laatste dagen geeef je ze rust hebbe ze weinig gedaan?dan rij je ze lekker.

Bedankt voor je positieve berichtje Koe
Rustdag is maandag.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:49

Ik zou net als de andere er een paar rijden en een paar longeren en is het zo dat je dan een hele week 11 paarden per dag moet doen. Want is dat bijv. maar 2 dagen doe je er s´mortgens 2 longeren in totaal met poetsen en optomen enz. ben je daar met 1,5 uur klaar mee en dan doe je er nog 3 rijden ben je dan een dikke 2 uur mee bezig je rijdt ze dan alle 3 een half uurtje moet voldoende zijn. Ik denk altijd als ze maar beweging hebben gehad en de frissigheid er af is. en dan doe je er sávonds de rest nog en er zijn altijd paarden die ook wel een dag extra kunnen stil staan want ik denk niet dat je zomaar met super frisse paarden naar buiten gaat zo hoe ik je verhaal begrijp zijn dit ook vreemde mensen. En is het een week dat je ze moet rijden dan geef je iedere dag 2 andere paarden vrij en niet alleen de maandag en dan doe je er bijv. s´morgens 5 en sávonds 4 en zoals ik al zei er zal wel een paard bij zitten wat ook wel een dag extra rust kan krijgen. En misschien nog een tip zou je het niet meer gedraaid kunnen krijgen dan is misschien hulp een oplossing in de vakantie zijn er genoeg mensen die wel willen helpen!!! Ik hoop dat je nu een beter schema kunt maken want het is eigenlijk niet zo moeilijk!!!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:19

Als ze om de dag een half uur beweging krijgen dan lijkt me dat genoeg. En dan kun je dus verdelen tussen longeren en rijden.
Dus de ene dag 3 rijden 2 longeren, de andere dan 3 longeren, 3 rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:44

Misschien kun je er een aantal (die goed samengaan) samen in de bak zetten en ze tegelijkertijd laten rondrennen? echt training is het natuurlijk niet, maar ze zijn wel in beweging en ze vinden het vaak super leuk om met z'n allen een beetje te crossen. Misschien kun je om het nog leuker te maken ze laten vrijspringen. Dit heb ik bij ons op de manege ook wel eens met ruim 10 paarden gedaan. Het gaat prima, maar je moet wel steeds goed opletten waar de paarden allemaal zijn. Alleen doen dus als je weet dat er geen paarden bijstaan die echt doordraaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:10

Op de dagen dat de paarden vrij zijn zou ik ze ook lekker vrij geven. Ze lopen op het land dus hebben beweging genoeg. Geniet op zulke dagen dan ook van je eigen vrije dag, als je een week hard hebt gewerkt heb jij die week ook verdiend. Veel plezier!