dubbele teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:53

ik hoorde dat je met een dubbele teugel aan je trens meer effct krijgt met rijden en net iets meer te zeggen hebt.. klopt dit? en heeft iemand hier ervaring mee? het leek me wel wat om te proberen maar hoe moet je hiermee rijden dan?

Chrissetje

Re: dubbele teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:05

nee hoor, heb je echt niet meer door te zeggen lijkt mij Haha!

de meeste doen het alleen om de Z ruiter,of anky van grunsven of weet ik veel na te apen.(soort S&T)
gewoon voor de sier dus

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:19

nou Beautylover, ik ben het niet met je eens! het werkt wel degelijk! Ik rij er soms mee op een haflinger, en ze loopt dan altijd veel lichter terwijl ik evenveel druk zet als op 1 teugel. Maar doordat er 2 teugels aan het bit hangen krijgt ze dus dezelfde druk, maar dan op 2 teugels, wat dus voor haar in principe meer druk zou geven in haar mond, kortom, het werkt wel!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:22

Ik heb zo mijn twijfels of je meer druk krijgt. Ik ben wel benieuwd wat de rest vind.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:39

Hey
Ik vind een dubbele teugel echt onzin. Als je paard sterk is moet je sowieso niet steeds meer druk nemen. Afgezien van of het ´werkt´ of niet.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:23

Werkt zeer zeker wel, vriendin van mij heeft een pony die erg druk is buiten en nog wel eens eruit wil peren. Toen ze met twee teugels reed was dit vrijwel opgelost. Snap het aan de ene kant ook niet helemaal. Maar het kan dus wel werken Knipoog

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:36

meer druk lijkt mij alleen maar slechter voor de paardenmond..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:18

Misschien dat de harder kan trekken: je hebt immers meer in je handen. Tong uitsteken
Of zou het hiet om een placebo effect gaan? De ruiter denkt dat hij het paard rustiger kan houden, is daardoor zelf meer ontspannen en het paard ontspant dus ook....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:43

..pfff, ik zou het niet echt weten, bij Dimitri werd eerst wel met dubbele teugel gereden maar dit was meer voor de eigenaar omdat ze ook met s&t reed, nu dat niet meer gebeurd zijn de extra teugels er van af en ik merk daarin geen verschil...maar het zou moeten zijn dat je extra kracht heb!(als je het logisch bekijkt)..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:51

ik rijd zelf normaal met een western trainingsbit met scharen en daar loopt mijn paard ( tinker ) super op, maar nu wil ik ook dressuur gaan rijden met haar, dus wil ik haar graag op een gewone trens hebben. Maar het probleem is dat ze dat niet wil. Dus nu rijd ik met een pessoa bit ompdat ik dan toch een beetje de hefboom zerking heb en ook de gewone trens kan gebruiken. Dus rijd ik met dubbele teugel om op deze manier gewone druk op de trens teugel te kunnen zetten en als ze moeilijk doet dan kan ik de tweede teugel iets meer oppakken... en als ze nou eenmaal niet de hefboom druk meer nodig heeft gaat ze op een gewoon trensje lopen...
Ik denk dat als je weet wat je doet dat je er best wel iets meer uit kunt krijgen, maar denk persoonlijk dat op een gewone trens twee teugels te doen een beetje loos is. Als je het idee hebt dat het bit niet goed genoeg werkt moet je een ander bit aanschaffen...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:03

ik geloof er ook wel in dat het wel werkt!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:12

we hebben het hier toch over een gewone trens met twee teugels in dezelfde ring?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:20

LecyTinker schreef:
we hebben het hier toch over een gewone trens met twee teugels in dezelfde ring?

Precies, dan heb je dus op een groter gedeelte van de ring druk, waardoor het volgens mij wel degelijk effect kan hebben.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:18

Ik ben twee weken geleden voor het eerst naar het bos geweest met mijn paard en ik twijfelde of ik er inderdaad een extra teugel aan zou hangen, voor het geval er een vreselijke scheurpartij zou plaatsvinden. Ik heb gegokt op een brave rit en dat was volledig terecht. Maar om nou te dressuren met twee teugels dan denk ik dat er in de africhting iets niet helemaal goed gegaan is als je zoveel kracht en druk nodig zou hebben.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:24

daar sluit ik me bij aan...

je paard is zo sterk/hard in de mond als jij met je handen bent...
okee ik kan in de bak met het gewicht van ene vogeltje in mijn handen rijden en buiten is de mijne soms ook beresterk, maar ligt toch een hoop aan jezelf dahct ik...

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:21

daffodil schreef:
Ik ben twee weken geleden voor het eerst naar het bos geweest met mijn paard en ik twijfelde of ik er inderdaad een extra teugel aan zou hangen, voor het geval er een vreselijke scheurpartij zou plaatsvinden. Ik heb gegokt op een brave rit en dat was volledig terecht. Maar om nou te dressuren met twee teugels dan denk ik dat er in de africhting iets niet helemaal goed gegaan is als je zoveel kracht en druk nodig zou hebben.....

Ben ik het helemaal mee eens! De pony die ik wel eens gereden heb met dubbele teugel was eigenlijk niet goed afgericht. Die kon dus op 7 jarige leeftijd alleen maar keihard rennen, en alleen maar haar hoofd eruit klappen... Na 3 weken met dubbele teugel te hebben gereden, en dat steeds te hebben afgebouwd (door op een gegeven moment de 2e teugel gewoon los te laten hangen (beetje slof effect) kon ik na de 4e week me 1 teugel haar op mijn pinken rijden.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:14

enige wat ik dr over kan zeggen is dat als je met s&t wil gaan rijden dat je t beste met een dubbele teugel kan rijden om aan t idee van 2 teugels in je hand te wennen

maar hoe t zit met druk en weet ik t allemaal... geen ideej, ik hou t bij mn enkele teugeltje

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:50

ik ken 4 mensen die hun paard met dubbele teugel aan een trens rijden en zij zijn der helemaal weg van dat het zo geweldig is enz.
maar ik vind het nou niet echt een oplossing

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 17:39

ik heb er 2 dagen dressuurgereden en ik vind het best lastig met 2 teugels in je hand maar verder rijd het wel goed... druk word goed over je vingers verdeelt... ik moet wel zeggen dat ik er 1 teugel vandaag het afgehaalt... dat rijd toch ff wat lekkerder gua wat je vast heb want er is niks mee met 2 teugels hoor! ik had meer controle over haar.... als ik buiten ga rijden doe ik er voortaan ook 2 teugels op...

groetjes, roos

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:33

thanx voor alle tips, weet alleen niet of ik t ga proberen ben nog aant denken..Lachen

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:43

er zijn oook mensen die 2 teugels gebruiken voor tijdens de cross ofzo als er dan 1 breekt heb je er nog 1 over

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:46

RedFlame schreef:
er zijn oook mensen die 2 teugels gebruiken voor tijdens de cross ofzo als er dan 1 breekt heb je er nog 1 over

Dit vind ik wel erg slim!
Ik denk dat het wel effect heeft, je verdeelt de druk immers.