hoe wil je dat jou paard ingereden word?langzaam of snel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe wil je dat jou paard ingereden word?

langzaam(alle tijd)
31 (93%)
snel(bv in 10 keer)
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 33

Chrissetje

hoe wil je dat jou paard ingereden word?langzaam of snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:24

ik wist niet echt een gepaste titel,maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel Haha!
Rolleyes

ik had daar een discussie over met mijn moeder..
zei zegt dat de meeste mensen het paard snel ingereden willen hebben(dus bv in 10 keer).

en ik denk dat de meeste mensen het in een rustig tempo willen opbouwen,zodat het paard vertrouwen enzo krijgt.(al doen ze er een jaar over bij wijze van..)

ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel Haha!

Yorghos

Re: hoe wil je dat jou paard ingereden word?langzaam of snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:44

Dat ligt ook helemaal aan het paard. Ik vind dat je niet moet kijken naar wat de eigenaar wil, maar naar wat het paard aankan!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:48

Yorghos schreef:
Dat ligt ook helemaal aan het paard. Ik vind dat je niet moet kijken naar wat de eigenaar wil, maar naar wat het paard aankan!

heb je wel gelijk in,daarom was ik aan het twijfelen over mijn vraag..

maar de meeste zadelmak-makers(of zoiets) komen maar 10 keer,en dat lijkt me voor elk paard een beetje te snel.(kan ook aan mij liggen,maar ik vind het gewoon te snel )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:52

de meeste mensen willen het snel omdat het goedkoper is als je het laat doen. ik zelf doe er net zo lang over als goed is voor het paard. bij mijn haflinger zat ik er de 1e keer dat het zadelerop lag al op omdat hij het allemaal heel nuchter opviet..daarna ben ik met mijn kwpn-er aan de slag gegaan die was wat bokkerig enzo aan de longe zonder dat ie ook maar een zadel ophad..toen ben ik langzaam alles erop gaan leggen..eerst een sjabrak..dan zadel. dan singel losjes vast..dan singelstrak en longeren..dan beugels naar beneden ..dan hangen.het hangen ging ook super goed..maar ik heb met haar een lange winterstop hgemaakt van half jaar en nu is ze geblesseerd omdat ze klem gelegen heeft. ik ga nu eerst longeren met bijzet en dan hoop ik er in augustus op te zitten...

zo zie je maar..bij de ene was het binnen een dag en bij de andere zal het wel een jaar worden...

p.s. volgens de "regels" moet een paard binnen 3 maanden een B proef netjes kunnen doorstaan....nou ik zal je zeggen dat lukt lang niet bij alle paarden

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:53

Je krijgt een paard wel zadelmak in 10 x hoor... inrijden is een heel ander verhaal en komt veel meer bij kijken...
Inrijden moet gewoon rustig gebeuren... geen overhaaste dingen (vind ik)

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 17:56

Christah schreef:
Je krijgt een paard wel zadelmak in 10 x hoor... inrijden is een heel ander verhaal en komt veel meer bij kijken...
Inrijden moet gewoon rustig gebeuren... geen overhaaste dingen (vind ik)

ik bedoel dus ook incl inrijden Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:58

Niet te soft, professioneel en fair.
Iemand die echt goed kan inschatten wanneer hij de tijd moet nemen of juist moet doorpakken. Eeuwig blijven longeren en tutten worden ze ook niet beter van. Zachte heelmeesters maken nog altijd stinkende wonden. Wat mij betreft dus liever een keer goed doorwerken door een kundig persoon en dan eventueel nog een rustperiode dan er een jaar over doen en dan nog niet normaal berijdbaar zijn maar ondertussen al wel een bereconditie hebben en alle k*tgeintjes kennen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:30

Effectief, professioneel en paardvriendelijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:31

Snel of wat langzamer, maakt mij niet uit. Als het maar GOED gebeurd Ja

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:52

wij hebben een westerntrainingstal waar klanten hun paarden zadelmak kunnen laten maken.
het liefst in 1 week tijd Boos! hooguit 1 maand mag het duren maar dan moeten ze er wel op kunnen rijden.
deze mensen krijgen van mij linia recta het halster touw terug en mogen het ergens anders proberen maar niet bij mij.
goed het kost veel geld( Incl. stalling toch gauw € 600,- per maand) en wij moeten het paard minimaal 2 á 3 maanden hebben, maar het paard wordt dan wel rustig en kalm ingereden.
voor mijn eigen paarden nemen we een ½ jaar de tijd voor we er echt op ga rijden en trainen en na een jaar mag hij of zij pas mee naar een wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:58

het ligt er maar aan wat je onder zadelmak verstaat denk ik.

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van eindeloos trutten voor het eerste opstijgen, tenzij je een echte bangerik hebt die het nodig heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:00

Net hoe snel je paardje het aan kan.

Moet ik wel zeggen, ik pak liever een pony iedere dag 10 minuten dan 2x per week een uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:32

Toen ik mijn pony kocht was hij 4.5 jaar. Mooie leeftijd om hem in te rijden, niet waar? Toch ben ik er pas 1.5 jaar later voor het eerst opgestapt.
Het vertrouwen in mensen ontbrak, daar eerst aan gewerkt. De basisopvoeding ontbrak, daar ook aan gewerkt.
Toen waren een stel dronken jongens zo 'aardig' om hem weer doodsbang te maken dus een stapje terug gedaan en weer het vertrouwen opgebouwd.
Daarna de basiscommando's geleerd en uiteindelijk in alle rust opgestapt, twee keer aan de longe erop en daarna was het opstappen en het bos in.
Voor mij en mijn pony werkte deze manier, maar dat zal per paard verschillen.
Bovendien was/ben ik van plan om nog minstens twintig jaar van hem te genieten en wat doet een jaar er dan toe?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:39

Goed !
Hangt helemaal van het paard af. De 1 is top na 2 weken intensief bij een inrij-stal, de ander kan beter een jaar rustig aan.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:40

gewoon op het tempo van het paard, het ligt er ook maar net aan hoe het paard zelf is.. Bij Olympia hebben ze er een hele lange tijd over gedaan, omdat die het gewoon allemaal heel eng vond, maar ik ken ook een ander paardje daar hebben ze 3x opgezeten en ze konden al los rijden, omdat hij zo koel tussen zn oren was..

Dus het zegt niet met wat jij wilt, maar met wat je paard aangeeft Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:53

Het is maar hoe je vindt dat het gaat. In feite ben ik al bezig mijn paard "in te rijden"; hij wordt drie deze zomer. Hij staat op een pension/trainingstal, waar ik met hem werk en wij leren om samen te werken. Sommige dingen gaan goed en pakt hij snel op; andere dingen vindt hij moeilijk en kosten meer tijd. Onze doelstelling is begin volgend jaar erop zitten en beginnen met rijden. We hebben dus tijd om daar naartoe te werken. Waarschijnlijk is het dan opstappen en wegrijden, alsof ie nooit anders heeft gedaan.
Ik wil het ook per se zelf doen. Het is mijn paardje, ik moet er straks mee rijden. Het is wel leuk en aardig als die goede (semi)professionele ruiter met mijn paard kan rijden, maar dat is geen garantie dat ik dat dan ook kan. Als ik het zelf doe, weet ik wat hij doet en kan en heeft hij het voortraject ook met mij gehad, dat maakt mijn persoontje veel meer vertrouwd.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:58

Ik ben lekker zelf bezig en heb dus tijd zat. Het gaat heel goed en de mijne is super braaf, maar dat betekent niet dat ik nu ook heel snel wil gaan. Ik heb er echt eerst een aantal keer gewoon alleen maar op gezeten. Dat vond ik meer dan genoeg. Nu al een paar keer kleine stukjes aan de hand in stap rond gegaan. Maar dus wel lekker rustig aan allemaal.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:03

In het tempo dat je paard goed aankan.

Hoeveel de "inrijder" het dier moet leren is dan ook weer afhankelijk van het kunnen van de toekomstige vaste ruiter van het dier.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:10

heel rustig is het beste vind ik toch. ten eerste een driejaars is nog niet eens volledig volgroeid, en het blijft een jong dier.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:13

zitake schreef:
heel rustig is het beste vind ik toch. ten eerste een driejaars is nog niet eens volledig volgroeid, en het blijft een jong dier.

idd Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:19

kijk naar wat een paard aan kan. het ene heeft veel langer nodig en de ander pikt alles op alsof ie nooit anders heeft gedaan. veel afwisseling bieden en ontspanning

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:26

ik denk dat voorzichtig zijn het alles belangrijkste is .
ik ga eind zomer begingen .
hij gaat ook 3 maanden op rust .. (in de winter is meneer nog druk en sterk en als ik hem dan wat verkeerts aan leer )
ik denk dat het aan elk paard anders gaat ik kies persoonlijk voor rustig ! wat maakt het uit een paard loopt heus niet meteen naar de top hoor ! (en dan had je maargeen jong paard moeten kopen )