hoe behandel jij je jonge paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

hoe behandel jij je jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:35

Ik heb een vraag ik heb een ruin van 3 jaar en ik doe met alles rustig aan.Hij werkt nog niet graag en begrijpt niet altijd alles.Sommige mensen vinden dat ik veel strenger moet zijn en hem vaker een flinke lel met de longeerzweep moet geven. Dat resulteerde vorige week in een groen gele arm. Ik wil er de tijd voor nemen en er zo voor zorgen dat hij rustig wordt ingereden. Sommige vinden dat een jong paard met een strenge harde hand veel eerder alles leert. Hij staat nu een paard dagen op de wei en heeft 8 weken stilgestaan wegens een natte bak. Vanmorgen ben ik gaan lopen met hem en op de terug weg stapte ik moeiteloos op. Hij was superbraaf en ik was trots. vinden jullie het raar om er wat langer over te doen maar dan zonder ongelukken en zo?

Anoniem

Re: hoe behandel jij je jonge paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:36

Lang erover doen is niet erg
Niet consequent dingen doen is wel erg.

Als dat is wat die mensen bedoelen, is aanpakken idd wel eens goed.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:38

Ik zou het gewoon doen op de manier die voor jou het beste aanvoelt. Het is jouw pony, jij weet hoe hij is en hoe hij reageert. Hiermee moet je het natuurlijk niet zover laten gaan dat hij over je heen gaat lopen, maar zolang hij weet dat jij de baas bent en waar jouw grenzen liggen, kan je naar mijn idee alles op je eigen tempo doen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:41

Mijn stelregel is altijd:
Wat hij nog niet kan in alle rust vragen en niet afdwingen.
Waarvan je zeker weet dat hij het al wel kan: consequent eisen dat hij het doet als je het vraagt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:47

Laats viel hij mij steeds aan als ik de bak uit wilde met hem, dat was echt eng. Ik heb toen steeds een zweepje in mijn hand genomen en iedere keer als ik de bak uit ging liet ik de lijn lang maar hield het zweepje tegen zijn neus.Een paar dagen later liet ik het zweepje niet meer zien en als ik hem dan riep, kwam hij op me aflopen heel rustig. Ik kwam er achter dat hij gewoon de bak niet uit wilde. Hij is aan veel werken nog niet toe, en longeren daar vind hij niks aan. Dus dan zei ik okee dan gaan we maar weer, maar beweging had hij nog niet gehad. Ik dwing hem niet tot dingen die hij nog niet leuk vind maar anderen vinden dat hij gewoon moet werken. Dat werkt niet want dan wordt hij boos op mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:59

En ik moet ook werken, anders komen er geen centen op tafel Haha!

met andere woorden maak je paard niet verwend
Een uurtje werken, daar is niks mis mee.
daarin hoort hij gewoon te luisteren, zonder dominantie streken.
Want dat word van kwaad tot erger.
Hij heeft dan nog 23 uur om te doen wat hij wil (wil ik ook wel Lachen )

Ik denk gezien je bericht hier boven, dat je hem dus wel teveel verwend en dan worden ze alleen maar lastig.
Verwennen is goed, voor en na gedane arbeid Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:31

Je laatste bericht klinkt inderdaad alsof je hem veel te veel verwent...ik ga helemaal mee met RK Ja

Ik zo'n klein stukje tekst zeg je al : Hij wil niet..... / hij is er niet aan toe / hij vindt er niets aan / hij hoeft niks te doen wat hij niet leuk vindt , o.a. omdat hij dan boos op je wordt.

Conclusie : je paard is de baas over je , die bepaald wat er gedaan wordt en jij hangt er maar een beetje bij.....

Dat is niet goed.

JIJ bepaalt wat er gaat gebeuren , als hij geen zin heeft / iets niet leuk vindt dan moet je er wel voor zorgen dat je het leuk voor hem MAAKT , lekker laten werken en dingetjes leren , laat hem zich maar nuttig maken Ja

En als hij dan het lef heeft om boos op je te worden...oei.
Dat moet je zeker nooit pikken , dat is een heel duidelijk teken dat je niet goed met hem omgaat.

Je paard is niet tevreden (hij vindt het niet leuk om met / voor je te werken) en bovendien wordt het nog een etterbak ook zo...als jij aan zijn boosheid toegeeft.

Dat is helemaal mooi , dan grijpt hij je als hij even moet werken , en wordt daar nog voor beloond ook ??
(hij hoeft immers niet verder van je omdat hij boos wordt)

Dat kan natuurlijk niet !

Paard is de baas en wordt een letterlijk verwend kreng zo ,
doe daar wat aan voordat je er niks meer mee kunt beginnen.

Laat hem lekker werken , plezier erin krijgen om iets goed te doen voor je.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 19:46

Als een mens geen zin heeft om te werken krijgt hij zeker niet meer zin door hard te werken. Als je kind dwingt te lopen met 10 maanden dan krijg je daar een hele kluif aan, want het kind zal zich gaan verzetten. Een paard over vragen vind ik niet goed je dwingt hem tot iets waar hij nog niet aan toe is. Een meisje van 8 jaar gaat ook niet naar het gymnasium. Het ene paard is er eerder aan toe dan het andere. Maar vaak is het zo dat een bereider gewoon niet kan wachten met rijden en zo. Ik heb een paard voor mijn plezier en dat bevalt me nog steeds heel goed. Hij heeft een goud karakter net als zijn vader, hij staat nu een paar dagen in de wei en is zo mak als een lammetje. Vanmorgen sinds 2 maanden weer gereden en ik kon zo opstappen en wegrijden. Er zijn maar weinig paarden die zolang stil staan die zo rustig zijn. En een kreng zal het niet worden want dan zou dat er nu allang in moeten zitten. Ik richt hem af op een natuurlijke manier en niet met harde hand. Ik krijg vaker te horen van je moet eens zus of zo. Het lijkt wel alsof ze niet kunnen hebben dat ik zoveel geduld heb.Want neem nou maar van mij aan met geduld kom je veel verder, en is het karakter van je paard veel beter.Met slaan los je echt niet alles op hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 19:56

Ik verwen hem niet want als hij mij bijt ofzo dan is het meteen klets met de zweep. En de baas is hij ook niet maar ik blijf erbij dat als hij ergens geen zin in heeft maak ik me daar niet druk om. Dan denk ik morgen weer een dag. Ik dwing hem niet want dat is het gewoon. Dat hij er niet aan toe is heeft niets met luiheid ofzo te maken. Er staat op stal een kleine pony en die mensen krijgen ook steeds commetaar, wanneer gaat hij nou eens voor de kar, wanneer rijd er nou eens iemand op. Dat kunnen sommige mensen niet uitstaan dan denk ik waar bemoeien ze zich mee. Die pony is er ook nog niet aan toe, maar over een paar maanden waarschijnlijk wel. Wat ze van mijn paard altijd zeggen is dat hij zo braaf is, en dat komt door mijn manier van opvoeden.Natuurlijk paardrijden is de mooiste die er is,hem hetzelfde behandelen als ze mij behandelen en ik krijg ook niet met een zweep.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:03

Ieder paard heeft zijn eigen tempo. Neem gewoon net zoveel tijd als je paard aan geeft dat hij nodig heeft. Daar bereik je toch nog altijd het meest mee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:15

Met rustig aan doen is niks mis : dat doe ik zelf ook Knipoog

Maar een paard maar niks laten doen omdat hij iets niet leuk vindt en anders boos op je wordt : dat gaat in mijn ogen gewoon te ver.

Als een mens (of wie of wat dan ook Knipoog ) geen zin heeft om te werken , dan is heel hard laten werken niet de oplossing.

Hem zijn zin geven en dan maar niet laten werken , maar de hele dag wat laten rondhangen...is zeker ook geen oplossing.

Wat WEL de oplossing is : het werk leuk maken.
Niet dom rondjes laten slingeren aan de longe , maar echt dingetjes vragen zodat het een leuk en relaxed , maar uitdagend en interessant leerproces blijft.

Of bvb. aan de hand of (later) naast de fiets mee naar buiten nemen , wat dingen DOEN.

Zeggen : hij heeft geen zin , dus laat maar , is gewoon voor niemand de juiste aanpak.

Voor een paard zelf is het ook leuker om met plezier even aan het "werk" te gaan.

Net als voor een mens. Heb je een beetje lol in je werk dan geeft het voldoening.

Heb je dat niet dan kun je beter iets anders gaan doen Knipoog

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:25

Ik heb ook mijn jonge, groene pony zelf alles geleerd...Iedereen zei dat ik er te lang over deed enzo..
Maar wij hebben gewoon op ons eigen tempo gewerkt...en ook al wou ik veel eerder springen ik heb eerst een jaar alleen maar dressuur gereden(op concour dan) en heb dit jaar een paar x HC gestart!
En dat ging heel goed!
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je gewoon op je eigen tempo moet werken..en niets van anderen aantrekken...je moet alleen wel aan je paard laten weten wie de baas is(dat kan ook op een zachte manier!)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:06

zoals pmarena het beschrijft bedoel ik het ook Lachen

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:46

Rustig aan doen is niets mis mee.
Maar wees wel consuquent paarden zijn slimmer dan men denkt:)
Voor je het weet ziet hij jou dus als zijn mindere en loop hij in alle fronten dwars door je heen.
Is voor jou niet leuk maar ook niet voor het paard.Kom alleen narigheid van!
Meschien vind hij sommigen dingen moeilijk dat is ook logisch als hij nog jong is.
Maar blijf doorgaan met de oefening die je deed en haak pas af als hij het braaf doet en het probeert goed te doen.
Als beloning stop je er dus mee en ga je bijvoorbeeld de volgende dag er mee verder.
Zo maak je een oefennin dus ook niet saai en langdradig
Maar er mee stoppen omdat meneertje er geen zin in heeft niet doen hoor!!

een paard heeft net als mensen grenzen nodig en regels dat is geen mishandeling of iets anders!!!

Bestudeer eens paarden in een groep reken er maar op dat zoiets hard aan toe gaat.Dan zijn wij mensen soms nog mild ook tegen paarden Bloos

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:15

Mijn paard was op 4 jarige leeftijd nog zo groen in zijn hoofd dat hij het echt niet vol kon houden om zich lang op mij te concentreren. Ik longeerde hem daarom (aan de hand in- en uitstappen) 2x 10 minuten per dag, beetje stemcommando's leren, overgangetjes enzo. Dat ging super, en na een paar maandjes kon ik hem wel wat langer longeren.

Maar ook al werd hij maar 10 minuutjes gelongeerd, hij luisterde op dat moment wel naar mij en had zijn aandacht volledig bij mij. Ja is ja en nee is nee. Als je je daar niet aan houdt bij jonge hengsten heb je helemaal een probleem.

Je hoeft je paard niet te overvragen of dingen te doen die hij nog niet kan. Maar wees wel conesequent en zorg dat hetgene WAT je doet, dat hij dan met zijn aandacht bij jou is en doet wat jij wil.

Mijn paard is nu 7 en gedraagd zich soms nog steeds als een 3 jarige puber Haha! maar dat maakt het alleen maar leuk!

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:03

je moet altijd met veel gedult een paar behandelen vooral bij een jong paard wordt een nare ervaring goed onthouden!!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:26

Ik denk dat ieder paard zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft. Sommigen hebben een wat hardere aanpak nodig omdat ze bijv. veel dominanter van zichzelf zijn, terwijl andere paarden echt knuffies zijn en nooit problemen geven.
Je moet echter ALTIJD consequent proberen te zijn, en das moeilijker dan dat het lijkt, want soms denk je van jezelf dat je consequent bent, maar doe je stiekem toch wat fout. Bij het tweede type paard (echt knuffie) kom je hier waarschijnlijk wel mee weg, omdat het in het karakter van het beestje zit om de goedzak uit te hangen.
Bij het eerste, dominantere type paard krijg je, als je niet uitkijkt, de grootst mogelijke problemen als je niet consequent bent. Hij gaat jouw domineren, en dat kan resulteren in (om maar wat voorbeelden te noemen): slaan naar de zweep, bokken, steigeren, kont naar je toe draaien in de stal, gemeen bijten, links gaan als jij rechts wilt, bit tussen tanden nemen, etc. etc. etc. Hij zal je steeds verder uitproberen en als jij niet consequent reageert en dit gedrag niet afstraft, wordt het een enorme etterbak.

Ik snap dat je in je eigen tempo wilt werken (moet je ook vooral doen Pling ), en je hoeft als hij iets fout doet ook echt niet steeds de zweep te pakken oid, maar er is ook niks verkeerd aan om m aan het werk te zetten, zelfs al heeft hij geen zin. t Is net als kinderen op school: als je ze, iedere keer als ze geen zin hebben, niet evengoed pusht om toch wat te doen, leren ze niks...en vooral uitbundig belonen als hij het goed heeft gedaan, en dan mag je gerust een keertje eerder stoppen. Hij moet goed werk associeren met beloning, maar hij moet ook weten wanneer hij stout is. Geloof mij: naarmate je verder komt (onder het zadel, verkeersmak maken, springen, etc...) heb je er des te meer plezier van!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 06:44

Helemaal mee ens hoor, vorige week sinds 2 maanden weer gereden maar dan een buitenrit. Ik stapte er zo op en hij was heel braaf. We vertrouwen elkaar 100% en dat is de basis. NATUURLIJK DUURT HET WAT LANGER MET ONS MAAR DAN HEB JE OOK WAT.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:36

mag ik vragen hoe jij aan je paard ziet dat hij geen zin heeft?
kijkt hij dan sjaggo ofwat?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:08

Ik heb zelf een 3 jarige merrie, en ik doe het ook rustig aan, maar ik ben wel consequent. Zij vindt het werk leuk om te doen, en ik laat haar niet elke dag hetzelfde doen, maar wissel het af.
Ik ben er ook voor om rustig aan een paard te beleren, maar ik vind wel dat je de baas over het paard moet blijven. Niet denken van: 'O, hij vindt het niet leuk om te doen, laten we wat anders gaan doen of laten we hem gewoon weer op de wei zetten.'
Zo leert het paard dat hij kan doen wat hij wil. Er is niks mee om rustig aan te doen, maar blijf wel de baas over het paard.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:56

Ik heb een merrie van bijna 4 jaar. Ik heb altijd heel rustig met haar gedaan. Ik heb ook wel rekening gehouden met wat ze leuk vond en wat niet. Longeren daar vindt ze weinig aan maar dat wil niet zeggen dat ik het daarom nooit doe. Ik wil dat ze dat kan en dus moet ze luisteren naar mij als ik haar wil longeren. Mijn paard vindt rijden heel erg leuk maar dat wil niet zeggen dat ik daarom veel ben gaan rijden. Daar was ze gewoon nog te jong voor. Nu ze bijna 4 jaar is wil ik 3 x in de week gaan rijden. Heb nooit spijt gehad dat ik alles zo rustig aan heb gedaan.

Maar die paar uurtjes in de week dat ze van mij iets "moet" doen heeft ze wel te luisteren. Zoveel is dat niet gevraagd. Ze mag de rest van de dag paard zijn en met vriendjes spelen. Gelukkig werkt ze heel graag en is ze heel leergierig dus heb ik tot nu toe nooit problemen met haar gehad

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 07:51

Hoe ik zie dat hij geen zin heeft? Dan is hij heel sloom en kijkt mij heel onwetend aan. Nou moet ik zeggen dat ik veel met het boven natuurlijke bezig ben dus ik voel heel veel dingen aan. Als ik hem dan uit de stal haalde wist ik wat hij zou doen die dag. Nu loopt hij heerlijk in de wei en is heel erg opgeknapt. Hij loopt maar achter mij aan te hobbelen en is heel rustig.