rijden zonder shabrak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

rijden zonder shabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:48

Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen die zonder shabrak rijden, is dit wel goed voor de rug van het paard?

Mexx

Re: rijden zonder shabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:53

Ik denk eerder dat het niet goed is voor je zadel. Alle huidvetten en vuil van je paard, gaan dan aan je zadel zitten. Waar kom jij die mensen tegen dan? Ik zie nooit iemand zonder shabrak rijden...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:54

Ik was laatst aan het fietsen en toen zag ik iemand rijden zonder shabrak, op de manege reed iemand zonder shabrak en gisteren zag ik ook iemand langs de weg rijden zonder shabrak.. Verward

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:58

zonder sjabrak rijden is doodnormaal hoor. het is absoluut niet slecht voor de rug van je paard want een zadel hoort zonder sjabrak gewoon perfect te passen (daarom passen mensen altijd zonder sjabrak)
het sjabrak is er eigenlijk alleen maar voor om het vuil en zweet tegen te houden, dus zodat dat niet in het leer van je zadel kan komen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:02

Mijn paarden hebben een pad eronder omdat ik veel te bang ben dat ze last hebben van de onderkant van het zadel Clown

Het moet op zich best kunnen, maar bij mijn paarden komt er geen zadel zonder dekje op Knipoog

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:04

ik houd het ok lekker bij een shabrak Haha! vind het ook nog mooier Tong uitsteken

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:52

inderdaad als je zadel perfect past, heb je geen shabrak nodig dient dan enkel ter bescherming van je leer

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 18:37

vind het maar kaal staan als je zonder shabrak rijd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:16

Als je zadel goed past maakt het niets uit voor je paard.
Maar echt goed voor je zadel is al dat zweet en viezigheid niet.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:19

@ Sjonniej:Maar als je zadel niet goed past,moet je er niet mee rijden Knipoog
Ik vind een dekje ook een beetje mooiigheid, het maakt het plaatje af...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:32

Maar een dekje kan net dat kleine beetje niet passen verbergen, waardoor je paard er geen last van heeft. Terwijl je daar wel last van zou hebben als je zonder dekje rijdt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:36

Ramsesje schreef:
inderdaad als je zadel perfect past, heb je geen shabrak nodig dient dan enkel ter bescherming van je leer

denk je het niet passen van een zadel op te kunnen lossen met een shabrak dan?? door het gewicht van de ruiter drukt het zadel net zo hard in op de rug van je paardje met shabkak,als zonder hoor. een niet of slecht passend zadel zit echt niet opeens lekker als je er een dekje onder stopt! een shabrak /dekje, is voor het vuil,en zweet. meer niet. Pling

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:26

De zadelmaker past niet voor niets zadels zonder een dekje eronder...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:32

Ijslander ruiters rijden vaker zonder shabrak heb ik gemerkt Ja

Ik doe het zelf niet, ben veel te lui om mijn zadel steeds te poetsen na het rijden hihi...ik vind 1x per maand grondig schoonmaken wel genoeg Haha!

Salinero85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:46

Tinkerloos schreef:
Ramsesje schreef:

denk je het niet passen van een zadel op te kunnen lossen met een shabrak dan?? door het gewicht van de ruiter drukt het zadel net zo hard in op de rug van je paardje met shabkak,als zonder hoor. een niet of slecht passend zadel zit echt niet opeens lekker als je er een dekje onder stopt! een shabrak /dekje, is voor het vuil,en zweet. meer niet. Pling

Nee dat bedoeld ze niet, ze bedoeld gewoon dat als je zadel perfect passend is dat je voor de paardenrug geen shabrak nodig hebt. En niet dat je dan door een shabrak het zadel beter passend kan maken dat staat er niet. Het geld niet altijd ook omgekeerd.

<><><>

En een shabrak is voor je ZADEL wel noodzakelijk, huidvet en zweet doet het leer verzadigen (zie het als een spons die op den duur steeds voller word van het water) en daardoor breekt het leer sneller.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:30

Ik weet hoeveel het uitmaakt om wel of geen sokken aan te hebben, terwijl sokken toch eigenlijk ook niet zoveel zijn. Ik ben het daarom niet helemaal eens met mensen die zeggen dat een dekje niets kan doen / hoort te doen, of dat je bij een goedpassend zadel geen dekje nodig mag hebben. Ik kan me voorstellen dat het voor (bv) paarden met een gevoelige huid wel uitmaakt, zoals ik in goedpassende schoenen toch sokken nodig heb.

Maar ik wil niet beweren dat dekjes altijd nodig zijn, alleen maar dat ik me voor kan stellen dat het verschil maakt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 06:16

Verward een mensen voet in niet te vergelijken met een paarden rug....

@ Salinero85: ik begrijp het Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:02

Ik heb in mijn ponytijd wel eens mee gedaan aan bestgaande rijpony en daar moesten we zonder dekjes rijden, dus je moest wel een passend zadel hebben!!

Maar waarom dat dat was weet ik eigenlijk ook niet.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:33

Toevallig heb ik gisteren mijn paard gereden zonder shabrak! Ze hadden hem eergister geleend en niet meer teruggehangen en ik moest echt weer een keer michaela onder het zadel hebben, dus dan maar gewoon zonder. het zadel zit goed dus no problemo!
Kostte me alleen een extra poetsbeurt van mijn zadel, maar ach dan had ik wat te doen!
Toen ik nog op de hengstenhouderij werkte, reed ik altijd zonder shabrak (die hadden ze daar niet en ik had ook geen zin om er 1 te kopen, maar goed gewoon elke keer je zadel bijhouden en dan is het helemaal niet erg). Ik vind het opzich niet eens zo lelijk zonder shabrak, maar dat is misschien ook omdat shabrakken onder mijn zadel allemaal niet passen door de aangepaste extra lange kussens onder mijn zadel. Ik mis altijd 10 cm aan de achterkant....wat ik dus persoonlijk dus echt niet mooi vind (maar het is niet anders!)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:35

Bij gewone zadels maakt het voor de rug van je paard niet uit. Bij boomloze zadels zijn de SPECIALE dekjes wel nodig, maar je moet het dekje dan eigenlijk als onderdeel van het zadel zien. (zonder het speciale dekje wordt het gewicht niet goed over de rug van het paard verdeeld).

Bij sommige paarden blijft het zadel ook beter liggen met een dekje, maar alleen omdat het leer erg glad is en dus gemakkelijker schuift over de vacht van je paard als een dekje.

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:01

LiSSy schreef:
zonder sjabrak rijden is doodnormaal hoor. het is absoluut niet slecht voor de rug van je paard want een zadel hoort zonder sjabrak gewoon perfect te passen (daarom passen mensen altijd zonder sjabrak)
het sjabrak is er eigenlijk alleen maar voor om het vuil en zweet tegen te houden, dus zodat dat niet in het leer van je zadel kan komen

een sjabrak is niet aleen om vuil tegen te houden het zorgt er ook voor dat het gewicht van de ruiter wordt verminderd en voor magere paarden in het verplicht een sjabrak te dragen (heb ik uit een boek!)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:18

Lucalovertje: Welk boek?
Dat is nog wel de grootste onzin die ik gehoord heb, dat een shabrak bij een mager paard verplicht is!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:25

idd!!! Ziek

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:31

In Engeland zie je het vaak dat er gereden wordt zonder shabrack en bepaalde stamboeken, bij het voorbrengen onder het zadel(niet in nderland dacht ik).
Idd als het zadel goed past is het niet nodig, ik zou het me voor kunnen stellen dat het niet lekker zou zijn voor een paard dat een shabrak gewend is om in ene zonder te moeten lopen, maar of een paard dat ook zo voelt weet ik niet.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:47

scooby schreef:
In Engeland zie je het vaak dat er gereden wordt zonder shabrack en bepaalde stamboeken, bij het voorbrengen onder het zadel(niet in nderland dacht ik).

Bij Friesen, bestgaand onder het zadel, was het een aantal jaar geleden wel het geval dacht ik. Of je moest met een zadelvormig shabrakje rijden.