Wanneer hengst en merrie apart zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Wanneer hengst en merrie apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:12

Ik heb een vraag.
Wanneer moet je een jonge hengst en een merrie apart zetten?

Dit vraag ik in verband met het vruchtbaar zijn van een jong hengstje.
Wobbe word 7 mei 11 maanden en ik vroeg me af wanneer ik hem apart moet zetten van Ivy (word 21 mei 3 jaar).

Ivy is zeker vruchtbaar en van wobbe weet ik het (nog) niet.
Ik voel totaal nog geen ballen bij hem, maar misschien komt dat nog.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij een klophengst is.

Wat zouden jullie doen/
Ik zit er zelf aan te denken om hem er nu nog bij te laten staan en goed in de gaten te houden of hij dekneigingen krijgt.
Eind mei gaan we verhuizen naar een andere stal en dan wilde ik hem apart gaan zetten van Ivy.
Dit om een ongewenst veulentje te voorkomen.

Wat zouden jullie doen?

cream_1986

Re: Wanneer hengst en merrie apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:22

Een hengst is vanaf ongeveer 1 jaar vruchtbaar, maar daarvoor dekken ze vaak ook al.
Maar je zegt dat je eind mei verhuist? Tja, aan de ene kant zou ik ze nu dan appart zetten, zodat ze alvast wennen kunnen alleen te staan, dat ze niet gelijk én een nieuwe omgeving, én hun maatje missen. Aan de andere kant, is het ook goed om zo'n verandering van omgeving samen te doen, das minder stressvol. De keuze is aan jezelf, maar ik zou ze niet te lang meer bij elkaar laten staan.

Ik hoop dat je hier want mee kunt! Lachen

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:04

Ik zou de hengst per direct apart zetten.
Hij is al vruchtbaar en kan al dekken.
Als je merrie nu hengstig is of wordt, dan zal hij haar dekken.
Dus wacht niet te lang met het apart zetten, want anders heb je volgend jaar een veulentje. Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:14

Een hengst is vruchtbaar vanaf de eerste winter die hij meemaakt, dus met 6 a 7 maanden al. Kan dus best zijn dat ze al drachtig is, als ze bij elkaar hebben gelopen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:19

Ik had ze ook al lang uit elkaar gehaald. Enfin, een driejarige merrie kan de dracht wel aan....en een jaarling hengst die al gedekt heeft is niet fijn maar ook geen onoverkomelijk probleem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:20

Uhu en de rest van mijn mening zal ik achterwege laten Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:28

IvysToeter schreef:
Dit vraag ik in verband met het vruchtbaar zijn van een jong hengstje.
Wobbe word 7 mei 11 maanden en ik vroeg me af wanneer ik hem apart moet zetten van Ivy (word 21 mei 3 jaar).

Je bent in feite al te laat. De norm is dat een hengstje vanaf 10 maanden vruchtbaar kan zijn, ik heb laatst van een nieuwe stalgenote gehoord dat haar merrie per ongeluk drachtig is gemaakt door een hengstje van 7 maanden. "Gelukkig" voor haar heeft de merrie het veulen verworpen.....
Maar je kunt geluk hebben, misschien is hij wel laat rijp.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:57

het probleem is dat ik niet weet waar ik hem nu moet laten.
Mijn moeder zegt elke keer we letten wel op of hij geen dekneigingen krijgt.
Maar hoe maak je je moeder wijs dat hij nu al vruchtbaar is?

Aan de andere kant denk ik zelf, hij kan wel vruchtbaar zijn maar heeft nu nog totaal geen dekneigingen.
Bij geen enkele merrie bij ons op stal.
En het is echt een sulletje.

Ik weet het even niet, want ik wil hem wel al apart, maar ik weet niet waar ik hem moet laten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:34

Een hengst kán vanaf 8 maanden vruchtbaar zijn, maar dat betekend niet dat ze het allemaal zijn.
Niet elke hengst van een jaar kan (en wil) dekken.
Maar ik zou het risico niet nemen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:57

Misschien heeft hij alleen dekneigingen stiekum in het donker Cool
Ik zou voor de zekerheid iig de merrie laten scannen.

Als je ze nu nog niet uit elkaar kunt halen zou je tijdelijk een prikpil kunnen overwegen. Die heb je zowel voor hengsten als voor merries.
Niet ideaal, maar voor een paar maanden zal het geen kwaad kunnen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 18:07

Hij staat snachts binnen dus dekneigingen in het donker kan hij wel hebben.
maar dan is hij homo want hij staat bij een fjord ruin op stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:32

Ik zou ze meteen uit elkaar halen. Zelf zou ik het van af het afspenen eigenlijk meteen doen. Gewoon om ongelukjes te voorkomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:47

Je kan je merrie ook hengstig laten spuiten. Kost een paar tientjes en weet je zeker dat ze dán niet meer drachtig is Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:54

Quellian schreef:
Je kan je merrie ook hengstig laten spuiten. Kost een paar tientjes en weet je zeker dat ze dán niet meer drachtig is Knipoog

Oh? Hhhmmm, dat moet je dan eens vertellen aan mijn kennis die een verworpen tweeling had (niet even oud!!!!!)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:33

ikke schreef:
Quellian schreef:

Oh? Hhhmmm, dat moet je dan eens vertellen aan mijn kennis die een verworpen tweeling had (niet even oud!!!!!)

Kan hij beter zelf even de DA bellen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:19

Wat je nu moet doen om ze uit elkaar te halen? Als je een box hebt, de hengst binnen zetten! Ze kunnen het zomaar van de een op de andere dag doorhebben hoor!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 06:50

De hengst binnen zetten? hij is nog zo jong moet hij dan niet zo lang mogelijk buiten?
Is het niet zielig om hem altijd binnen te hebben?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:02

ik zou me er nog niet echt heel erg veel zorgen over maken...
Mijn hengsten lopen zo lang mogenlijk bij mijn merries... Ik heb toevalling mijn hengstje dat ik nu heb bij mijn merrie weg moeten halen omdat hij aan de dekens van mijn merrie aan het sjorren was. Maar zolang je merrie geen interessen toont ( raak haar aan bij haar liezen en kijk naar haar oren, bewegen deze naar achteren of in die richting, dan kan je beter ze appart zetten, want dit is een teken van een opkomende of al bezig zijnde hengstigheid.)
Hengstjes kunnen al heel erg vroeg beginnen te dekken, je hebt de vroeg rijpe en de laat rijpe. Sommige dekken niet totdat ze bijna twee zijn ( heb er zo twee gehad) en andere beginnen al met dekneigingen wanneer ze 3 maanden zijn ( heb er zo ook 1 gehad, kereltje was er echt heel erg vroeg bij). De kans dat je merrie drachtig wordt van een hele jonge hengst ( onder de 6 maanden) is lang niet zo groot als ouder. Maar die kans zit er duidelijk wel in.
Ik zou de voorkeur geven om je veulen buiten te zetten ipv je merrie... Een van de vele dingen die nodig zijn om te groeien bij een veulen is Beweging... een veulen dat veel beweegt groeit vaker beter dan een veulen dat een hele dag op stal staat...
Maar als jij het niet vertrouwd zou je ze beter uit elkaar kunnen halen. Heb je het idee dat het nog wel gaat en wil je het in de gaten houden, dan is dat ook een optie... je kan idd je merrie ook laten spuiten tegen dracht en hengstigheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:32

k heb een enterhengstje. stond tot voor kort bij zijn vriendinnetje in, maar ze is er nu bij weg, niet omdat hij haar dekte, maar er staat nog een 4 jarige hengst bij in., en die sprong er wel op. niet omdat ze hengstig was maar menneer zijn hormonen spelen vreselijk op. hij dekt ook mijn entershet en arabier. maar als ze met z.n 2en hadden gestaan had ik ze denk ik nog niet uit elkaar. simpelweg omdat hij er nog niet bij stilstaat. scheelt echt wel hoor.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 07:56

geen dekneigingen zegt ook niks hoor, toen ik mijn paard kocht werd er ook aan mij verteld dat hij geen dekneigingen had, ze hadden hem nog nooit zien dekken (hij was bijna 2 toen) Nou die mensen hebben nu dus wel een veulentje van hem en bij mij thuis dekte hij ook alles na zijn castratie Clown