[poll] hengst langs de weg op een landje zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hengst langs de weg

ja
11 (40%)
nee
16 (59%)

Totaal aantal stemmen: 27

lailapri

[poll] hengst langs de weg op een landje zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:41

zou jij je hengst (of als je die niet hebt net alsof Tong uitsteken ) langs de weg zetten op een landje. Een weggetje waar veel pony's over lopen en dus ook veel merrie? Waarom wel, waarom niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-04-05 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Margreet

Re: pol hengst langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:50

Ik zou een hengst niet zonder toezicht in de wei zetten, nergens.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:52

ligt aan de omheining en aan de hengst zelf. Mijn paard heeft aan een drukke verkeers weg gestaan waar elke dag een man langs kwam met een tuig paard merrie met zn karretje. aan de andere kant van de weg stonden merries (op een afstandje) en aan de andere kant van het zij weggetje stonden ook merries. Mijn paard was toen een 3 jarige hengst en heeft daar bijna een half jaar gestaan. De omheining was een hek, met aan de binne kant van dat hek nog stroom draad. Nooit problemen met hem gehad. In het begin wel veel hinniken maar geen uitbreek pogingen ofzo. Meisje van 10 bracht en haalde hem zelfs van en naar de wei.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 27-04-05 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:52

Zonder toezicht zou ik het met niet een pony doen.

Maar mijn hengst gaat overal (mits het hek shetland proof is uiteraard) het land op. Is het hek niet shetland proof gaat hij aan een longeerlijn. Of het druk is of niet. Of er merries zijn of niet. Een paardje hoort lekker op het land, dus ook een hengst!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:26

Een hengst is ook maar een paard. Ik zou mijn hengst (als ik die had) dan het liefst wel met gezelschap in zo´n wei zetten, alleen is ook maar alleen en elk paard in zijn eentje zal eerder op zoek gaan naar gezelschap=uitbreken. Merrie, ruin of hengst.
Het paard moet wel respect hebben voor omheining. Voor de rest, niet alle hengsten zijn gefixeerd op merries, hoor. Eigenlijk alleen als ze regelmatig dekken en dan nog meer in het voorjaar dan de rest van het jaar. Hier liep een hele kudde hengsten (nou ja 5 en een ruin) LOS boven op de berg. Daar moest mijn vriendin wel eens langs met haar paarden, vond ze best eng, maar ze kwamen niet eens kijken! Daarna hebben ze en tijdje in twee groepjes verdeeld gestaan in landjes met schriklint erom en nu staan ze in stelletjes bij mensen in achtertuinen, (ommuurd met lage muurtjes waar ze makkelijk over heen kunnen), tot het gras weer is aangegroeid in die weides en op de berg (waar ze van d egemeente niet meer los mogen, logish). Er is er maar een die zich opwindt als je met paarden langs komt, maar dat uit zich dan in heen en weer galopperen, hij wil niet echt erachteraan.

MarijeR

Re: [poll] hengst langs de weg op een landje zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:32

Ja hoor. Mijn dekhengst staat een groot deel van het jaar langs een weg waar ze vaak met paarden en pony's langs komen op nog geen meter afstand. Totaal geen probleem.
Wel hebben we een hoge houten omheining met bovenlangs een stroomdraadje.
Enige wat hij doet is meelopen langs de omheining en wat brullen.
Maar dat doen de merries ook.

Mijn hengst dekt natuurlijk en ook in de kudde. Als er andere paarden langs komen is hij dan ook drukker met zijn merries en veulens te beschermen dan dat hij geinteresseerd is in vreemde merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:36

Je vergeet erbij te vertellen dat je Hengst niet vaak alleen staat en dat hij mag dekken.

Ik zou het zo snel niet doen. We hebben genoeg tweejarige hengsten bij ons op stal. Sommigen gaan al op leeftijd van een jaar door sloten om bij de buren te komen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:18

je ziet het al aan de verschillende reacties... soms kan het wel,en soms dus niet. bekijk eerst of jou paard 'cool' is,en zich erg opwind over andere paarden(merries), blijft hij in de bak 'normaal' als er een merrie voorbij komt? luisterd hij op zich goed,of heeft hij totaal nergens respect voor.. en als dat allemaal goed is..dan nog kan er altijd wel iets gebeuren hoor!! mijn merrie is ook ooit zelf op pad gegaan midden in de nacht,en zij is dus geeneens hengst! het vervelende aan hengsten is meestal,dat ALS ze ooit ontsnappen,en bij een merrie gaan staan,dan roept IEDEREEN waarschijnlijk:hoe kan je dan ook die hengst zo laten staan!! dus..denk er over na,over de voor en nadelen..en kijk hoe jou hengst zich gedraagd!,want net als met mensen,is er geen een hetzelfde! Pling

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 06:44

Hij is niet van mij, maar van mijn buurman. In het 1e landje stond het hek te dicht bij het land op het dammetje en kon hij erlangs springen via de slootkant. Nu kan dat niet, maar is al 2x door de sloot gegaan. Kan me er acht aan ergeren, heb je 30 ha land zet je een hengst daar.... Er staat geen stroom op de draden, maar achter draden blijft hij wel. Heeft 3 weken achter een draadje van net 10 cm hoog gestaan Verward Maarja aldoor als wij langslopen/rijden wordt hij helemaal gek, racen hinniken en stoer doen. Doet hij dus bij elk paard, snap niet dat hij niet moe wordt van zijn eigen. Maar hij heeft ook 2 merrie die hij elk jaar mag dekken, 1 daarvan ken hij al vanaf dat hij 3/4 maanden is. Die andere is ook zijn grote vriendin geworden. Nu gaan een paar meiden dus met die pony's langslopen en dan stilstaan en kijken, nouja dan gaat hij dus helemaal over de zijk.... Ook als ik hem aan het poetsen ben ofzo, daar kan ik gewoon niet tegen maar voor pennymeisjes is zo'n wilde hengst die al een half jaar alleen staat en het voorjaar ruikt en dus wil dekken onwijs cool natuurlijk... Ook andere mensen hoor, stil gaan staan en dan hun pony gras laten eten ofzo. Ik ben dus een beetje bang dat hij weer door sloot springt, of iets anders uithaald. Maar op zulke momenten haat ik echt pennymeisjes hoor, ook expres een paar keer xtra langslopen enzo....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:30

verder niemand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:33

Helemaal als er grietjes zijn die de hengst met hun paard nog even lekker gaan uitlokken, doe je het paard er geen plezier mee door hem op een weiland te zetten. En ik begrijp dus ook dat hij alleen staat?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:42

ja hij stond bij de merrie, maar telkens als ik met hem gewerkt had en hem terug had gebracht ging hij onder het draadje door langs het hekje achter me aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:06

Misschien was die merrie niet erg lief voor hem? Haha!

Nogmaals, als hij zo uit zijn dak gaat bij het zien van andere paarden, is het misschien beter als hij niet meer buiten komt, of dat hij geruind wordt.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:53

Kan best, ligt eraan hoe de hengst is, Quintus heeft 7 jaar lang op een landje gestaan, de buren hebben merries, en er komen veel groepen langs van de manege, hij is wel eens uit gebroken, maar niet omdat er merries in de buurt stonden. Was gewoon een dubbel lind (dus onder en boven)

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:19

Mijn 3 jarige en 2 jarige frieze hengst lopen ook gewoon aan een weg. Er zit een goed omheining en een hek omheen. Ook lopen er geregeld merries voor de kar en onder zadel bij langs maar ze talen er niet eens naar. Van jongs af aan staan ze daar al dus zijn niet anders gewend. Kvind het sneu om omdat ze hengst zijn binnen te moeten laten of alleen onder toezicht buiten, maar goed dat is mijn mening Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:33

Cassidy schreef:
Misschien was die merrie niet erg lief voor hem? Haha!

Nogmaals, als hij zo uit zijn dak gaat bij het zien van andere paarden, is het misschien beter als hij niet meer buiten komt, of dat hij geruind wordt.

maar dan kan de pony wel weg ook Tong uitsteken het is immers de dekhengst zonder papier en heb nog geen leven veulen van hem gezien, ja een maar die had een afwijking. Maar ik bedoelde merries Tong uitsteken en zijn goede vrienden hoor, maar bij mij thuis staan nag 4 merries Tong uitsteken
Binnenzetten hoop ik niet, dan komt hij of in een stand (zo groot als die van een koe is namelijk koeienstal) of ergens anders, maar daar heeft hij al eens zijn kont open gehaald naar spijkertje, maar het ging eigenlijk niet om deze situatie maar gewoon in het algemeen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:03

ja hoor waarom niet..
als die braaf is enzo,is er niks aan de hand lijkt mij Verward

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:42

Ik zou het nooit riskeren. Als er toezicht is, dus aan huis of iets dergeleijks,zou ik het wel doen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:56

Ik heb nee gestemd, simpelweg omdat ik een hengst heb die door de omheining gaat als hij daar zin in heeft. Maanden gaat het goed en ineens vind je je omheining in puin en een hengst op een ander land ...
Das ook de reden dat hij vorige week is gecastreerd ...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:59

mijn hengst nu ruin heeft het hele jaar door op de wei gestaan toen die jong was is 1 x uitgekomen omdat ze met hek hebben liggen klooien en dat was het voor de rest super lief terwijl in de wei ernaast merrie's stonden Haha!