"natuurlijke hoeven"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

"natuurlijke hoeven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 19:32

mijn bijrijdpaardjes hebben bijna een jaar geen hoefsmid meer gezien.
de hoeven van de twenters is er wel wat werk aan (staan scheef, maar na een kapbeurt is dit weer weg)
de hoeven van de belg zien er gewoonweg fantastisch uit.
mooie brede hoeven, hoeven nauwelijks gekrabt te worden, na 5 passen op beton vallen de brokken eruit en zijn ze kraaknet.
ze hebben een mooie vorm, maar hebben nu wel wat brokjes eraf,omdat er de laatste tijd redelijk veel op asfalt gereden werd, maargoed
nu kwam ik vandaag terug van een buitenrit, en ik zie plotseling een soort "hoorn" in V vorm eraanhangen, de straal dus.
die straal is volledig losgekomen, en is er een beetje later gewon afgevallen.
nu dat ik al dat die hoef zou openliggen en al, maar ik keek,en ze zag er kerngezond uit.

Dus in feite zorgt een hoef voor zichzelf, en is een hoefsmid enkel nodig om nu en dan wat bij te vijlen (om afbrokkelen te voorkomen?)
kun je dit eventueel zelf doen, dus gewoon wekelijks de randjes wat bijvijlen zodat die mooi egaal blijven? (het is bnog niet voor direct, eerst eren deftig voeten geven)

Antheman

Re: "natuurlijke hoeven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:56

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 16:36

thnx Lachen
maar haar hoeven zijn dus altijd op de egwone manier gekapt gewseest, alleen is het nu bijna een jaar geleden, werkt dit dan ook nog (vroeger heeft ze zelfs ijzers onder gehad)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:58

Ja hoor, onze kwpn-er heeft ook altijd op ijzers gestaan en hem bekap ik nu ook gewoon zelf op de natuurlijke manier!!! (en dat gaat erg goed). Onze half-arabier Orlanda heeft altijd zonder ijzers gestaan en haar bekap ik ook natuurlijk. Ook helemaal zonder problemen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:49

dutske schreef:
thnx Lachen
maar haar hoeven zijn dus altijd op de egwone manier gekapt gewseest, alleen is het nu bijna een jaar geleden, werkt dit dan ook nog (vroeger heeft ze zelfs ijzers onder gehad)

Denk dat er weinig anders moet als je je verdiepd in natuurlijk bekappen. Zo te horen doet je paard het prima.
Lees het gewoon eens door, en een aantal basisprincipes zullen je duidelijk worden!

Zoals het gebruik van de straal. Deze raakt de grond itt traditioneel bekappen.

Als je meer wilt weten, kom maar een keertje langs in de huiskamer, bij de natuurlijk bekappers!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:20

Als je paard vaak genoeg op harde ondergrond loopt houdt de hoef zich inderdaad vanzelf bij. Dat er stukjes afbrokkelen is ook natuurlijk, de hoefwand is dan te lang en brokkelt af tot hij gelijk is aan de zool. Zoals al gezegd, op paardnatuurlijk.nl staat het duidelijk Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:30

ik ga morgen eens proberen foto's te nemen van haar hoeven, van de onderkant kan ik geen foto's nemen, ik kan ze zelf niet krabben.
wat ik wel gemerkt heb is is dat krabben niet nodig is.
haar hoeven zijn niet echt "diep", en ook al staat ze in de modder, als we op de weg gaan zijn ze weer kraaknet, als ze voor mij loopt, ien ik zie de onderkant van haar hoeven, zijn haar stralen netjes droog, en de zool netjes proper, properder dan van de gewoon gekapte hoeven.
dus in feite zou ze niet moeten bijgekapt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 19:59

dutske schreef:
dus in feite zou ze niet moeten bijgekapt worden?

Dat kan je niet zomaar zeggen. Dat dat paard nooit bekapt moet worden. Je moet het gewoon in de gaten houden en elke keer bekijken. Bijv. ik heb mijn haflinger in de zomer op ijzers staan, en in het najaar haal ik ze eraf omdat ze anders door de natte blub eraf gezogen worden. In de winter rijd ik dermate geregeld op het asfalt waardoor de hoeven precies goed en gelijkmatig afslijten. Bekappen is dan niet nodig, ik heb dit jaar na 5 maanden de smid laten langskomen omdat ik vond dat de straal bijgewerkt mocht worden. Heeft hij gedaan, de hoef rondom rond gevijld en meer werk had ie niet. Gewoon kijken, leer je paard zijn hoeven kennen.

Er was overlaatst nog een leuk en interessant topic met hoeven, zal hem effe voor je opzoeken Lachen

*Edit* : viewtopic.php?f=13&t=397599&hilit=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 08:23

bedankt Lachen
ik zal eens kijken of daar een foto tussen zit die op de onderkant van mina's hjoeven gelijkt (ik kan die onderkant enkel zien als ze voor mij loopt/draaft, een foto nemen is onmogelijk, want dan slaat ze het licht uit mijn digi of uit men ogen Haha!)

Afbeelding
ze gelijken nog het meest op deze hoeven, enkel een paar maatjes groter, en de rand is niet zo egaal.
(wat brokjes af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:12

Jeee Haha! Da's mijn foto Haha! Dat zijn foto's van een tinker Dewi die ik sinds februari heb, en sindsdien ook in de blub staat. Ze was de dag ervoor bekapt zoals aan de straal te zien is, en dat was sinds eeh... ruim een half jar dat ze bekapt is.

In jouw geval moet je dan ook even opletten op de witte lijn, dat is die donkere groef net naast de hoefrand, als die ook zo breed is, dan kan daar troep in komen, en eventueel een losse hoefwand. Op de foto zie je het met name links erg goed.

Trouwens wel vervelend dat ze nog zo lastig is met voetje geven... Dan leer je de hoeven en zool en alles toch minder goed kennen naar mijn idee... Succes er iig mee Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 18:37

ze is niet alleen lastig, ik kan ze gewoonweg niet pakken, als ze moet bekapt worden dan staat ze in zon ijzeren vasthang geval (ben de naam kwijt).
bij de voorhoeven maait ze gericht achter mij, en de achterhoeven slaat ze met halve kracht achteruit (hard genoeg dat ik niet kan blijven houden)

nu komt de smid wel volgende week, om te bekappen.
dus die zal het wel zien als er iets mis mee is.
ik heb gevraagd of ze haar niet op ijzers willen zetten, ook al rij ik veel op asfalt, maar ze groeien vlug,en ik draaf bijna nooit op het asfalt

wat is er zo erg aan een losse hoefwand? (ik weet wel dat het zeker niet goed is, maar ik weet niet wat het inhoudt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:52

Ik wist het ook niet totdat een bokker me erop wees. Maar daardoor eehm... de hoefwand is de harde beschermlaag van de hoef. Als die wand dus losbrokkelt, of als die wijd is, dan kunnen er bijv. troep en steentjes inkomen, dat kan weer leiden tot zweren en ontstekingen. En dat kan weer leiden tot losse hoefwanden. De hoef moet gewoon van 1 stuk heel blijven zeg maar. Vage uitleg, maar hoop dat je er wat van begrijpt... Clown

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:00

ik snap het.
dus die lijn mag niet breed zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:28

gewoon wel over de weg draven hoor!! Mijn paard is ook onbeslagen en ik rij rustig 15 km over straat. Wel rustig opbouwen!! Ik kan zelfs galopperen over asfalt!

Vraag wel of je smid de straal zo veel mogelijk met rust laat, dit is nl. een groeisensor!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:32

Er is natuurlijk een wereld van verschil tussen galoperen over de weg en geen ijzers eronder slaan.

Wat jij niet wilt, moet je je ook niet laten aanpraten.

Dus geen ijzers, zijn geen ijzers, wat een smid ook zegt.

En verder lekker doen wat je altijd al deed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 11:20

dus draven kan geen kwaad?
ook niet voor de pezen en gewrichten?
ik merk wel dat ze veel harder opgooit op asfalt dan op zand, en ik voel dat in mijn rug, dus ik kan me wel wat indeken welke inpact dat heeft op haar pezen en gewrichten.
Maar voor de hoefkwaliteit kan dat geen kwaad?
binnen 2 weken doe ik mee aan een dagtocht, conditie heeft ze genoeg, maar is het ook dan niet nodig om ijzers eronder te slaan?
tis toch wel een hele lange tocht,meestal over asfalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:42

Gewoon aankijken. Ik heb zelf de ervaring dat paarden er wel op getraind moeten worden om langer op de weg te kunnen draven en galopperen. Maar met fatsoenlijke hoefkwaliteit moet het wel gewoon kunnen.

Wat betreft je trektocht, ik zou zelf op save spelen en de ijzer eronder slaan. Igv hij al vaker op ijzers heeft gestaan. Ken je trouwens de bodem van die tocht? Dat speelt ook mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 18:06

meestal asfalt denk ik, als er bermen zijn rij ik daarin.
ik weet de afstand ook niet, maar veel meer dan 20 km zal het niet zijn denk ik
we vertrekken individueel, nuja, in groepjes dat je zelf kunt semenstellen, dus in mijn geval zullen we enkel stappen en een kort stukje draf, ik galoppeer nooit op het asfalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:09

Je kan het proberen, afstand is te doen, en als je niet te snel wilt rijden moet dat best lukken Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 19:30

oke, ik heb in geval van nood wel een backup die me kan ophalen met de trailer, dus dat is geen probleem.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 21:28

dutske schreef:
dus draven kan geen kwaad?
ook niet voor de pezen en gewrichten?
ik merk wel dat ze veel harder opgooit op asfalt dan op zand, en ik voel dat in mijn rug, dus ik kan me wel wat indeken welke inpact dat heeft op haar pezen en gewrichten.
Maar voor de hoefkwaliteit kan dat geen kwaad?
binnen 2 weken doe ik mee aan een dagtocht, conditie heeft ze genoeg, maar is het ook dan niet nodig om ijzers eronder te slaan?
tis toch wel een hele lange tocht,meestal over asfalt

Draven over asfalt kan geen kwaad, mits je het met beleid opbouwt.
De hoeven worden er sterker van!
Ik heb mijn paarden blootvoets lopen en draaf veel over het asfalt. Dit heb ik opgebouwd van een paar stappen naar 10 minuutjes.Hier heb ik wel een half jaar over gedaan. Vroeger reed ik altijd in de berm, maar sinds 1,5 jaar doe ik dat niet meer en de hoeven, in combinatie met natuurlijk bekappen ,zijn echt veel beter geworden!

Trektochten rij ik ook, ik ga over 4 weken voor 8 dagen weg. Mijn Merens kan zonder hoefschoenen, mijn Haf heeft schoenen voor nood. Die draagt hij zelf op zijn rug mee.
Dit jaar zijn de schoenen denk ik niet nodig. Mar om op safe te spelen ,gaan ze wel mee.