welke deken voor mijn tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonie

welke deken voor mijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 19:33

ik wil mijn 5 jarige tinker een deken op gaan doen ik heb eigenlijk maar een eis en dat is dat hij echt water dicht moet zijn want mijn tinker staat gewoon 24 uur per dag buiten hij heeft wel een schuil stal maar hij staat meestal buiten nu is mijn volgende vraag welke WINTERdeken raden jullie mijn aan en hoe moet ik dit op gaan bouwen eerst een deken of gelijk een dikke en hoe af te bouwen gelijk af doen of een dunnere die je eerst heb gebruikt met opbouwen dan

Zilly

Re: welke deken voor mijn tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:49

Tsja, ik bouw wel de dekens op, maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel grams deken je op wilt doen.
Ik ben helemaal 'fan' van WheatherBeeta dekens, goede pasworm, goede kwaliteit en echt waterdicht. Ik raad je die dekens aan....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:38

hoi, ten eerste: is je tinker ziek of geschoren? zo nee, waarom wil je hem dan eigenlijk een deken op doen??? Verward tinkers komen van oorsprong uit ierland en engeland,en staan daar gewoon het hele jaar door buiten... het zijn koudbloeden Afbeelding ,net als fjorden,ijslanders,enz. zij maken zelf een hele goede vacht aan,een 'natuurlijke' deken. ik denk dat als jou paardje niks mankeert hij/zij zich niet prettig zal voelen met een (extra)deken op!! Ziek zijn dikke vacht is namelijk al vanzelf een deken!!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 22:26

nee hij is niet geschoren of ziek of wat maar hij krijgt zo een dikke vacht dat al ik heb gereden en dan echt nog 3 kwartier uitgestapt staat hij 3 uur met zweetdekens aan en daarom zou ik het wel fijn vinden als die vach wat minder werd

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:32

aha, dan zou ik ergens begin oktober beginnen met een niet al te dikke deken.(net voordat ze weer een wintervacht gaan kweken) veel verstand heb ik niet van dekens zelf,dus verder kan ik je niet helpen. succes ermee. Pling

hexodrien

Ik zou pas volgende winter met een deken beginnen als je het echt nodig vindt. De meesten paarden zijn nu in de rui en krijgen dus weer hun zomervacht.
Je moet het wel zeker weten, als je hem eraan went moet hij een hele winter opblijven.
Ik zou niet zo'n dikke nemen, 150 gram ofzo, omdat hij geen deken gewend is moet dat voldoende zijn om zijn vacht dun te houden (je hebt van harry's horse betaalbare waterdichte 150 grams dekens)

brechje

Niet elk paard blijft onder de dekens met een dunnere vacht> die van mij (arab x kwpn) is nog steeds een wolbaal met haar deken! Misschien moet je dan denken om je tinker de volgende winter te scheren...
Maar persoonlijk hou ik mijn koudbloeden liever gewoon 'bloot', die vacht gaat er ooit wel eens af!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:36

Mijn Tinker heeft in de winter een dunne regendeken van Dominick op, omdat hij met zijn dikke vacht zo ontzettend vies wordt Clown , zo vies dat ik na de eerste winter wekenlang met mijn vingers zijn vacht heb moeten uitpluizen! Als het aan mij ligt zou hij ook dekenloos door het leven gaan, maar dat is dus niet te doen!

Voordeel is wel, behalve dat hij schoon blijft, hij niet meer zulk lang haar heeft.

Dominick heeft een goede pasvorm en ze zijn erg sterk. Ze zijn afgelopen jaar wel van collectie verandert, dus ik weet niet hoe de dekens nu zijn. www.dominick.nl

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:37

Ik begin met een ongevoerde deken, dan doe ik rond half oktober een gevoerde deken ( 150) op en dan tegen de winter 300 gram. Dit bouw ik daarna ook langzaam weer af, en mijn merrie blijft er mooi kort in het haar door.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:30

ik heb mijn Tinker eerst onder een 100 grams deken gedaan, toen onder een 300 en nu twijfel ik of er geen 500 op moet want ze kweekt nog steeds vacht aan nu het december is en soms erg vriest.
Inderdaad lastig als je ze in het zweet hebt om ze weer droog te krijgen. Ik heb de Pagony dekens van Divoza.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:32

@mukkie1979 hoe kom je bij dit topic? Hier is al 7,5 jaar niet meer op gereageerd :)