transport beschermers noodzakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

none

transport beschermers noodzakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:18

Ik ga zaterdag voor het eerst met mijn bijrijd paard weg met de trailer. Het paard kent het wel maar hij is er al 9 jaar niet meer ingeweest.
Nu mag ik de trailer van die mensen daar leren maar ze hebben geen transport beschermers en ze zeggen dat dat ook niet echt nodig is.
Maar is dat ook zo? Het is ongeveer een kwartier rijden. En als het niet noodzakelijk is is het dan nog handig om bandages of gewoon peesbesschermers om te doen of juist niet?

Beetje een domme vraag maar ik ben nog nooit met paard en trailer weg geweest en vind het eigenlijk ook best eng om ineens die verantwoordelijk over mijn bijrijd paard te hebben.

SuusJa

Re: transport beschermers noodzakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:22

Ik gebruik altijd mijn transportbeschermers, maak niet uit hoelang ik moet rijden, al is het maar een kwartiertje.
Ongelukje zit in een klein hoekje wat misschien makkelijk had kunnen voorkomen met de transportbeschermer.
Als ik jou was zou ik zeker geen bandages omdoen, als hij door een rare beweging de bandages lostrapt en er gebeurt iets, dan kan alles alleen maar erger worden, dan zou ik eerder peesbeschermers omdoen, maar transportbeschermers krijgen bij mij toch echt de voorkeur Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:27

Ik grbuik nooit transportbeschermers, veel te warm. Ik doe altijd peesbeschermers om met springshcoenen en achter pijpkousen, het zlefde als wanneer ik ga rijden. Een ritje in de trailer is net zo inspannend als een training van dezelfde duur (steeds evenwicht hervinden enzo) en met rijden doe je toch ook geen transportbeschermers om. Bovendien zijn peesbeschermers veel steviger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:29

Ik geef ook de voorkeur aan beenbeschermers in de trailer, en bij gebrek daaraan bandages.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:32

Ik heb wel voor peesbeschermers dus het is dan handig om die om te doen.
Maar is het dan verstandig om achter bandages te doen of gewoon niets?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:40

Bandages zou ik niet doen. Als die los gaan heb je eer ellende dan dat hij z'n been stoot zonder iets om.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:46

Transportbeschermers gebruik ik uit veiligheidsoverweging juist niet, Patos die breekt dan de boel af. Voor kortere ritten gebruik ik peesbeschermers, strijklappen en vierkant springschoenen. Langere ritten maak ik zelden maar dan ga ik voor onderlappen met transportbandages.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:49

Gelukkig, dan kan het dus ook zonder.
Nu nog hopen dat de rest allemaal ook goed gaat.
Ik doe dan wel gweoon voor peesbeschermers om

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:16

Ik gebruik wel transportbeschermers, maar toen ik ze nog niet had gebruikte ik ook peesjes Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:28

Ik doe het altijd, gewoon voor de zekerheid.
David heeft zich een keer goed open gehaald in de trailer en sindsdien hebben ze áltijd beenbeschermers om, van die transportbeschermers. Ik heb dan niet van die onwijs hoge, maar tot de knie.
Ook hebben ze een staartbeschermer om.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:05

Anouar15 schreef:
Ik grbuik nooit transportbeschermers, veel te warm. Ik doe altijd peesbeschermers om met springshcoenen en achter pijpkousen, het zlefde als wanneer ik ga rijden. Een ritje in de trailer is net zo inspannend als een training van dezelfde duur (steeds evenwicht hervinden enzo) en met rijden doe je toch ook geen transportbeschermers om. Bovendien zijn peesbeschermers veel steviger.

wat is het verschil tussen pijpkousen en peesbeschermers..? altijd gedacht dat dat hetzelfde was.. Bloos Clown

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:57

het nadeel van peesbeschermer vind ik dat ze de kroonranden niet beschermen. Ik vind de beschermers vooral van belang bij het laden en lossen.
Het nadeel van gewone transportbeschermers (die met kitteband dichtgaan) is dat ze nogal snel af kunnen zakken als je paard flink te keer gaat. Peesberschermers beschermen imo onvoldoende en steun geven ze ook niet (mocht je ze daarvoor omdoen).
Bandages werken voor mij het beste. Als je ze tenminsten goed om weet te doen.

Paarden die op internationaal transport gaan met professionele transportbedrijven hebben ook bijna altijd bandages om. Het beschermt goed en blijft in elk geval zitten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:53

NienkeMulder schreef:
het nadeel van peesbeschermer vind ik dat ze de kroonranden niet beschermen.

Daarom doe ik ook springschoenen om Pling

Pannie schreef:
wat is het verschil tussen pijpkousen en peesbeschermers..? altijd gedacht dat dat hetzelfde was.. Bloos Clown

Peesbeschermers:
Afbeelding
Pijkousen:
Afbeelding

Peesbeschermers beschermen voornamelijk de achterkant (pees dus) en pijkousen voornamelijk de binnenkant.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:59

Beetje dom misschien, maar ik doe helemaal niks om de benen van mijn paarden als ze de trailer in gaan.
Vind ik niet nodig, ze staan alle drie heel rustig met rijden.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:34

ja dat hoor je wel vaker dat ze dat niet doen. Vandaar ook mijn vraag. Maar je hoort ook vaak dat er wel iest kan gebeuren, en misschien kan ik (en jij) dat risico dan beter niet nemen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:40

ik ga van de zomer ook op vakantiej.. maar die mn pony gewoon onderlappen en dan die over de kroonrand laten vallen en dan bandageren goed. en met extra bandje vasztetten.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:49

dus toch wel bandageren?? ALleen dan gewoon goed vastzetten met extra tape/bandjes?.. Is misschien ook een optie.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:29

Wij doen vaak alleen transportbeschermers om op de heenweg, alleen achter, dat is eigenlijk meer om de witte voetjes wit te houden. Haha!
Een paard dat geen transportbeschermers gewend is kun je misschien beter niks om doen of eerst laten wennen. Ik ken er genoeg die vervelend doen op de beschermers en juist alles in het werk zetten om die dingen af te krijgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:40

het ligt aan het paard. Er zijn paarden die net zo makkelijk op een trailer staan als dat ze op stal staan. Geen voet verzetten en gezellig uit het raampje staan te kijken. Tja, dan begrijp ik dat je geen bescherming rond doet.
Maar het woord zegt al genoeg. BESCHERMING...
heb jij het idee dat je je paard moet beschermen dan moet je dat doen... Heb je het idee dat je paard geen bescherming nodig heeft dan zou ik het niet doen.
Ik doe altijd bescherming rond, omdat het eigenloijk mijn eigen gemoederen gerust steld... Maar eigenlijk heeft mijn tinker het niet nodig. Toch geeft het me een goed gevoel.
Als jou paard nooit beenbescherming rond heeft ( rijden en zo) zou ik het niet doen, dan irriteer je hem meer dan dat je m er een plezier mee doet. Heeft je paard altijd bescherming rond dan zou ik het dus in de trailer ook niet laten.
Bandages kunnen idd een groot ongeluk zijn en veroorzaken als je niet weet hoe ze te gebruiken. Maar gebruik je altijd bandages, dan zal het allemaal wel meevallen...
Ik heb gewoon transport beschermers, maar daar zit een leuk verhaaltje aan... zal even een foto plaatsen...
( volgende bericht...)
maar het is meer tegen het aantikken ( ze staat met ijzers) aangezien je kan zien dat ze niet echt rondom sluiten ( benen van mijn paardje zijn te dik ).

ik vind peesbeschermers en zo geen slecht plan voor een korte rit.? Maar 5 uur met die dingen rond staan en niet kunnen bewegen geeft irritatie bij het paard.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:44

[url]Afbeelding

beschermt goed tegen het aanstoten van opzij en van achter, maar dat kan je zelf wel zien...

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:53

mijn paardje draagt altijd transportbeschermers...
ook voor korte afstanden. vind het helemaal geen overbodige luxe,je paardje kan zich altijd wel eens kwetsen. en 5 minuten werk is zeker niet teveel om ze aan te doen he...

als we vertrekken krijgt ze enkel transportbeschermers op,na de cross als we direct naar huis gaan,klei en bandages met daarover dan de stransportbeschermers (die soms nat gemaakt worden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 07:50

none schreef:
Gelukkig, dan kan het dus ook zonder.
Nu nog hopen dat de rest allemaal ook goed gaat.
Ik doe dan wel gweoon voor peesbeschermers om

Ik rijdt al jaren met mijn paard rond, ook grote afstanden en ik heb nog nooit enige vorm van bescherming gebruikt. De enigste keer dat mijn paard door een stommiteit van het beest een verwonding opliep was het maar goed dat ze niks omhad, anders was het leed niet te overzien geweest, nu had ze alleen een klein wondje aan de kroonrand.
Verwonding door kroonbetrapping zijn meer terug te voeren op lomp gedrag van de chauffeur, dan op onhandig doen van het paard!
Bescherming is voor de gemoedsrust van de eigenaar, niet in het belang van het paard.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:15

ik ga zondag weg naar de veluwe. Niek krijgt gewoon zijn transportberschermers om en zijn zomerdeken op. Kan misschien een beetje tuttig zijn, maar ben liever iets te tuttig dan dat m'n paard wat overkomt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:53

ik doe altijd wel iets van bescherming op. In de trailer is toch een ongewone actie voor een paard. Hij krijgt bewegingen te verwerken die hij niet veroorzaakt en niet verwacht.

Welke bescherming ik gebruik wisselt nog wel eens.
Meestal voor springschoenen om de kroonrand te beschermen (hij heeft voor ijzers) daarboven of peesbeschermers of van die 3 in 1 beschermers. Die laatse combinatie sluit mooi aan zodat het hele been, tot aan de knie, beschermd is.
Achter krijgt hij alleen strijklappen om.
Als hij eens langer op de trailer moet staan, bandageer ik hem met onderlappen. Het lijkt mij dat zie prettiger dragen dan die neopreen beschermers (peesbeschermers en 3 in 1)

Als je goed bandageerd zie ik niet hoe die dingen zomaar los kunnen gaan hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:00

Ik rijd wekelijks met mijn pony en de trailer en ze heeft nog nooit bescherming om gehad. Ze heeft nog maar een keer wat opgelopen en dat was toen we de oude trailer nog hadden. er lagen nog geen anti-slipmatten in en ze had flink staan poepen onderweg en is toen gaan schuiven.
Het is ook meer dat ik mezelf er nit mee vertrouw, iig geen bandages, dus als ik bescherming zou gebruiken zou ik voor transport beschermers gaan.