Bezweet na het rijden, wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Bezweet na het rijden, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:19

Moeilijk een passende titel te vinden, maar dit is iets waar ik me vaak over verbaas.
Veel mensen zie ik hun paard gewoon met opgedroogd zweet op stal/ land zetten, dit vind ik zo raar?
Ik vind dat je het zweet gewoon af moet spoelen, of gooi er op zijn minst even een borstel overheen.
En al helemaal in de zomer! Dan trekt het echt enorm vliegen e.d. aan.
Ook staat het erg onverzorgd.

Zomers spoel ik ze gewoon van top tot teen af, lekker schoon en fris.
Als het te koud is, poets ik ze nog een keer.

Hoe doen jullie dat?

Ibbel

Re: Bezweet na het rijden, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:24

Gewoon hup de wei in. Paard gaat rollen, klaar. Dat is de manier voor een paard om 'zich te wassen'. Puur natuur.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:24

Ik haal sowieso altijd even een borstel over mijn paard na het rijden. Als het lekker weer is spuit ik haar helemaal af.

Tja, iedereen moet het natuurlijk voor zich weten. Het is misschien voor het oog niet zo mooi maar aangezien het paard er geen last van heeft vind ik het geen punt. Ik vind het wat anders als mensen direct een zadel op hun paard gooien zonder eerst het zand en stof er een beetje af te poetsen. (met het oog op schuurplekken)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:25

Zomers spoel ik mijn paard af. 's winters niet, dan worden ze goed droog gestapt en gaan op stal.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:27

afhankelijk hoe erg hij zweet. Als hij echt drijfnat is gaat er wel een slang overheen en anders zo de wei op. Rollen is idd de manier voor een paard om zich eens lekker te wassen.
Ik vind het weghalen omdat het anders onverzorgd staat gekker klinken dan het niet doen en zo de wei op te gooien. Maar dat moet ieder voor zich weten Knipoog

Sjel

Zomers gaat hij onder de douche, in de winter poets ik heb altijd nog even.
Gisteren bijvoorbeeld, hij sloeg na het rijden helemaal wit uit van het opgedroogde zweet, zag er echt niet uit. Heb hem ook even onder de spuit gezet.

Anoniem

Ik zet m'n pony ook zo op de paddock. Ze is namelijk nooit al opgedroogd als we terug zijn, gewoon erin zetten. Als er een koude wind staat gaat de zweetdeken wel op, maar anders niet. Zij gaat rollen, en na een paar uur haal ik er even een borstel over.

In de zomer als het echt warm is, wil ik haar wel eens afsponsen, en dan zo op de paddock zetten.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:34

Is afhankelijk van de hoeveelheid zweet. Vaak douche ik mijn paard na het rijden. Soms van top tot teen, soms alleen zijn benen en onder het zadel en singel. Anders borstel ik het zweet er af als het is opgedroogd. Meestal (tenzij het echt warm is) gebruik ik een zweetdeken. Ik laat mijn paard graag schoon achter. O.a. omdat ik zo min mogelijk zweet en zand onder het zadel en singel wil hebben de volgende dag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:39

Hooguit in de zomer bij erg warm weer of een hele lange rit spoel ik wel eens af met warm water.

Maar meestal gaan ze zo het land weer op of laat ik ze eerst even rollen in de bak.
Dat is hun manier van vacht verzorging , tevens blijft de beschermlaag in tact en ze drogen veel sneller!
De volgende dag gewoon even poetsen en soms is het geen eens nodig.

Bij elke dag wassen spoel je het vet en het zand uit de vacht.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:05

Na het rijden haal ik er snel een borsteltje overheen en dan gaat ze gewoon zo het land op. Dat ze er dan 'niet mooi' uitzien in het land, boeit me niet, ze gaat toch rollen en wordt dan gelijk weer smerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:09

Ik stap zoiezo lekker lang uit, dan zadel ik hem af in de bak ook hoofdstel eraf dan gaat ie meestal rollen. Dan haal ik hem uit de bak en spuit ik alleen zijn benen af en gaan we vaak nog even wandelen. Daarna mag hij de weide op of naar stal hangt ervan af..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:10

Zomers ff de tuinslang er over heen en hoppa de paddock in om te rollen.

's Winters stap ik ze uit totdat hun ondervacht weer droog is. De boven vacht duurt af en toe wel 6 uur voor dat hij droog is, dus dat is niet te doen. Twijfel ik gaan ze ff een paar uurtjes op stal en daarna weer naar buiten.

Ik heb pony's die altijd buiten staan, dus ik wil niet te veel nat gooien enzo.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:14

Als het heel warm is spuit ik hem zoiezo van top tot teen af. Als het wel warm is maar nog net te koud om helemaal af te spuiten spons ik alleen de zweet plekken en swinters gooi ik er gewoon een zweet deken op. Mijn deken trekt het vocht er uit en dat komt dan boven op de deken te liggen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:15

's Zomers spuit ik wel af. 's Winters goed uitstappen, en een borstel er overheen. En lekker laten rollen natuurlijk.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:18

onder het solarium en als hij erg zweet eerst afspuiten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:03

Mijn verzorgpony had ook een wintervacht, dus de buitenkant bleef heel lang nat, na lang uitstappen. Maar na het rijden stond ze vaak eerst op stal te eten. En poetsen heeft geen zin. Als ze geen modder heeft voelt ze zich niet fijn. Ze rolt altijd en 's zomers weet ze ook nog wel wat modder te vinden (slootkant).
Natuurlijk poets ik haar wel voor het rijden.

Wat ik raar vind is als mensen hun paard na het rijden onder het solarium zetten. Je paard zweet toch omdat hij het warm heeft en dan zet je hem onder warme lampen?
Als je gewassen heb begrijp ik het, dan kan het koud zijn. Ik gebrijk ook zelden een zweetdeken. Alleen als het einde van koude dag is en dus snel de koude nacht is en de pony echt nat is Of als ze meer nat van de regen dan van het zweet is, omdat dan de vacht niet meer echt dicht is. Ook dan alleen als het koud is.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:11

Ik vind het een rotgezicht als een paard nog echt zo'n afdruk van het tuig op z'n lijf heeft staan.
Afhankelijk van weer, tijd etc. gaat hij onder de spuit, rollen of alleen even een borstel erover als hij droog is, maar ik doe er in ieder wel iets aan.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:12

...met lekkere dagen spons of spoel ik hem lekker af(moet zowiezo zn voorbenen koelen)...dan hebben we ook minder last van vliegen en daarna kijk die maar wat die doet..mag lekker rollen...moet wel eerlijk zeggen dat ik dan snel weer een borstel overheen haalt..staat ie er lekker netjes bij..in de winter is het vaak ff lekker rollen..borstel er over heen en daarna een zweetdeken...maar hij gaat niet vol modder en zweet op stal...gewoon alles netjes afhandelen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:15

in de zomer gaat ie onder de spuit, daarna rollen in het zand en dan zanderig de wei op, dat is het beste en goedkoopste anti-vliegenmiddel!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:16

winter: borstel eroverheen,dan fleece deken erop tot het droog is
zomer: waterslang eroverheen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:19

Ik poets mijn paarden voor het rijden, maar zelden erna. Als het warm is lekker douchen om het zout uit de vacht te halen, maar als ik het daar te koud voor is: zweetdeken op een daarna gewone deken op.

We hebben ook maar een spuitplaats op stal, als het daar te druk is, of het warme water op is,heb ik geen problemen mee om haar zo op te laten drogen. Liever vies dan een douche met ijskoud water. Kan nooit goed zijn voor de spieren.

Als ze het land opgaan ga ik ze ook niet helemaal van tevoren poetsen...ze komen er toch vies vanaf als ze hebben gerold...dan kan dat beetje zweet er ook nog wel bij.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:25

's Zomers spoel ik mijn paard helemaal af... Nu ik een solarium heb was ik haar (als ze erg bezweet of vies is) helemaal en zet haar daarna onder solarium.
Maar meestal spons ik de natte plekken af en borstel nog even na.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:51

in de zomer als ze heel hard gezweet hebben dan spoel ik ze even af met de lans en nadien weer droog trekken en even laten staan in de zon of de weide in...

in de winter wrijf ik men paardje meestal droog met stro en dan een zweetdekentje op en wanneer ze dan droog is even de borstel erover.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:55

ik stap mn paard (verzorgpaard waar ik minst. 3x op rij in de week) lekekr goed uit. ze droogt snel op gelukkig Haha!

als ze droog is, even borstel er over heen, en weer in stal. want ik rij savonds en smiddags staat ze in de wei Haha!
xxiezz

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:12

Ik stap ze altijd goed uit, en na de tijd gooi ik ze in de bak, waar ze lekker in kunnen rollen. s'winters uitstappen en deken erop.