ervandoor gaan op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balli

ervandoor gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:10

hoi,
ik verzorg een paard wat nogal een moeilijk beest is... ik reed haar eerst met bit... dat ging heel bagger, er moest (volgens mij) een reden zijn, dus ik ging zonder bit rijden.... dit ging echt veeeel beter!

nu is het zo dat ze altijd op buitenritten nogal uhhh voorwaarts is... (naja stappen gaat goed, rustig drafje ook, maar harder dan dat niet... dan gaat ze rennen, echt heeeeel hard, en niet meer te stoppen)
zo ook vrijdag... buitenritje met vriendin... lekker lang gestapt en hele kleine stukjes rustige draf... ging heel goed... (ze leek wel een beginners pony zo rustig... alleen wat kijkerig) ik werd overmoedig en gaf haar iets meer ruimte en hups daar ging ze... in volle rengalop... niet meer te houden... uiteindelijk besloot ze toch maar te stoppen en is alles goed gekomen...

dit was de tweede keer dat ik met haar naar buiten was, maar daarvoor heeft ze het al met meerdere mensen gedaan (ook met bit). ik besloot na deze keer dat ik het niet verantwoord vind.... maar dit vind ik zo zonde! aangezien ik heel recreatief met haar rijd en ik het ook heerlijk vind om naar buiten te gaan (en zij ook).

heeft iemand een idee waar dit door zou kunnen komen... en hoe ik het kan voorkomen....

ik rij met een cross rope briddle (soort touwhalster) ze reageert hier veel beter op als op 't bit (zondag toch nog 's uitgeprobeert) maar dus niet goed genoeg om haar te houden... zou 't miss een oplossing zijn om met hackamore te gaan rijden? (ik ben zo bang dat ik haar neus dan breek als ze weer zo raar doet....zou wel niet zo snel gebeuren, maar toch)

Sjonniej

Re: ervandoor gaan op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:14

Oefenen, oefenen, oefenen.
Heel voorzichtig die ruimte geven en zodra je haar voelt versnellen meteen terugwerken met je zit.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:24

Sjonniej schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen.
Heel voorzichtig die ruimte geven en zodra je haar voelt versnellen meteen terugwerken met je zit.

Inderdaad; en misschien kun je ook proberen een keer te galoperen op een plek waar voldoende ruimte is om een volte te rijden, of kun je haar ook niet sturen als ze er vandoor gaat?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:34

ik heb wel geprobeert haar te sturen.... maar echt ruimte had ik niet.... dus dat kon ook niet echt...
oefenen oefenen oefenen... ik begrijp 't, maar tis nu juist zo dat ik 't eigelijk niet meer vertrouw... dit keer is 't goed gegaan... maar tot wanneer gaat 't goed?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:58

Je zegt dat een rustig drafje wel gaat, waarom moet je dan persé hard op buitenrit? Als dat niet lukt en je bent ook een beetje bang (als ik het zo lees), waarom? Als je het zelf niet vertrouwt wordt het alleen maar erger.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:07

en rustig drafje gaat inderdaad... en omdat zo goed ging en zij lekkerder loopt als ze gewoon op haar eigen tempo loopt mocht ze iets harder (gewoon arbeidstempo, rustig drafje is voor mij verzameld drafje).
ik was niet bang... toen ik op buitenrit ging daarom had ik ook het vertrouwen in haar dat 't goed ging....
en ik ben nu niet echt bang, maar vind 't onverantwoord...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:13

Maar het is toch haar probleem dat ze rustig moet lopen? Zij gaat idioot doen als ze op arbeidstempo mag draven. Eigen schuld dikke bult.

Als je zelf niet een hekel hebt aan het rustige/verzamelde drafje, zou ik het lekker zo laten. Straks is het weer wat beter, zijn de paarden weer wat rustiger in het hoofd en dan kan je het misschien heel voorzichtig iets opvoeren.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:23

ik zit nu 's even te denken... zou 't helpen om gewoon eerst heeeel lang buiten te gaarn rijden (dus meerder keren, niet uren achter elkaar;)) zodat ze minder kijkerig is en dan het tempo op gaan bouwen... dat ze eerste met haar hoofd echt goed bij mij is?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:28

misschien is de one-rein stop iets voor jou? dan weet je in ieder geval dat je snel kunt stoppen als je dat wilt, misschien geeft dat jou de zekerheid die je nodig hebt om sneller met je paard te durven. Want ik denk dat het ook komt door je eigen angst dat het paard zo snel gaat.
(maar weet dit natuurlijk niet Knipoog )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:33

Idd veel oefenen. Gewoon elke keer als je haar normaal gereden hebt, eventjes naar buiten. Als je dan alleen maar gaat stappen, dat maakt niet uit, laat haar maar leren dat het buiten niet altijd hard hoeft.
Ook veel oefenen in de bak met tempowisselingen. Als je normaal in een bak rijdt, kun je misschien als tussenstap gaan rijden in een wei, dan heb je meer ruimte, heeft het paard het idee dat ze buiten is en kun jij toch een stuk veiliger met haar werken.
En zorg idd dat ze met haar hoofd bij jou is, JUIST buiten. Als je denkt dat je er aan toe bent om buitn ietjes harder te gaan, doe je dit maar twee passen en dan laat je haar weer in een sukkelgangetje gaan, of je maakt opeens een keertwending of je rijdt haar overdreven met stelling. Zo leert ze op jou te letten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:39

balli schreef:
ik zit nu 's even te denken... zou 't helpen om gewoon eerst heeeel lang buiten te gaarn rijden (dus meerder keren, niet uren achter elkaar;)) zodat ze minder kijkerig is en dan het tempo op gaan bouwen... dat ze eerste met haar hoofd echt goed bij mij is?

Dat zowiezo. Je kan wel iedere keer weer versnellen en dat het fout loopt. Maar waarom iedere keer dat risico nemen. Ga eerst eens een tijd rond rijden tot je denkt dat ze eraan toe is, dat ze nu wel in alle gevallen naar je luisterd. Lukt het niet? Meteen terughalen, zonder twijfel. Zodra ze maar 1 streepje harder gaat.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 19:46

ok... ik ga 't ook eens overleggen met de eigenaar van m'n paardje... kijken of zij nog ideeen heeft....
iedereen in ieder geval bedankt! ik denk dat ik toch maar heel erg moet gaan doorzetten... naja ik heb nog een paar daagjes en dan een weekje vakantie... dus kunnen we lekker aan 't werk=D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:48

Ik heb precies het zelfde!!!
Mijn paardje gaat super buiten, in stap stapt ze lekker door, ook aan een langer teugeltje, en draven gaat ook prima... zolang ik maar 'rustig aan' draaf. Gaat ze harder.. word ze onrustig, en gaat ze rennen. meteen terugnemen. Nu doe ik inderdaad, zoals aangeraden hier al door verschillende mensen, de hele rit alleen maar stappen, en dat rustige drafje. Gaat prima! Haha!
Ik heb ook aan een hackamore gedacht, omdat mijn paardje het bitje niet prettig lijkt te vinden. Maar nu heb ik een simpel bustrensje aan mijn hoofdstel gehangen, en dat lijkt al een stuk beter te gaan! (ervoor reed ik met een ongebroken appeltrensje)
Dus.. ik ga met de rest mee.. rustig blijven, en rustig blijven draven. Zorg dat je paard JOUW tempo rijd, en niet andersom Haha!

@angela88: Wat is een 'one rein stop'? klinkt als een noodrem door hard aan 1 (one) teugel (rein) te trekken....?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:53

Is er niet een reden dat ze zo negatief op het bit reageerd? Misschien tandarts eens laten kijken?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 20:11

tandarts is tijdje geleden geweest... heeft er tand uit gehaald... was nix anders "raars" daarna weer x'tje (1,5 maand daarna) met bit gereden... loopt ze gewoon doorheen... ze houd er gewoon niet van....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:16

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:18

Dabo; One rein stop is iets heel vreemds als je het mij vraagt.
Je haalt 3 keer je hand over de teugel, vanaf het bit naar je buik zeg maar, soort van aaien. En dan haal je je zijn hoofd naar je knie toe. Het idee is dat je paard door die 3x over je teugel te aaien al naar je knie gaat met zijn hoofd en dan kan hij niet verder lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:47

Je paard kan bij een one rein stop wel verder lopen, maar hij stopt omdat dit een automatisme is dat je hem hebt aangeleerd. Het heeft niets met trekken en dwang te maken. Op de links die in een post hierboven staan staat de uitleg.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:51

De keren dat ik met iemand samen rij, is mijn paard veel opgefokter dan wanneer ik alleen rij. Probeer zelf eens in je uppie met je paard op pad te gaan.