Pony valt snel af..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brit

Pony valt snel af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:55

Ik heb een 18 jarige pony van 1.30 die ontzettend snel mager word nu denk je vast dat ligt aan de leeftijd maar dat is al zo vanaf de ze 11 is.
in zomer staat ze zeker 3 maanden op het land waarvan ze er zeker 2 niks doet maar echt dik word ze nooit... Nadat ze op het land heeft gestaan en we beginnen weer met beweging geven valt ze ook snel af en binnen een maand is ze weer dun. Nu staat ze halve dagen op stal en krijgt ze vier keer per dan een plak hoor en in de avond als ze niks gedaan heeft een schep voer en als ze wel iets gedaan heeft een schep en een kwart. Maar toch is ze mager als ze loopt zie je haar ribben zitten en op haar rug is ze ook smal. Wel zit ze goed in haar vel ze glimt en ze heeft nu een mooie bruine vacht kleur.

Weet iemand wat dit is? of wat je eraan zou kunnen doen?

Anoniem

Re: Pony valt snel af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:22

Ik moet hierbij denken aan wormen, maar ik neem aan dat je daar al naar gekeken hebt?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:49

Sommige pony's hebben een slanke bouw daar zou het aan kunnen liggen het is een beetje lastig zo zonder foto maar als ze echt mager is zou ik meer hooi geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:19

Monsera; De meeste worden dan wel weer dik in het weiland.

Mijn pony is ook heel smal en valt heel snel in. Als hij zich druk heeft gemaakt op een wedstrijd ofzo, valt hij heel erg in bij zijn flanken en bij zijn ruggegraad. Mijn pony staat dan wel in top-conditie en krijgt 3 kg. sportbrok en 2 à 3 plakken hooi per dag.

Ik denk dat je hem toch wat meer brok moet geven. Dat hooi zit wel goed.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 21:00

Ze krijg al behoorlijk veel ze doet meestal 5 keer per week iets ook minder en ze krijgt alleen merriebrok omdat ze van gewone basic + hyperactief word (maakt niet uit als ze de hele week iets doet)

Wormer heeft ze niet want dan zal ze dat al 7 jaar moeten hebben en ze word gewoon netjes ontwormt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 06:09

Misschien stress??? Kn er veel die daar last van hebben om verschillende redenen maar daar vallen ze heel hard vanaf.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:02

Citaat:
Wormer heeft ze niet want dan zal ze dat al 7 jaar moeten hebben en ze word gewoon netjes ontwormt

welk middel gebruik je?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:27

ze zal een snelle stofwisseling hebben.
is bij mensen ook zo, sommige mensen vallen af terwijl ze zich de hele dag klem eten aan van alles en nog wat.
misschien kun je door een bloedonderzoek dit laten vaststellen.

enige wat misschien helpt is vaker voeren, om het uur eten geven, en in de zomer op een volle weide zetten en nog extra wat onderhoudsbrok erbij.

Rebecca15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:07

je kan hem ook slobber geven dat kan ook wel helpen geef ik mijn pony ook die is ook heel erg mager en je kan hem nu ook in het wei land zetten Cool

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:53

Ook al wordt je paard ontwormd dan nog kan hij wormen hebben.
Dit kan namelijk komen doordat de wormen resistent worden tegen het middel dat je gebruikt.
Hij zou ook last van de tanden kunnen hebben, of iets met de stofwisseling.
Ik zou een bloedtest laten doen, dan weet je waarschijnlijk meer over wat er aan de hand is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:45

Bloedarmoede kan ook, of iets wat erop lijkt.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:06

een keer een sterker wormenmiddel gebruiken?
extra bijvoeren en lekker veel het land op wil ook wel eens helpen Knipoog