Breed paard, goed zadel. Welke??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Breed paard, goed zadel. Welke??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:38

Onze Nicolai is door de jaren heen wat groter, breder en sterker geworden. Vork

Het zadel wat we nu hebben lag voorheen altijd perfect, maar drukt nu op de schoft. Hij is gewoon te breed geworden (spierbundel Haha! )

We zitten te denken om het zadel op te laten vullen, maar ik vraag me af of dat uitkomst biedt.

Wie heeft er ervaring met een goed zadel, voor brede paarden. Goede zit. Dressuurzadel of een veelzijdigheid met de neiging naar dressuur??

Wie of wie heeft er een goede tip?

Thanks!

Caadhola

Re: Breed paard, goed zadel. Welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:51

ik heb een zeer brede Haf. en heb er een euroriding diamant op liggen.
Deze past perfect en zit goed.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:06

Wij hadden op onze vorige merrie, erg brede KWPN-er, een Kieffer Lech profi met een brede boom. Was een dressuurzadel, paste perfect, nooit problemen mee gehad.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:07

Uhmm.. De wnitecs met een verwisselbare boom.
Je hebt ze in Dressuur of Vzh Lachen

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:10

Ik heb jaren op een kieffer munchen gereden met mijn koudbloed. Wil nu toch wat anders en ik ben nu een Ainsley aan het uitproberen, die hebben ook een verstelbare boom. Veel merken hebben dat trouwens tegenwoordig wat erg handig is als je paard veranderd van bouw door training of groei.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:25

Nic heeft toch wel schoft ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:37

ik heb een zware koudbloed zonder schoft en daar blijft alleen een boomloos zadel boven liggen als ie een keertje een zijsprongetje maakt

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:13

Ik heb ook een brede koudbloed zonder schoft en ik heb nu de BR (mozart Verward) het is een dressuur met extra lange zweetbladen.. perfect!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:36

wij hebben friezen dus vaak ook zulke problemen.

We gebruiken nu fryso zadels. Liggen heel mooi en voor kwpners woorden ze ook gebruikt. Het is een zadel voor brede paarden..

Hier is een website www.tweespan.com dan kan je misschien wat info van af halen..

Succes met het zoeken van een nieuw zadel..

Persoonlijk denk ik niet dat opvullen zin heeft wat het probleem zit bij de schoft/schouders omdat je paard breder is geworden.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:37

Massimo zadels zijn speciaal ontwikkeld voor brede paarden. Neem even een kijkje op mijn website. Alle modellen zijn leverbaar in zeer brede kamermaten.

http://www.bluebalance.nl

Te koop bij Power Horse winkels

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:57

Ik heb dan wel een KWPN-er maar wel eentje met een royaal ontwikkelde schoft. Ik rijd al bijna 4 jaar heerlijk op m'n Rossner Amerika, VSD.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:27

wanneer kan je zeggen dat een paard eigenlijk echt breed is Verward
Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuw zadel, maar het lijkt wel of een mediumboom te klein is terwijl sjaak niet echt een heel fors paard is Verward

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:50

Ik ben op mijn kwwpner begonnen met een medium boom toen was hij zo..... hier was hij 1 maandje onder het zadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ERYLFXXT

Toen is hij spieren gaan ontwikkelen en heeft dus veel meer massa gekregen en een maand later was hij al zo
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GTCBONGB

Mijn paard was dus ook letterlijk uit mijn zadel gegroeit.

Ik heb nu een KN dressuur zadel met een brede boom voor hem.
Maar je moet wel goed opletten want niet alle zadels zijn even breed ook al is het een brede boom.
Heb een kentaur met kn vergelijkt en de medium boom van kn was net zo breed als de brede boom van kentaur. Een brede boom van kn is dus ook echt heel breed. Was voor mij zelf wel heel erg wennen maar past nu mooi op mijn paard Haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:17

Super, wat een reacties!

Nic heeft wel gewoon schoft, hij behoort ook niet echt tot de koudbloeden. Het is een KWPN zonder papiertje (cadeautje dus Knipoog )

Het komt ongeveer op hetzelfde neer als bij Breitling. We begonnen met trainen en toen lag het zadel perfect. En nu, ruim 3 jaar later, zakt het zadel gewoon een soort van 'in' op zijn schoft.
Nic is dus echt gewoon te breed geworden, het is ook een heel verschil met 3 jaar geleden (zal eens wat foto's opzoeken om het verschil te laten zien)

We hebben er voor nu even een Wintec opliggen, maar dat is toch geen favoriet zadel. We rijden de boel kapot, zeker met warmer weer, door het kunststof.

Ik vraag me idd af of opvullen het gewenste resultaat gaat opleveren, ik twijfel er aan.

Wat zouden jullie doen? Kosten van opvullen in de hoop dat dat de oplossing is? Of uitkijken naar een ander zadel?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:28

Ik zou het allebei voorleggen aan een zadelexpert. Je kunt vragen of er nog iets te maken valt van het oude zadel en anders een nieuwe aanschaffen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:44

bij mij precies het zelfde verhaal als dimple en breitling. Ik heb mijn boom eenmalig kunnen verbreden. Achteraf blijkt dat hij een smalle tot medium boom heeft gehad die is opverbreed naar een medium formaat (schat ik). mijn boom kan ik niet meer laten verbreden, dus nieuw zadel.

Is het trouwens zo dat als je 1 en hetzelfde merk hebt, maar een ander type zadel een medium boom altijd hetzelfde is? Bijv een stubben romanus versus een stubben scandica met beide een medium boom...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:47

bij mijn paard kon er niks veranderd worden. die was gewoon zo breed geworden dat het zadel gewoon veel te smal was Haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:52

Ik was gister in de winkel en daar vertelde de vriendelijke jongen dat ik hem wel gewoon kon laten opvullen.

Maar het probleem is..........er valt niks op te vullen want het zadel is verder goed opgevult! Dan ga je een zadel compleet uit model halen in mijn ogen. Op mijn andere paard ligt het zadel wel goed.

Ik heb dus van de week het KN zadel van Joem op Nic gelegd en dat ligt stukken beter, maar je ziet dat die ook gaat 'uitzakken' omdat Nic gewoon te breed is.

Ik twijfel dus nog even..........ik neem eerst het zadel maar mee naar de zadelmaker. Als hij ziet dat het zadel verder goed is en opvullen weinig zin zal hebben dan moeten we hard gaan sparen......... (en heb ik binnenkort een mooie Hulsebos *snik* en een Wintec te koop)

Ik houd jullie ideeen iig in mijn hoofd!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:57

als het zadel goed opgevuld is heeft het geen zin. Daarnaast zakt het zadel over de schoft heen begreep ik, dan maakt opvullen het probleem alleen maar groter.
Maar ik ben wel heel benieuwd wat de zadelmaker er van gaat zeggen Ja

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:59

weet je wat ik nu het vreemde er van vind.

Mijn zadelmaker zei dus dat je met opvullen niks bereikt omdat je daar de boom niet breder mee maakt.

Bij mij was het zo dat het zadel er te veel boven op bleef liggen mijn paard heeft bijna geen schoft en is gewoon zo breed dat het ook niet over het kleine stukje schoft zakte maar gewoon er boven bleef liggen zeg maar.

mijn kn met brede boom past perfect

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:01

Als je besluit een nieuw zadel te kopen, raad ik je ook aan om eens contact op te nemen met het Tweespan. Ik heb ook een Fryso zadel, deze worden in hele brede maten gemaakt en compleet aangepast aan je paard. Bovendien zit het zadel heerlijk Haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:06

Ik denk persoonlijk ook dat opvullen geen nut heeft.

Normaal gesproken zou het zo moeten zijn dat de schoft mooi vrij ligt, ook met sjabrak. Het zadel moet passen als een jasje. Mooi aangesloten overal maar genoeg ruimte om je vrij te bewegen.

Bij Nic is het jasje gewoon te krap geworden. Hij is zo breed geworden bij zijn schoft dat het zadel dus breed wordt getrokken en de bovenkant daardoor plat op zijn schoft komt te liggen.

Snappen jullie het nog? Slapen

Fryso houdt ik zeker in gedachten. Maar vriendlief zal het meeste op het zadel rijden dus die heeft de grootste stem Vork

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:17

je verhaal is duidelijk hoor Knipoog

en met opvullen maak je idd niks beter, af en toe krijg ik het idee dat dit gewoon standaard geroepen wordt ipv eerst te kijken waar het probleem nu zit Scheve mond

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:19

Ik heb een Kentaur zadel op Fedde liggen, ligt en rijdt super.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:02

kijk ook eens naar een nieuw hulsebos zadel of een daleman zadel.
Deze worden op maat gemaakt zodat je zeker weet dat je een goed zadel hebt.
Maar een ding is zeker met opvullen haal je niets uit!!