Kunnen fjorden ook een endurance rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duckie

Kunnen fjorden ook een endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:35

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat de meningen zijn over het bovenstaande onderwerp. Ik heb zelf een fjord en ze loopt prima en ik denk dat ze het wel zou redden, maar ik heb geen flauw idee hoe zwaar endurance eigenlijk is. Naar mijn idee is het voornamelijk buitenrijden in een andere omgeving!!

Dus spui maar......

Thanks

MvdB_

Re: Kunnen fjorden ook een endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:40

Voor de klasse1 maakt het niet uit wat voor ras je hebt. Ik heb zelfs een shet mee zien doen. Ieder paard met een beetje conditie kan de klasse 1 aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:18

Er is zelfs een Fjord Klasse 4 (hoogste) startgerechtigd in Nederland Lachen

Verder ben ik van mening dat elk paard met een goede voorbereiding, training het wel aankan. Gewoon goed op je paard letten!

Kijk anders eens op www.deronline.nl voor meer gegevens. Het grootste verschil zit hem er imo in, dat je op buitenrit het vaak rustiger aan doet. Op wedstrijd rijd je toch in een hoger gemiddeld tempo Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:11

Waarom niet?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:12

Tuurlijk vraag maar eens aan Vippie hier Knipoog

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:23

De vader van mijn fjord heeft endurance gelopen in België. Hij was zelfs geselecteerd voor het europees kampioenschap en is daar bij de eerste 30 geëindigd (de exacete plaats weet ik niet).

In Noorwegen is de Noors nationaal kampioen endurance een fjord. De ruiter was een meisje van 11 jaar!

Je izet de fjorden doen het nog niet zo slecht in de endurance. Knipoog

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:06

pb Ganna maar, haar Fjord Ilonka is klasse 4 startgerechtigd!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:09

Elk paard dat dagelijks gereden wordt (en dan nog niet eens elke dag zware training, maar gewoon een uurtje rijden) kan een klasse 1 lopen.

Misschien dat fjorden enzo in de hogere klasse wat meer moeite krijgen dan bijv. volbloeden, maar met goede training moet het lukken.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:01

Een vriendin van mij doet bijna zwaarste klasse Endurance! *Heb pas 2 keer gegroomd ben nog niet zo mee met de klasses in België Bloos* Maar ook daar zag ik enkele fjordjes die het uitstekend deden! Ja En inderdaad, met goede voorbereiding kan elk paard/pony dat! Ja

lucalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:16

ze kunnen het heel goed hoor vooral omdat ze vrij stevig zijn zulen ze aardig door crossen Tong uitsteken

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:27

viewtopic.php?f=10&t=396277&hilit=
In dit topic zie je mij met mijn fjord Maroesja,ik heb met haar de kennismakingsklasse gedaan en ze is door alle proeven gekomen , met de eerste keer een hartslag van 48!
Dus ja fjorden kunnen heel goed endurence rijden.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:59

Iedereen is erg positief over de fjoeden maar ik wil er toch ook nog iets negatiefs over kwijt. Huilen
Een fjord is van nature een sober ras en een koudbloed, hierdoor heeft een fjord er wel degelijk meer moeite mee dan een warmbloed paard. In de laatste uitgave van de DER staat een artikel hierover, erg interesting.
Fjorden hebben er ook meer moeite mee om hun warmte kwijt te kunnen en zullen het op hun snelheid dus niet kunnen winnen in de hogere klasses, qua uithoudingsvermogen is een fjord juist wel erg geschikt.

Onze fjordie heeft de eerste endurance wedstrijd (35 km!) ook uitgelopen in klasse 1 maar in vergelijking met onze kwpn-er had ze er toch wel wat meer moeite mee.
Maar zoals de rest ook zegt, klasse 1 is al vrij snel te doen, dus je kan het altijd eens proberen in de kennismakingsklasse.
En ze blijven leuk hoor die fjordies! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:04

Een getrainde Fjord kan een prima duurloper zijn, maar is geen snelheidsduivel. Wat inhoudt dat Fjorden prima endurance kunnen lopen, al zullen ze niet zo gauw voor de bloedpaardjes eindigen als er op snelheid wordt gereden.

Vergelijk het met de gemiddelde Europeaan in de humane marathonsport. Die zal het in feite nooit winnen van de snelle en taaie Keniaantjes en Ethiopiers. Op wereldniveau blijven de Europeanen achter bij de Afrikaanse lopers, maar daarom kunnen Europeanen nog wel op hun eigen snelheid een marathon uitlopen en hun eigen prestaties verbeteren. Het gaat tenslotte toch in eerste instantie om het volbrengen van die vele kilometers en niet om het winnen? Anders kunnen die Europeanen ook wel massaal ophouden met marathonlopen, want waar doen ze het dan voor. Knipoog

In Nederland zijn overigens op dit moment twee Fjorden startgerechtigd in klasse 4 (120-160 km): Ilonka en Ucky. De derde (Plinka) zit eraan te komen, die moet volgens mij nog 1x een klasse 3 goed uitlopen. In Belgie zijn idd meerdere Fjorden geweest die op afstanden boven de 80 km heel goed hebben gepresteerd.