Nooit meer voluit met ex-renpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

Nooit meer voluit met ex-renpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:13

Is het waar dat je een ex-renpaard nooit meer voluit mag laten gaan als je er een recreatiepaard wilt van maken?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:15

Ik heb geen flauw id. Ik laat (draver die vroeger op de baan heeft gelopen) ook nog wel eens voluit draven in een brede berm tijdens buitenrit. Gewoon omdat we het allebei leuk vinden. Ik heb er geen last van, maarja, ik denk dat iedereen hier zn eigen mening over heeft.
Laatst bijgewerkt door Flew op 15-02-25 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re: Nooit meer voluit met ex-renpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:19

Waarom zou het niet mogen Verward Als hij nog gezond is. Als hij iets aan de benen heeft ofzo (artrose ofzo) of andere gezondheidsproblemen zou ik het niet doen. Misschien dat het daarop gebaseert is, dat veel renpaarden na hun carriere "versleten" zijn. Maar anders zou ik niet weten waarom het niet zou mogen, elk paard vind het toch lekker om eens voluit te gaan.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:22

Nou ja,we gaan volgende week op weekend naar ergens waar er veel mooie zandbanen zijn en ik had graag eens geweten hoe snel mijn paardje nu eigenlijk is...heb haar nu anderhalf jaar en heb haar nog nooit laten voluit gaan omdat ik dit ooit eens ergens gelezen heb... Je zou dan zogezegd weer van voor af aan moeten beginnen met de dressuurtraining?
Versleten is ze niet en ze mankeerd ook niets aan haar bene,dus daarover hoef ik mij geen zorgen te maken.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:26

ik heb zelf een draver die verkocht is omdat ze te langzaam was voor de baan dus niet vanwege verleten benen ofzo. Maar ik ga wel vaker lekker voluit. Eerlijk gewoon!

Als je paard niks mankeert dan kan je het gewoon doen hoor!

Waarschijnlijk is dat gezegt omdat als je een paard toe laat om hard te gaan dat veel paarden daar misbruik van maken en het vaker gaan doen maar ik vind dat als je dat goed aanleert dat hij/zij alleen hard mag als jij dat wilt dat er niks aan de hand is.

Ik zou het dus gewoon een keertje uitproberen. en ik kan je vertellen: Het is echt SUPER gaaf!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:27

MeiaLuna schreef:
Nou ja,we gaan volgende week op weekend naar ergens waar er veel mooie zandbanen zijn en ik had graag eens geweten hoe snel mijn paardje nu eigenlijk is...heb haar nu anderhalf jaar en heb haar nog nooit laten voluit gaan omdat ik dit ooit eens ergens gelezen heb... Je zou dan zogezegd weer van voor af aan moeten beginnen met de dressuurtraining?
Versleten is ze niet en ze mankeerd ook niets aan haar bene,dus daarover hoef ik mij geen zorgen te maken.

Nee hoor, je begint heus niet van voor af aan met je dressuurtraining na een rengalopje.
Ik heb zelf een engels volbloed dat ex-renpaard is en ik laat haar regelmatig de benen strekken. Heerlijk vind ze dat en ze heeft het ook absoluut nodig om af en toe eens lekker voluit te gaan. Ze is na het rengalopje wel heter, maar dat geldt dan alleen voor die betreffende rit. Als ik de dag daarna ga dressuren is ze eigenlijk nog meer ontspannen omdat ze lekker haar "ei" kwijt gekund heeft.
Gewoon eens doen met je paard, je merkt vanzelf wel hoe zij/hij er op reageert.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:30

Ik denk dat elk paard heter wordt na zo'n stukje voluit, die van mij ook. Maar dat je daarna weer opnieuw moet beginnen met dressuur Verward

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:31

Ik denk dat het wel normaal is dat ze heter zal zijn na een rengalopje,dat is mijn pony nl ook Knipoog
Het is een Ierse volbloed en ze heeft maar een jaartje(van haar 2 tot haar 3) gerend,daarna heb ik haar gekocht. Ok,nu ben ik toch al ongeveer zeker dat het voor 1 keertje geen kwaad kan!Thanx allemaal!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:42

Ik laat mijn paard (arabier) bijna elke dag voluit gaan in het bos, hij is dan wel geen renpaard maar we doen wel twee keer per jaar mee met de onderlinge paardenrennen, dus hij weet wat het is om voluit te moeten op een renbaan tegen andere paarden.
Maar als ik hem een paar keer per week voluit laat gaan loopt hij beter als dat ik hem elke dag dresuurmatig train.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:58

Ik laat m'n dressuurpaard ook vaak voluit gaan in het bos..dat vindt ie helemaal te gek! En de volgende dag werkt ie mischien nog wel vrolijker mee aan de dressuur..

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:07

Waarom zou een renpaard weer van voor af aan moeten beginnen en een "gewoon" paard niet, het lijkt mij dat het geen kwaad kan.
vriendin van mij doet mee aan korte baan draverijen (met een draver) draaft daar dus ook volluit. en die hoeft nooit van voren af aan te beginnen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 22:34

Ik laat mijn eng volbloed ook altijd volluit gaan in het bos, vindt ie heerlijk. Hij wordt er inderdaad wel wat heter van, maar dat wordt ie van een gallopje tijdens de dressuurles ook!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 05:56

Ik laat mijn draver niet vaak voluit gaan, maar dat is meer uit voorzichtigheid. Hij is gestopt vanwege een peesblessure, en ik wil niet riskeren dat ie straks helemaal kapot is. Met zijn moeder ging ik wel regelmatig voluit.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 07:48

Thnx allemaal!! Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:49

Eén waarschuwing: wees er wel zeker van dat er ook een rem op je paard zit!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:51

hihi Haha! ik hoop van wel...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:46

waarom niet?
maar als jij wilt weten wat echt hard is ga je gang....

ik heb het op me vorige stage 1x gehad, zat op een volbloedje en die was nog niet zo heel lang van de renbaan af, die had het altijd erg goed gedaan op de renbaan, nu werd ie getraind en klaargemaakt voor de eventing ik moest er regelmatig galoptraining in het bos me doen, dus toen d8 ik een x nou wil ik wel es weten hoe hard zo'n beest kan, dus ik gaf m een klein tikje met zweepje op ze hals(NOOIT DOEN!!) en woeeeemmmm daar ging die, dus ik wow die kan best hard, het pad was nog lang maar ik d8 toch maar ff afremme!nee dat kreeg ik niet voor elkaar, in een bocht probeerde ik m in de bosjes te sturen om af te remmen dat werkte alleen hij verschoot en boem!!daar zat ik vol met me knie tegen de boom aan!behoorlijk pijnelijk dus!
en beestje had nog veel harder gekunt denk ik, maar kijk uit!want die beesten zijn ooit zo getraind om kosten wat het kost te winnen en zo hard mogelijk te lopen en t valt niet mee om ze dan stop te krijgen en kijk op de renbaan kan je gewoon doorgaan maar in het bos houd het pad toch een x op!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:56

hmmm...daar ben ik ook wel bang voor eigenlijk... Nagelbijten / Gniffelen wie weet waar ik beland als mijn rem niet blijkt te werken... Nu ben ik ineens zo zeker niet meer of ik wel WIL weten hoe hard ze kan...

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:49

hey caro

denk dat een keertje zeker geen kwaad gaat kunnen hoor en stoppen moeten ze altijd wel eens doen als je de rem niet meer vind Knipoog trouwens je vriendje zen paardje is er ook bij en als ze weten dat er een stopt, stoppen ze allemaal normaal wel.

denk dat galaxy er echt gaat van genieten als ze nog eens mag lopen hoe hard ze wil Knipoog amuseer jullie * jaloers Tong uitsteken *

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:00

Thnx anneke! Tong uitsteken
We zullen eerst maar eens zien of de banen daar goed genoeg liggen voor een rengalopje Knipoog maar dat zal wel denk ik.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:20

tenemieken schreef:
trouwens je vriendje zen paardje is er ook bij en als ze weten dat er een stopt, stoppen ze allemaal normaal wel.

dat zal ik niet te hard roepen!!

maar idd het kan helemaal geen kwaad, zorg gewoon dat je met nog een ander paard bent die makkelijk te houden is en niet al te graag er een wedstrijdje van wilt maken, en doe een pessoa bitje in of een slof ofzo, dan heb je ff wat mee zeggenschap!
en krijg je m niet stop, met je volle gewicht aan 1 teugel gaan hangen zo trek je de volte op en minderen ze uiteindelijk vanzelf vaart!suc6 en laat even weten hoe t was!