Welke stal zouden jullie kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal zouden jullie kiezen

Stal 1
3 (20%)
Stal 2
12 (80%)

Totaal aantal stemmen: 15

Wanja

Welke stal zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 13:26

Ik kan niet goed tot een besluit komen, dus ik vraag jullie maar om advies! Ik heb 2 Fjorden en sta momenteel bij een particulier in stalling, maar heb een aantrekkelijk aanbod gekregen. Er zijn echter een aantal voor- en nadelen aan.

Stal 1 (mijn huidige stal):
* Dag en nacht buiten (met de beschikking over 2 stallen als het nodig is, maar daar maak ik geen gebruik van)
* Hooi en kuil
* Brokken etc. zelf verzorgen
* Geen buitenbak, maar wel een ruime weide waarop gereden kan worden
* Dichtbij huis (nog geen 500 m.)
Op zich een goede stal, MAAR: we gaan wel eens op vakantie en dan worden de paarden door de staleigenaar verzorgd. Het is dan altijd weer de vraag hoe mijn paarden erbij staan als ik terug kom. Mijn paard is afhankelijk van medicijnen en deze worden soms niet gewoon niet gegeven als ik er niet ben. De paarden krijgen dan weinig te eten en de drinkbakken en weilanden worden slecht schoon gehouden.
Verder heeft hij het stalgeld opgehoogd van €200,- per maand naar €240,- per maand (voor 2 paarden).
Ik sta op deze stal alleen en ik mis het gezelschap van iemand anders best wel.

Stal 2 (de stal waar ik terecht zou kunnen):
* Dag en nacht buiten (er is 1 stal voor eventuele ziekte, slecht weer etc.)
* Hooi en kuil
* Brokken etc. zelf verzorgen
* Buitenbak (klein en bij slecht weer niet te rijden) evt. kan worden uitgeweken naar een weiland.
* Ver van huis (zo'n 30 km)
* Verzorging bij mijn afwezigheid en ik hoef niet iedere dag te komen, de paarden worden gevoerd en de verzorging is top.
* Mijn vriendin heeft haar verzorgpaarden daar staan, verder zijn er geen pensionklanten, alleen nog een andere verzorgster buiten mijn vriendin. Dus zij kan mijn paarden rijden als ik er niet ben en we kunnen samen veel doen.
* Goedkoper: €75,- per paard per maand, dus €150,- per maand

De faciliteiten zijn dus nagenoeg hetzelfde, maar vooral de goede verzorging en het feit dat mijn vriendin er ook is vind ik een pre.
Verder is het goedkoper, maar ik moet wel rekening houden met brandstofkosten (zo'n €50,- per maand) als ik 4x per week zou gaan.
Het grote nadeel vind ik dat het ver weg is, ik kan er niet iedere dag naartoe, in verband met werk etc. Ik rijd geen wedstrijden, dus dat is geen probleem, maar ik vind het wel moeilijk dat ik ze dan niet meer iedere dag kan zien.

Wat zouden jullie doen en graag je reden even vermelden.

Zilly

Re: Welke stal zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:33

Tsja, ik zou het eigenlijk niet zo goed weten. om de prijs zou ik voor stal 1 gaan, en ook voor de verzorging. Maar stal 1 is dichterbij en ze hebben beide dezelfde fasciliteiten.
De verzorging van de paarden is toch wel het belangrijkste dus dan zou je zeggen stal 2, maar pfhoe zeg van 500m afstand naar 30 km is wel even een verschil hoor

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:56

ja sh*t zeg... ben ik dus een pagina grote reactie aan het typen... valt bokt zomaar uit!(kan de server niet vinden gezwets...) Boos! sorry hoor,moest het ff kwijt!

opnieuw dus maar(wel iets verkort want ik krijg zere vingers): ik zou het bij stal 1 houden,want de kosten blijven (na aftrek benzine kosten) nagenoeg gelijk. en als jij op vakantie bent,dan vraag je toch een vriendin om je paardje medicijnen te geven? of misschien een famillie lid.. en dat ze minder te eten krijgen als de eigenaar van de wei het zelf moet gaan doen,ach..ik denk maar zo..als je op vakantie bent dan rij je ook niet,en doen ze verder niks behalve wat in de wei staan,en hebben dus ook minder eten nodig(zolang ze maar niet helemaal niks krijgen kan dat echt geen kwaad,je bent toch niet 4 weken met vakantie??) en daarbij,ze staan notabene in de wei!! dat betenent toch 'gras'? of ben ik nu in de war..zo,ik hou het maar weer voor gezien nu,straks gaat het weer mis... succes met je beslissing!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:20

Tinkerloos schreef:
ja sh*t zeg... ben ik dus een pagina grote reactie aan het typen... valt bokt zomaar uit!(kan de server niet vinden gezwets...) Boos! sorry hoor,moest het ff kwijt!

opnieuw dus maar(wel iets verkort want ik krijg zere vingers): ik zou het bij stal 1 houden,want de kosten blijven (na aftrek benzine kosten) nagenoeg gelijk. en als jij op vakantie bent,dan vraag je toch een vriendin om je paardje medicijnen te geven? of misschien een famillie lid.. en dat ze minder te eten krijgen als de eigenaar van de wei het zelf moet gaan doen,ach..ik denk maar zo..als je op vakantie bent dan rij je ook niet,en doen ze verder niks behalve wat in de wei staan,en hebben dus ook minder eten nodig(zolang ze maar niet helemaal niks krijgen kan dat echt geen kwaad,je bent toch niet 4 weken met vakantie??) en daarbij,ze staan notabene in de wei!! dat betenent toch 'gras'? of ben ik nu in de war..zo,ik hou het maar weer voor gezien nu,straks gaat het weer mis... succes met je beslissing!

Bij mijn paardje ligt dat dus ietwat gecompliceerder, ze mag onder geen enkele voorwaarde in het volle gras en is dus afhankelijk van hooi en brokken. Als ze die niet krijgt, ruim 3 weken lang in de zomer, is ze aan het einde van die 3 weken niet meer om aan te zien. Als ze daarbij ook nog eens haar medicijnen niet krijgt gaat het helemaal mis. Ik kan geen familie of vrienden vragen anders had ik dat al lang gedaan natuurlijk, die hebben of geen verstand van paarden, of wonen te ver weg om 2x per dag mijn paard medicijnen toe te dienen.
In de winter vind ik het toch echt wel belangrijk dat er goed eten gegeven wordt, vaak zijn we dan ook 2 weken weg en ze kunnen echt geen 2 weken zonder goede voeding, maar dat is mijn mening.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:25

tsjaah,als je het zo zegt,dan verander ik mijn mening snel in stal 2. daar staat je vriendin toch ook? en als er nog meer mensen zijn,dan kunnen die ook de zorg ombeurten op zich nemen als je op vakantie bent.. Pling

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:27

hmmm,ik kan zeker maar 1 keer kiezen? ik wou de poll mening veranderen,maar mijn eerste keus ligt blijkbaar al vast!(een stem dus van stal 1,naar stal 2)

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:34

Ik zou voor de tweede stal gaan, maar dan heb ik ook geen problemen om mijn pony's niet elke dag te zien. Bloos
Ik doe de pony's samen met mijn zus en zij neemt er de meest zorg voor.
Dit komt voornamelijk, doordat ik 40 uur werk en 's avonds ook nog naar school ga. Maar dan weet ik dat ze in goede handen zijn.

En naar je omschrijving van de tweede stal zou je daar ook je pony's met een gerust hart kunnen laten staan als eens op vakantie gaat of ziek bent. Het is goedkoper en er zijn mensen die je pony's aandacht kunnen geven.

Maar 30 km is zeker wel een eind weg, en als je er echt problemen mee hebt om ze niet elke dag te kunnen zien tja, best een lastige keus. Ach gut

Kan je daar niet een tijdje op proef staan en dat je dan met de stal waar je nu staat afspreekt dat je na een 3 maand ofzo weer terug kan komen?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:45

De eigenaar van mijn huidige stal is helaas niet zo'n flexibele man, dus als ik daar weg ga dan is dat definitief.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:40

Goh lastig zeg, maar ik zou toch voor stal 2 gaan. Dat is waarschijnlijk beter voor je paarden door de betere verzorging, en gezelliger voor jou omdat er meer mensen zijn. Maarja de afstand is wel lastig. Als jij het er voor over hebt om langer te reizen, dan zou ik zeker naar stal 2 gaan Lachen

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:41

Ik zou afwegen wat ik belangrijker vind.... het dicht bij huis en elke dag naar je paarden of de gezelligheid maar dan niet elke dag naar je paarden. Ik zou kiezen voor het dichterbij, misschien kan er geregeld worden dat er nog iemand bij komt staan.... dan heb je ook gezelligheid dichterbij!!!

Veel succes!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 17:26

Als je tussen deze twee moet kiezen zou ik voor stal 2 gaan, maar eerlijk gezegd zou ik naar nog iets anders op zoek gaan.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:14

Ik heb het er net nog uitgebreid met mijn vriendin over gehad (die de paarden op de andere stal verzorgd) en ik ken mezelf en weet ook dat ik toch het liefst iedere dag erheen ga, mede doordat mijn paard dus een zorgenkind is. Ook al weet ik dat ze daar goed verzorgd wordt. Ik denk dat ik er daarom uiteindelijk niet goedkoper mee uit zou zijn, plus dat het me gewoon een uur extra tijd kost voor het op en neer rijden die ik anders aan mijn paardjes kan besteden.
Ik ga deze week een gesprek aan met de eigenaar van mijn huidige stal om het een en ander uit de wereld te helpen. Ik heb altijd een goede verstandhouding met hem gehad tot mijn paard ziek werd. Hij vind het onzin dat ik haar medicijnen geef, maar het helpt haar wel en uiteindelijk is het mijn paard en bepaal ik wat er met haar gebeurd. Hij heeft destijds de verplichting aangenomen voor haar te zorgen als ik op vakantie ben, dus mag ik hem daar ook op wijzen. Ik betaal er ten slotte ook voor. Dat ga ik dus eerst doen en als dat niets oplost ga ik eens verder om me heen kijken.
In ieder geval bedankt voor jullie steun en adviezen echt top OK dan! !

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:23

Als je tussen deze twee stallen moet kiezen zou ik voor stal 2 gaan

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:10

Ik zou voor stal 1 gaan en dan met vakantie maar òf iets regelen òf niet gaan.

Je paard maar 4 dagen in de week zien zou voor mij persoonlijk geen optie zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:15

Als je nu een uurtje over hebt, kan je ff gaan kijken, borstel erover.
Als ze op stal 2 staan ben je in een uurtje net heen en weer en heb je ze een aai gegeven.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:13

Ik moet mijn paarden elke dag kunnen zien, dus dan is stal 2 geen optie......is er niemand die vervangend de medicijnen zou kunnen geven als je weg ben? Ik heb hier altijd 10 mensen back-up mocht er iets moeten gebeuren en ik ben niet thuis! Misschien dat de ene stal dan wel goedkoper is, maar ik vind het dichtbij huis staan van mijn paard dan wel wat beter. Ik zat in dezelfde sitauatie, maar uiteindelijk voor micha toch gekozen voor een duurdere stal dicht bij huis......