Jong dominant paard inrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Jong dominant paard inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:46

Hoi Allemaal,

Ik wel vaker een paard ingereden maar deze is erg dominant..

Ik heb een vraag. Ik ben een jonge 4 jarige bezig die nog helemaal groen. Ze is erg dominant en heeft al een keer meer haar benen naar me geslagen. Hierop heb ik d'r wel op d'r kop gegeven, want er wordt niet naar mij geschopt. Ook met longeren loopt ze niet in rondje om me heen maar komt of naar me toe of rend naar achter. Heeft iemand nog trucken en ideeën? Bedankt!

Yorghos

Re: Jong dominant paard inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:47

Ik denk dat het belangrijk is dat je hierbij hulp krijgt van iemand die ervaring heeft. Vanaf het internet is het niet makkelijk om tips en adviezen te geven omdat ik het paard in kwestie niet ken.
Neem goede begeleiding!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:02

er gaan 2 meningen over dominantie:

- Het paard is dominant en wil de baas zijn over de mens (gedachtengang vanuit de mens gezien)

- Dominantie bestaat niet. Het paard vertrouwd de mens niet en ziet het als zijn vijand/roofdier (vooral als het nooit met mensen gewerkt heeft) en mist het vertrouwen in de mens.

Ik ben voor de 2e: Ik weet niet hoe vaak ze met mensen in contact is gekomen en of ze nare ervaringen heeft meegemaakt, maar kennelijk is ze het vertrouwen kwijt en ziet ze jou als roofdier, vandaar dus ook het wegtrappen. Hoe je dit op moet lossen moet je maar aan iemand vragen die der megaveel verstand van heeft.

Je kan dan dus 2 verschillende handelingen verrichten die zó erg verschillend zijn van mekaar!

- Het paard op z'n kop geven en flink straffen zodat hij niet de baas kan zijn over jou. (de methode: je luisterd of ik doe je pijn...)

- Het paard laten zien dat je hem/haar geen pijn wilt doen en graag samenwerking wil zien. Vertrouwen opbouwen enz. (Monty Roberts)

Ik ben voor de 2e handeling... Ik geloof niet meer in dominantie (vroeger wel, omdat dat mij altijd geleerd is), wel in leiderschap en rangorde. Veel succes Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:20

Uit je verhaal begrijp ik dat je hem IN JE EENTJE inrijd? Daarmee maak je het jezelf wel heel erg moeilijk. Zeker bij het leren longeren is een extra paar handen aan te raden. Als is het maar om het dier aan de buitenkant van de circel te geleiden zodat het paard snel snapt wat de bedoeling is. Maar ook bij de eerste keren dat er een ruiter op gaat is hulp eigenlijk onontbeerlijk.

Verder is geweld uit den boze bij het africhten van paarden, je moet ze juist vertrouwen geven zoals casjuh zegt. Als het paard naar je schopt ben je te snel gegaan en heeft het paard het niet begrepen/angst gekregen. Ga weer terug naar het punt waar het nog goed ging en bouw het nog langzamer op. Vraag iemand je te helpen. Veel succes.

Hoog in rang staande paarden zijn vaak juist gemakkelijker te beleren omdat ze doorgaans intelligenter zijn dan laag in rang staande paarden. Ze zijn sneller en makkelijker bereid tot samenwerking, is mijn ervaring.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:26

PeruaansePas schreef:
Hoog in rang staande paarden zijn vaak juist gemakkelijker te beleren omdat ze doorgaans intelligenter zijn dan laag in rang staande paarden. Ze zijn sneller en makkelijker bereid tot samenwerking, is mijn ervaring.

weer wat geleerd Haha!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:03

Marcella_e schreef:
Hoi Allemaal,

Ik wel vaker een paard ingereden maar deze is erg dominant..

Ik heb een vraag. Ik ben een jonge 4 jarige bezig die nog helemaal groen. Ze is erg dominant en heeft al een keer meer haar benen naar me geslagen. Hierop heb ik d'r wel op d'r kop gegeven, want er wordt niet naar mij geschopt. Ook met longeren loopt ze niet in rondje om me heen maar komt of naar me toe of rend naar achter. Heeft iemand nog trucken en ideeën? Bedankt!

hoi

het is moelijk om over het internet zulke dingen te vertellen omdat ik niet weet hoe je pony precies is. maar je zou een wat informatie moeten gaan zoeken (ik weet niet of het goed helpt bij zo'n dominant paard) over een join up. het is een methode om het paard duidelijk te maken dat jij de baas ben en dat hij jou kan vertrouwen! als je er nog wat meer over wilt weten moet je het me maar sturen via e-mail want anders lees ik het misschien niet. en goeie begeleiding kan natuurlijk ook goed helpen

groetjes jeltien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:04

als ze met longeren naar achteren gaat of naar jou toe,betekent dat dat jij er niet goed voor staat,je staat altijd in een driehoeks postitie..je lichaam moet altijd een rechte lijn zijn met de schouder,je {bv rechtsom} rechterhand met de mond,en je linkhand..de zweep met die driehoek kun je precies bepalen hoe hard het paard gaat,en ben je de drijvende factor met de zweep..als het paard naar binnen valt dan wijs je met de zweep naar z'n schouder..valt ie door,geef je hem een tikje..daarna direct weer terug in je driehoek gaan staan.Als ze naar je schopt dan geef je een tik,je moet heel duidelijk zijn en dominanter dan je paard,maar het beste kun je hulp erbij zoeken van een ervaren iemand idd.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:00

Ze steigerd en slaat dan met haar voor been. Hem een paar dingen gedaan die emiel voest advieseerd met leiden en stopteken etc. dat werkt wel. Maar een rondje om me heen geeft nog wel problemen.. Ik het e.e.a. uitproberen. Meer suggesties en tips blijen welkom!!