weide strooien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wildgirl1981

weide strooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:30

Hoi,
mijn belgje staat op een weide van ongeveer een hectare, samen met een grote pony (1 cm te klein om een paard te zijn). Ze staan erop sinds begin april. Ik vind dat de weide wel heel snel wordt kort gegeten, en ze staan er nog maar een maand op. Moet ik de weide strooien, of groeit het gras snel genoeg weer aan zodat ze kunnen blijven op die weide staan gedurende de zomer?

Wiepie

Re: weide strooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:19

Een hectare moet meer dan voldoende zijn voor 2 paarden. Splits in het in 2 of 3 stukken, zodat het gras steeds weer aan kan groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:27

Precies, verdeel het, en je kan eventueel de weides waar niks op komt, met kunstmest strooien. Staan ze er fulltime op? En voer je ze nog brok of hooi bij?

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 08:15

Mijn paard en de pony staan fulltime op de weide. De pony is niet van mij en krijgt geen ander eten bij, enkel af en toe een potie wortelen. Mijn paard krijgt nog alle dagen 5 kg mengeling bij, omdat hij nog in de groei zit. Als ik ze hooi geef, dan eten ze er niet van.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:00

5 kg bijvoeren als ze fulltime op weide staan lijkt me wel wat veel...
Wij hebben een paard en grote pony op 0,8 hectare staan. We hebben deze verdeeld in 2 stukken en schuiven telkens de draad wat op. Elke dag krijgen ze elk een kilo graanmengeling bij en hooi. Naarmate het gras beter begint te groeien eten ze minder hooi.
Het feit dat ze het hooi niet eten is teken dat ze meer dan genoeg eten. Dus misschien ook met draadje werken en elke dag opschuiven? Op die manier kweek je lekker hoog gras op het stuk waar ze niet op staan.

We hebben eind maart 75 kg kunstmest gestrooid (de helft van aangegeven dosis). Het gras begint nu pas goed te groeien. Indien het echt niet groeit kan je de bodem laten testen op N-P-K gehalte en kan je gericht bijmesten.