all weather bodem + ervaring met vliegen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona

all weather bodem + ervaring met vliegen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 07:27

Wij hebben een zogenaamde all weather bodem in de buitenbak. Nu wil het zo zijn dat we vorig jaar heel veel last hadden van een vliegen. Het lijkt of deze vliegen de eitjes in de bodem leggen. Enfin er was dus gewoon niet meer normaal te rijden (je werd echt bestookt met vliegen). Het jaar hiervoor speelde dit ook al, maar was het wat minder. Zijn er andere bokkers die dit ook meegemaakt hebben en hebben die een oplossing? Alle tips zijn welkom!

zobras

Re: all weather bodem + ervaring met vliegen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:42

JE bedoelt de all weather met die zwarte snippers erin? Bij hebben op stal de tuft bodem. Zelf ben ik er niet weg van en heeft in het verleden wel wat blessures gegeven door de rare werking op de beweging van het paard. MAar van vliegen hebben we tot op heden niet erger last van dan anders. Staan namelijk struiken naast bij een sloot, dat is bij ons de grootste bron van vliegen ellende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:55

Er is wel madendodend spul te koop bij de Welkoop ed. Speciaal bedoeld om bv over de mesthoop te gooien. Dat zou je kunnen aanmaken en dan over de bak kunnen (laten) sproeien. Een loonwerker oid zal je hierin misschien ook kunnen adviseren.

Ik denk wel dat het een dure grap zal worden. Aan de andere kant, een dure manegebodem hebben en niet kunnen rijden is óók een dure grap.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:30

Dat madenspul klinkt heel chemisch. Het mooiste zou zijn een wat 'gezondere' oplossing...

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:24

Waarschijnlijk heb je er alleen last van wanneer je aan het stappen bent?!?!? Dan hebben die vliegen nml. alle tijd om bij je komen en te klieren. Knoflook voeren scheelt een heel stuk (je vergaat alleen zelf van de lucht) enne...misschien een nieuwe deo?!?!?!? Knipoog

dikkiedik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:47

Heel hard galopperen, dan houden ze je niet bij!!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 08:13

Leuke adviezen, maar er worden ook wedstrijden gereden. TJa, en dan moet je nou eenmaal stappen.... Mijn ervaring is dat die vliegenbeesten ook tijdens het draven gewoon te voorschijn komen. De knoflook hielp niet (mijn paard stonk een eind in de wind maar bleef aantrekkelijk).l..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:20

Dan zal je toch iets op de bodem laten sproeien dat ze allemaal dood gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:57

Sjonniej schreef:
Dan zal je toch iets op de bodem laten sproeien dat ze allemaal dood gaan.

dat zou ik ook doen. Zonde dat je je rijbak niet lekker kunt gebruiken.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:33

Ja sorry hoor, maar ben ik nu de enige die wakker is hier.
Meteen in het eerste bericht wordt er al gezegd dat een sloot met bosjes deze problemen kan geven. Toevallig weet ik om welke bak het gaat die Kyona bedoeld, dus kan ik je melden dat er ook een sloot bij is, met bosjes!!
Dus Kyona, wat wil je nog meer horen dan???? Gestoord

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:39

Blijkbaar ben je inderdaad de enige hier die uitgeslapen is!!! Bloos
Wat dacht je trouwens van die vieze compostbakken van de "tuintjes" ernaast?!?!?! Ook niet echt bevorderlijk in de strijd tegen vliegen en straks de muggen... Ach, de plaatselijke ruitersportzaak vaart er wel bij, want het enige wat je kunt doen is flink spuiten!!! Verward

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:45

nee, dan dat bungalowpark "klein marokko", dat helpt!!!!
Je mag blij zijn als je hond losloopt, en je gaat naar huis dat hij komt als je hem roept, en dus niet verdwenen is in de shoarma!

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:03

Ha, heb ik even mazzel dat mijn hond netjes achter mij aan hobbelt. Daar kunnen ze nml. heel wat shoarma van maken, want hij is zo vet als een pad!!! Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:38

Ik heb All Wheater Tuft in de paddock liggen. Natuurlijk zijn er vliegen, maar ik kan niet zeggen dat er massa's meer vliegen zijn.

Nu heb je vliegen en vliegen Lachen
Bedoel je die dikke strontvliegen, steekvliegen, die rare zwarte vliegen met dat lange lichaam, of die vliegen die hun vleugels laten vallen op het moment dat ze op je paard landen (en dan snel tussen de haren wegkruipen).

Ik heb in het vroege voorjaar (dus een paar weken geleden toen het ineens zo warm werd) wel gemerkt dat er idd een kolonne vliegjes op de mest had gezeten (in de paddock), sommige plekken waren zo uiteen gevallen alsof het geregend had en de mest al half verteerd was.
Momenteel zijn er veel zwarte vliegen met zo'n raar lang lichaam (druk aan het paren Cool )

Die vliegen die hun vleugels laten vallen op het moment dat ze op je paard landen (en dan snel tussen de haren wegkruipen) komen aan het eind van de zomer weer en zitten vooral bij dennenbomen.

En strontvliegen heb je natuurlijk hoofdzakelijk rond de mesthoop. Door de mest uit de paddock dagelijks (of vaker) weg te halen voorkom je daar iig veel vliegen.

Misschien is het een idee om langs de bak wat vliegenvangers met een lokstof neer te zetten.
Sproeien met een chemisch middel ben ik niet weg van, zeker niet als je paarden ook los in de bak hebt staan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:18

De sloot en bosjes zijn het probleem niet, want die zijn er al jaren. Terwijl het vliegenprobleem pas 2 jr geleden de kop op kwam steken. En ja, ze kwamen echt vanuit de vulling naar boven zetten en niet vanaf de slootkant bij de bosjes, dus zo blont is deze vraag ook weer niet. Maar goed, we zullen het wel in de gaten houden - het is nu nog niet zo erg gelukkig...Maar een ultieme tip is natuurlijk welkom.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:19

Kippen nemen Lachen